دانشگاه هاروارد

مختصات: ۴۲°۲۲′۲۸″ شمالی ۷۱°۰۷′۰۱″ غربی / ۴۲٫۳۷۴۴۴°شمالی ۷۱٫۱۱۶۹۴°غربی / 42.37444; -71.11694
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه هاروارد
Logotype of Harvard University
نام‌های پیشین
کالج هاروارد
شعارVeritas (لاتین)[۱]
شعار به انگلیسی
Truth (حقیقت)
نوعدانشگاه پژوهشی خصوصی
بنیانگذاری شده۱۶۳۶؛ ۳۸۸ سال پیش (۱۶۳۶-خطا: زمان نامعتبر}})[۲]
وابستگی آکادمیک
موقوفه مالی۵۰٫۹ میلیارد دلار (۲۰۲۲)[۳][۴]
رئیسآلن گاربر[۵]
اعضای هیئت علمی~۲٬۴۰۰ عضو هیئت‌علمی (و بیش از ۱۰٬۴۰۰ انتصاب آکادمیک در بیمارستان‌های آموزشی وابسته)[۶]
دانشجویان۲۱٬۶۴۸ نفر (پاییز ۲۰۲۱)[۷]
کارشناسی۷٬۱۵۳ نفر (پاییز ۲۰۲۱)[۷]
تحصیلات تکمیلی۱۴٬۴۹۵ نفر (پاییز ۲۰۲۱)[۷]
موقعیتکمبریج، ماساچوست، ایالات متحده
۴۲°۲۲′۲۸″ شمالی ۷۱°۰۷′۰۱″ غربی / ۴۲٫۳۷۴۴۴°شمالی ۷۱٫۱۱۶۹۴°غربی / 42.37444; -71.11694
پردیسمیدسایز سیتی[۸]
روزنامههاروارد کریمسون
رنگ آموزشگاهCrimson, White, and Black[۹]
              
نام ورزشیکریمزن
شگون‌نماجان هاروارد
تعلق ورزشی بهNCAA Division I Ivy League
وبگاه

دانشگاه هاروارد (به انگلیسی: Harvard University) یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی و یکی از اعضای هشت‌گانه لیگ آیوی است که در کمبریج واقع در ایالت ماساچوست آمریکا قرار گرفته‌است. این دانشگاه در سال ۱۶۳۶ میلادی تأسیس[۱۰] و جهت بزرگداشت اولین خیّر آن، روحانی جان هاروارد، هاروارد نامیده شد. هاروارد قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات متحده[۱۱] و از معتبرترین دانشگاه‌ها در جهان است.[۱۲]

کالج هاروارد در سال‌های اولیه بیشتر روحانیون اجتماع‌گرا و خداپرست را تربیت کرد؛ اگرچه هرگز به‌طور رسمی به فرقه‌ای وابسته نبوده‌است. برنامه درسی و مجموعهٔ دانشجویی آن در طول قرن هجدهم به تدریج سکولار گشته و در قرن نوزدهم، هاروارد به عنوان مرکز فرهنگی اصلی در میان نخبگان بوستون ظاهر شد.[۱۳][۱۴] پس از جنگ داخلی آمریکا، دورهٔ طولانی ریاست چارلز ویلیام الیوت (۱۸۶۹–۱۹۰۹) دانشکده و مدارس حرفه‌ای وابسته را به یک دانشگاه تحقیقاتی مدرن تبدیل کرد. هاروارد در سال ۱۹۰۰ عضو مؤسس انجمن دانشگاه‌های آمریکایی گردید.[۱۵]

این دانشگاه از ده دانشکدهٔ دانشگاهی به اضافه مؤسسه مطالعات پیشرفته ردکلیف تشکیل شده‌است. دانشکده‌های علوم و هنر دانشگاه هاروارد برای دانشجویان مقطع کارشناسی طیف گسترده‌ای از رشته‌های دانشگاهی را ارائه می‌دهد، در حالی که سایر دانشکده‌ها فقط مدارک تحصیلات تکمیلی، عمدتاً درجات تخصصی را ارائه می‌دهد. کتابخانهٔ هاروارد بزرگ‌ترین سیستم کتابخانهٔ دانشگاهی جهان است که شامل ۷۹ کتابخانه منفرد بوده و حدود ۲۰٫۴ میلیون عنوان را در خود جای داده‌است.[۱۶][۱۷][۱۸]

دانشگاه هاروارد در بین تمام دانشگاه‌های جهان شامل بیشترین تعداد دانش‌آموختگانی است که برندهٔ جایزه نوبل (۱۶۱ نفر)، و مدال فیلدز (۱۸ نفر) شده‌اند. همچنین در بین دانشگاه‌های آمریکا شامل بیشترین دانش آموختگانی است که عضو کنگره ایالات متحده آمریکا، عضو همکاران مک‌آرتور، محققان رودز (۳۷۵ نفر) و محققان مارشال (۲۵۵ نفر) بوده‌اند.[۱۹]

