دختری در قطار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دختری در قطار
US hardcover art
نویسنده(ها)پائولا هاوکینز
کشورانگلستان، ایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
انتشار۱۳ ژانویه ۲۰۱۵ (Riverhead books, US)
۱۵ ژانویه ۲۰۱۵ (Doubleday, UK)
گونه رسانهکتاب چاپی با جلد گالینگور
شمار صفحات۳۳۶ (ایالات متحده آمریکا)
۳۲۰ (انگلستان)
شابکشابک ‎۹۷۸−۱−۵۹۴۶۳−۳۶۶−۹

دختری در قطار (۲۰۱۵) (به انگلیسی: The Girl on the Train) یک رمان دلهره‌آور اثر پائولا هاوکینز نویسنده بریتانیایی است.[۱]

رمان در آغاز انتشارش در صدر فهرست پرفروشترین کتاب‌های داستان نیویورک تایمز، به تاریخ اول فوریه سال۲۰۱۵،[۲] و سیزده هفتهٔ متوالی در صدر لیست به تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۵ قرار داشت.[۳] بیشتر منتقدان کتاب را جلد دوم «دختر گم‌شده» (کتاب مشهور سال ۲۰۱۲) می‌دانند.[۴][۵]

تا ماه مارس ۲۰۱۵ یک میلیون جلد[۶] و تا آوریل یک ونیم میلیون جلد از کتاب به فروش رفت.[۷] این کتاب در جدول کتاب‌های پرفروش دارای جلد گالینگور به مدت ۲۰ هفته شمارهٔ یک بود، طولانی‌ترین مدتی که یک کتاب تاکنون توانسته است شمارهٔ یک باشد.[۸] تا اوت ۲۰۱۵ فقط در آمریکا سه میلیون جلد از کتاب به فروش رفت.

شرکت دریم‌ورکس در سال ۲۰۱۴ حقوق انحصاری ساخت فیلم را بدست آورد.[۹]

خلاصه داستان[ویرایش]

داستان توسط راوی اول شخص و از زاویه دید سه زن: ریچل، آنا و مگان نقل می‌شود.

ریچل واتسون زنی سی و دوساله و الکلی است که دورهٔ سختی از زندگی‌اش را می‌گذراند. تام، شوهر سابقش دو سال پیش او را به خاطر معشوقه‌اش ترک کرده‌است. الان او و آنا ازدواج کرده و یک دختر دارند. بهر حال تام، آنا را هم فریب می‌دهد و با همسایهٔ متاهل‌اش مگان هیپ‌ول رابطه دارد.مگان باردار است و فکر می‌کند که تام پدر بچه‌اش است.

در حالیکه ریچل هر روز با قطار به لندن رفت‌وآمد می‌کند، متوجه زوج زیبایی می‌شود و به آن‌ها که ظاهراً شاد هستند حسادت می‌کند. آن‌ها را تماشا کرده و در مورد زندگی آن‌ها خیال‌پردازی می‌کند. گرچه هرگز با آن‌ها گفتگو نکرده است، اما عقیده دارد آن‌ها زوج کامل هستند. روزهای بعدی در روزنامه خبری را در مورد گم‌شدن زنی می‌خواند و متوجه می‌شود که آن زن-مگان است. ریچل نگران می‌شود نکنددر روز حادثه در حالی که مست و خراب بوده بلایی سر مگان آورده باشد، و شروع به تحقیق در مورد ماجرا می‌کند.ریچل برای نزدیک شدن به اسکات شوهر مگان به او دروغ می‌گوید و با مستی‌های مکرر موجب پریشانی هر دوی تام و آنا می‌گردد.

زمانی که آنا مدارکی در مورد رابطه داشتن تام با مگان پیدا می‌کند، او و راشل متوجه می‌شوند که تام در مورد همه چیز دروغ می‌گوید و با او مواجه می‌شوند.تام اعتراف می‌کند که بعد از اینکه مگان به او گفته پدر فرزند متولد نشده‌اش است او را کشته و دفن کرده‌است.تام به ریچل حمله می‌کند و ریچل در دفاع از خود او را می‌کشد.

ترجمه[ویرایش]

ترجمه فارسی این رمان توسط انتشارات متعددی در ایران ترجمه شده‌است. یکی از این مترجم‌ها محبوبه موسوی بوده، بعدی سید سبحان فاطمی، علی قانع و ... کتاب در ۳۴ کشور ترجمه شده‌است از جمله:

  • فرانسه[۱۰]
  • ایتالیا[۱۱]
  • اسپانیا
  • پرتغال
  • آلمان
  • ترکیه
  • روسیه

منابع[ویرایش]

  1. (5 January 2015). Another Girl Gone in a Tale of Betrayal - ‘The Girl on the Train,’ by Paula Hawkins (book review), The New York Times
  2. Best Sellers, The New York Times
  3. Best Sellers, The New York Times
  4. Review excerpts, paulahawkinsbooks.com, Retrieved 21 April 2015
  5. Lawless, Jill (22 March 2015). 'The Girl on the Train' is a runaway hit for Paula Hawkins بایگانی‌شده در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine, Redding Record Searchlight (Associated Press story)
  6. McClurg, Jocelyn (11 March 2015). 'Girl on the Train' sells 1 million copies, USA Today
  7. O'Connor William (20 April 2015). The Fastest-Selling Adult Novel in History: Paula Hawkins’ ‘The Girl On The Train’, دیلی بیست
  8. Alison Flood, The Girl on the Train breaks all-time book sales record, The Guardian, 8 July 2015.
  9. Kroll, Justin. "DreamWorks Acquires Novel 'The Girl on the Train' for Marc Platt (EXCLUSIVE)". Retrieved 2015-05-08.
  10. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۶ نوامبر ۲۰۱۵.
  11. http://www.edizpiemme.it/libri/la-ragazza-del-treno