درخشان‌زنبورتباران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درخشان‌زنبورتباران
female Euglossa (carrying pollen)
رده‌بندی علمی e
فرمانرو: جانوران
کلاد: بندپایان
رده: حشرات
راسته: پرده‌بالان
تیره: زنبوران عسل
زیرخانواده: Apinae
تبار: Euglossini
Latreille, 1802
Genera

Aglae
Euglossa
Eulaema
Eufriesea
Exaerete

Diversity
c. 200 species

تبار درخشان‌زنبورتباران (به لاتین: Euglossini)، در زیرخانواده زنبوریان عسل، که معمولاً به عنوان زنبورهای ارکیده یا زنبورهای اوگلوسین شناخته می‌شوند، تنها گروهی از زنبورهای کوربیکوله هستند که اعضای غیرانگلی آن‌ها همه رفتار فرااجتماعی ندارند.

ویژگی‌ها[ویرایش]

نر Euglossa sp.

بیشتر گونه‌های این تبار منفرد هستند، اگرچه تعداد کمی از آنها اشتراکی هستند یا شکل‌های ساده‌ای از اجتماعی بودن را نشان می‌دهند.[۱] حدود ۲۰۰ گونه توصیف شده وجود دارد که در پنج سرده پراکنده شده‌اند: Euglossa , Eulaema , Eufriesea , Exaerete و Aglae تک‌نماد. همه به‌طور انحصاری در آمریکای جنوبی یا مرکزی یافت می‌شوند (اگرچه یک گونه، Euglossa dilemma، در ایالات متحده ایجاد شده‌است). سردهٔ Exaerete و Aglae از انگل‌های طعمه‌دزد در لانه زنبورهای دیگر ارکیده هستند. همه به جز Eulaema با رنگ‌های فلزی درخشان، عمدتاً سبز، طلایی و آبی مشخص می‌شوند.

ماده‌ها گرده و شهد را به عنوان غذا از گیاهان مختلف و رزین، گل و دیگر مواد را برای لانه‌سازی جمع‌آوری می‌کنند. برخی از همین گیاهان خوراکی نیز توسط نرها استفاده می‌شود که پس از بیرون آمدن از تخم از لانه خارج می‌شوند و برنمی‌گردند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. Roubik & Hanson 2004
  2. Williams & Whitten, 1983