تاریخچه تأسیس[ویرایش]

در سال ۱۶۳۸ آن ناحیه و دانشگاه تازه تأسیس را به نام کمبریج نام‌ گذاری کردند. در همان سال جان هاروارد یکی از وزیران پیوریتن و وزیر امور داخلی آمریکا که استاد یکی از شعبه‌ های دانشگاه کمبریج بود در هنگام مرگ، نیمی از سرمایه و املاک خود را که ۷۸۰ پوند بود با چهارصد جلد کتاب به کالج بخشید و کالج مزبور در سال ۱۶۳۹ به‌ افتخار این مرد، هاروارد نامیده شد. تاریخچهٔ هاروارد در حقیقت از سال ۱۶۴۰ آغاز می‌شود. نخستین جشن دانش‌آ موختگان دانشگاه هاروارد در سال ۱۶۴۲ برگزار شد.

کالج هاروارد در سال‌های اولیه، بیشتر روحانیون اجتماع‌گرا و توحیدگرا را تربیت کرد، اگرچه هرگز به‌طور رسمی به هیچ فرقه‌ای وابسته نبوده‌است. برنامه درسی و مجموعه دانشجویی آن در طول قرن هجدهم به تدریج سکولار گشته و در قرن نوزدهم، هاروارد به عنوان مرکز فرهنگی اصلی در میان نخبگان بوستون ظاهر شد. پس از جنگ داخلی آمریکا، دوره طولانی ریاست بر دانشگاه چارلز ویلیام الیوت (۱۸۶۹–۱۹۰۹) دانشکده و مدارس حرفه‌ای وابسته را به یک دانشگاه تحقیقاتی مدرن تبدیل کرد. هاروارد در سال ۱۹۰۰ عضو مؤسس انجمن دانشگاه‌های آمریکایی گردید.

بر سردر این دانشگاه لوحه‌ای نصب شده که متن آن چنین است:

چون خداوند به‌سلامت ما را به سرزمین نیوانگلند رسانید، به یاری او خانه‌های خود را ساختیم و برای ادامهٔ زندگانی خود وسایلی برانگیختیم و مکان‌های مناسبی برای پرستش پروردگار پی‌افکندیم و به تشکیل یک دولت غیرنظامی همت گماشتیم. اما آرزوی بزرگی را که در قلب خود می‌پروراندیم و در پی تحقق آن روزشماری می‌کردیم، آموزش و پرورش بود که سعادت جاودانه در پی داشت. ما نمی‌خواستیم که دیو بی‌سوادی در کلیساها به جای ماند و کشیشان ما در تاریکی نادانی به‌سر برند.

امور تشکیلاتی و اداری[ویرایش]

بر اساس منشور مورخ ۱۶۵۰ دانشگاه برای پیشرفت علم، هنر و ادبیات به آموزش جوانان انگلیسی و بومی اختصاص یافت. دومین ساختمان دانشگاه، «کالج بومیان»، در سال ۱۶۵۴ تأسیس شد و مؤسسهٔ انتشارات و مطبوعات دانشگاه که از سال ۱۶۳۸ تا آن زمان در ساختمان رئیس دانشگاه بود، به‌آن محل انتقال یافت. به‌ احتمال قوی در سال‌ های ۱۶۶۱ و ۱۶۶۳، ترجمه کتاب مقدس به زبان بومیان آن سرزمین، توسط جان الیوت در همین کالج به چاپ رسید. با توجه به حمایت‌ های مالی که دانشگاه برای پیشرفت اهداف خود از خارج دریافت کرد، از همان آغاز تأسیس به اهمیت شایانی دست یافت. منشور مصوبه دانشگاه هاروارد تا سال ۱۷۰۷، مرجع اساسی و تغییر ناپذیر ادارهٔ دانشگاه به‌ شمار می‌رفت. بر مبنای این منشور، سازمانی مرکب از یک رئیس و یک خزانه‌دار و پنج استاد به‌طور رسمی مقررات اداری دانشگاه را وضع نموده و به امور مالی و هزینه کردن وجوه دریافتی، نظارت مستقیم داشتند. این سازمان به وسیله هیئت ناظرانی که در سال ۱۶۴۲ تعیین شده بود، کنترل می‌شد. کم‌کم اوضاع و احوال ایجاب کرد که هیئت اداره‌کنندهٔ دانشگاه، از استادان مقیم آن تشکیل شود. امروزه دانشکده‌های گوناگون، دارای هیئت‌های قانون‌گذاری هستند که مستقیماً عهده‌دار نظم و برقراری آرامش در محیط دانشکده هستند. در اوان تأسیس این دانشگاه، هیئت ناظران از بین نمایندگان مشترک ایالت (دولت) و کلیسا تشکیل شده و دولت که مؤسس و مدیر کالج بود سازمان هاروارد را یک بنگاه دولتی تلقی کرده که در این راستا اختلافات تنگ‌نظرانه و متعصبانه نیز نمایان بود و سرانجام این کشمکش‌ها به سود دانشگاه هاروارد پایان یافت. در سال ۱۷۸۰ کالج هاروارد به دانشگاه هاروارد تغییر یافت. نخستین مدیران و رهبران کالج کلیسا بود، اما در پی تغییراتی که در ترکیب هیئت ناظران پدیدار شد، دانشگاه هاروارد از زیر کنترل روحانیت و سیاست‌مداران دولتی خارج شد. از سال ۱۸۶۵ هیئت مدیرهٔ دانشگاه از بین دانش‌آموختگان پیشین آن برگزیده شد و کنترل دانشگاه را به‌عهده گرفت.

