درگاه:تلویزیون/مقاله برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۲۴

نماد مجموعه ۲۴ که عدد ۲۴ به شکل انگلیسی و ارقام دیجیتال در زمینه‌ای مشکی درج شده‌است

«۲۴» (به انگلیسی: The 24 یا Twenty-Four) نام یک مجموعه تلویزیونی است که محصول شبکهٔ تلویزیونی فاکس آمریکا می‌باشد. پخش این سریال در ۶ نوامبر ۲۰۰۱ آغاز شد و در ۲۴ مه ۲۰۱۰ به پایان رسید. در بین فصل ششم و هفتم این سریال، یک فیلم تلویزیونی به نام ۲۴: رستگاری نیز پخش گردید.

داستان این سریال مربوط به شخصیتی به نام جک باور می‌باشد که در سی‌تی‌یو یا واحد ضد تروریستی، کار می‌کند. او مأموری ماهر و باتجربه‌است و هر روز (هر فصل)، تلاش او برای متوقف‌ کردن یک رشته حمله‌های تروریستی از جمله سوءقصد به جان رئیس‌جمهور، حملات هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی، حملات مجازی و خنثی کردن توطئه‌های شرکت‌های بزرگ و شناختن عوامل فساد در دولت را نشان می‌دهد. هر فصل این سریال، ۲۴ قسمت دارد که از لحاظ داستانی بیست‌وچهار ساعت یک روز را شامل می‌شود و مدت هر قسمت حدوداً چهل دقیقه است که با ترکیب پیام‌های بازرگانی دقیقاً یک ساعت می‌شود.

این سریال به علت نشان دادن صحنه‌های متعدد شکنجه و استفاده از شخصیت‌های مسلمان به عنوان تروریست در نیمی از فصل‌ها، مورد انتقاد قرار گرفته‌است. با این حال در طول هشت فصل، بارها نامزد دریافت جوایز مختلف شده و برخی از آن‌ها از جمله جایزه امی بهترین سریال درام در سال ۲۰۰۶ و جایزه گولدن گلوب بهترین سریال درام در سال ۲۰۰۳ را دریافت کرده‌است. هم‌چنین ۲۴، با ۱۹۲ قسمت در ۸ فصل طولانی‌ترین سریال تلویزیونی درام به حساب می‌آید.
ادامه...