درونه (بردسکن)

مختصات: ۳۵°۱۰′۳۷″ شمالی ۵۷°۲۴′۵۵″ شرقی / ۳۵٫۱۷۶۹۴°شمالی ۵۷٫۴۱۵۲۸°شرقی / 35.17694; 57.41528
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
درونه
دهانه آب درونه
دهانه آب درونه
دهانه آب درونه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانبردسکن
بخشبخش انابد
دهستاندرونه
نام‌های قدیمیکوه شاد
سال بنیادنامعلوم
درونه بر بردسکن واقع شده‌است
درونه
۳۵°۱۰′۲۴″شمالی ۵۷°۲۴′۵۴″شرقی / ۳۵٫۱۷۳۳°شمالی ۵۷٫۴۱۵۰°شرقی / 35.1733; 57.4150
مردم
جمعیت۱۶۰۳ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۸۳۴ متر[۱]
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۵۸۱۴۹
پیش‌شمارهٔ تلفن۵۵۵۷
جملهٔ خوش‌آمد بر تابلوی ورودی روستااین مردم با درآمد اندک ، ولی بسیار مردمان مهمان نواز و خوش اخلاق هستند به مسافران خوشامد می گویند، این مردم از کشاورزی و دامداری درآمد کسب میکنند.


درونه مرکز دهستان درونه از توابع بخش انابد، شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی است. درونه به عنوان سومین روستایی است که وقتی مسافران از کویر وارد استان خراسان رضوی می‌شوند، آن را مشاهده می‌کنند. درونه از نواحی قدیمی ِ دیار ترشیز کهن و ناحیه ی ربع نیشابور ک در قدیم به منطقه شهریار معروف بوده است.

جمعیت[ویرایش]

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۶۰۳ نفر در ۴۹۸ خانوار بوده‌است.[۲]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵[۳]۱٬۵۶۹—    
۱۳۹۵۱٬۶۰۳۲٫۲٪+

آثار تاریخی[ویرایش]

غار درونه[ویرایش]

غار درونه مربوط به سدهٔ ۶ تا ۸ هجری قمری است و در شهرستان بردسکن، بخش انابد، دهستان درونه، ۱۴ کیلومتری غرب روستای درونه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۶۳۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

غار درونه در رشته کوه‌های غرب درونه و روستای کلاته برق علیا بر میانه کوهی در مقابل کوهی نارنجی رنگ واقع شده‌است. دهانه غار در دامنه کوه و در ارتفاع حدود صد متری قرار گرفته‌است، عرض دهانه غار حدود ۲ متر و ارتفاع آن ۱۱۰ سانتی‌متر می‌باشد. پس از دهانه غار فضایی است دایره‌ای شکل به قطر حدود ۲ متر پس از این فضای دایره‍ای شکل تونل اصلی غار است که در مقابل دهانه غار قرار گرفته‌است. طول تونل اصلی ۱۰ متر می‌باشد، در طرفین این تونل ۲ تونل فرعی نیز وجود دارد که هر سه این‌ها به فضای اصلی غار منتهی می‌شوند. تونل‌های فرعی به دلیل انحناهای موجود در مسیر طولانی‌تر از تونل وسط می‌باشند. مکان اصلی غار فضایی است دایره‌ای شکل که در وسط آن چشمه آبی وجود دارد. در قسمت انتهایی این فضا، یعنی مقابل تونل ورودی، بنای سنگی وجود داشته‌است که در حال حاضر تخریب شده‌است و سنگ‌های آن و قسمتی از دیواره بنا مشخص می‌باشد. طبق گفته اهالی بنای مذکور به صورت ۳طبقه بوده‌است. در داخل غار تزیینات آهکی طبیعی مشاهده می‌شود که زیبایی خاصی را در این فضا به‌وجود آورده‌است. در داخل این غار قطعات ظروف سفالین مربوط به قرون ۶ تا ۸ هجری قمری مشاهده می‌شود. این سفال‌ها شامل سفال‌های لعاب‌دار با لعاب سبز، آبی و فیروزه‌ای و با نقوش آبی و مشکی زیر لعاب‌ها می‌باشد.[۴]

قلعه دختر درونه[ویرایش]

قلعه دختر درونه مربوط به سدهٔ ۶ تا ۹ هجری قمری است و در شهرستان بردسکن، بخش انابد، دهستان درونه، ۷ کیلومتری شمال غرب درونه و در ۳ کیلومتری شرق روستای برق بالا بر فراز قله کوه زرد[۵] قرار گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۶۳۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۶]

این قلعه یکی از قلاع منتسب به فرقه اسماعیلیه می‌باشد که وجود سفال‌های سده‌های ۶ تا ۹ هجری قمری بر سطح این قلعه این نظریه را تأیید می‌نماید.

ابعاد کلی قلعه دختر درونه ۷۵ در ۴۰ متر می‌باشد، شکل کلی قلعه شش ضلعی نامنتظمی است که ضلع جنوبی آن بسیار بزرگتر از سایر اضلاع می‌باشد. این قلعه در ۵ سطح مختلف ساخته شده‌است، سطح اول شامل یک فضای مستطیل شکل در پشت دیوار شمالی قلعه و در داخل قلعه می‌باشد که به صورت زیرزمین و چند متر پایین‌تر از برچ‌ها و دیوارهای قلعه می‌باشد. ۶ برج در ۶ گوشه این شش ضلعی نامنتظم وجود دارد، قطر بیرونی برج‌ها حدود ۷ متر می‌باشد فقط یک برج که در جانب غربی قلعه قرار گرفته‌است از بقیه برج‌ها کوچمتر است و قطر آن ۵ متر می‌باشد. ارتفاع حصار قلعه در بلندترین قسمت به ۱۰ متر می‌رسد.[۵]

دهانه آب درونه[ویرایش]

سنگ‌چشم در منطقه حفاظت‌شدهٔ درونه

دهانهٔ آب درونه دره‌ای است سرسبز در فاصلهٔ ۶۰ کیلومتری غرب شهر بردسکن و ۱٫۵ کیلومتری روستای درونه که در محدوده منطقه حفاظت‌شدهٔ درونه واقع است.[۷][۸] این منطقه دارای رودخانه، آبشار و چشمه‌های جوشان است که در کنار کوه زرد و قلعه‌های تاریخی گورا و قلعه دختر درونه جای دارد.[۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Maps, Weather, Videos, and Airports for Doruneh, Iran" (به انگلیسی). Retrieved 19/6/2012. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  2. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  3. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  4. «پرونده ثبتی غار درونه در فهرست آثار ملی ایران». دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران شهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۱ خرداد ۱۳۹۱.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «پرونده ثبتی قلعه دختر درونه در فهرست آثار ملی ایران». دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۱ خرداد ۱۳۹۱.
  6. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان. «آثار تاریخی خراسان رضوی» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۸ فوریه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳۱ خرداد ۱۳۹۱.
  7. شفیعیان. «دهانه آب درونه - خراسان رضوی، ایران». سایت بهراه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۵ فروردین ۱۳۹۱.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ محیط زیست بردسکن[پیوند مرده]