امکانات دانشگاه[ویرایش]

مرکز علم در کالج هاروارد

در محوطهٔ این دانشگاه، موزه‌های متعددی ازجمله موزهٔ هنر فوگ وجود دارد که در آن تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها و آثار چاپ شدهٔ قرن هیجده و نوزده اروپا و آمریکا، به تماشا گذاشته‌شده‌است.

کتابخانه[ویرایش]

کتابخانه دانشگاه هاروارد نه تنها قدیمی‌ترین مجموعهٔ فرهنگی در آمریکا بلکه با شعبات خود، بزرگ‌ترین کتابخانهٔ دنیاست و در حال حاضر دارای ۱۴٬۵۰۰٬۰۰۰ جلد کتاب، رساله و میکروفیلم است. کتابخانهٔ هاروارد، بزرگ‌ترین سیستم کتابخانهٔ دانشگاهی جهان است که شامل ۷۹ کتابخانه منفرد بوده و حدود ۲۰٫۴ میلیون عنوان را در خود جای داده‌است.

مجلهٔ هاروارد[ویرایش]

مجلهٔ هاروارد بیزینس ریویو (مجلهٔ کسب و کار هاروارد) که توسط این دانشگاه منتشر می‌گردد، یکی از معتبرترین مجلات در زمینهٔ مدیریت است.

کتابخانهٔ ویدنر[ویرایش]

این کتابخانه بزرگ‌ترین کتابخانهٔ دانشگاه هاروارد است.

خوابگاه دانشگاه هاروارد[ویرایش]

دانشگاه هاروارد برای راحتی و رفاه دانشجویان خود و همچنین فرصتی برای ارتباط و تعامل بیشتر دانشجویان با یکدیگر و آشنایی آنها با محیط و فرهنگ آمریکا، خوابگاه‌هایی دانشجویان فراهم کرده‌است. برخی از این خوابگاه‌ها در محدوده دانشگاه (on-campus) و برخی از آنها خارج از محدوده دانشگاه (off-campus) قرار دارند.

دانشگاه هاروارد برای دانشجویان سال اولی، سوئیت‌هایی در نظر گرفته‌است که هرکدام از آنها شامل ۲ – ۴ اتاق، محیطی برای تفریح و سرگرمی، یک یا چند حمام می‌باشد و ۳ – ۶ نفر ظرفیت دارد. به‌طور کلی در دانشگاه هاروارد ۱۲ خوابگاه با ظرفیت اسکان حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ دانشجو در محیط دانشگاه وجو دارد که دارای سالن‌های غذاخوری، اتاق‌های مشترک و امکانات آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی می‌باشد. دانشجویانی که در خوابگاه‌های درون محوطه دانشگاه (on campus) اسکان یافته‌اند، می‌بایست ماهانه حدود ۱۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار و دانشجویانی که در خوابگاه‌های خارج از محیط دانشگاه (off campus) هستند، ماهانه چیزی حدود ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار پرداخت می‌کنند که هزینه کمتری نسبت به خوابگاه‌های داخلی دانشگاه است.

پیشگامان دانش و فرهنگ[ویرایش]

تالار ماساچوست: محل کار رئیس دانشگاه و خوابگاه تعدادی از دانشجویان سال اول کالج
تالار یادبود در کالج هاروارد

در زمینهٔ علوم و ادبیات و فلسفه چهره‌های شناخته شده‌ای از این دانشگاه دانش‌آموخته شده‌اند که امروزه از مشاهیر جهان محسوب می‌شوند.

هشت تن از رؤسای جمهور تاریخ آمریکا دانش‌آموختهٔ هاروارد بوده‌اند، که عبارتند از:[۲۰]

دانشکده‌ها و رشته‌ها[ویرایش]

این دانشگاه از ده دانشکده به اضافهٔ مؤسسه مطالعات پیشرفته ردکلیف تشکیل شده‌است.

دانشکده‌ها[ویرایش]

رشته‌ها[ویرایش]

این دانشگاه دارای رشته‌های علوم انسانی، علوم طبیعی، مهندسی، دندان پزشکی، الهیات، آموزش و پرورش، حقوق و پزشکی است. علاوه‌براین در مؤسسات وابسته به آن، دوره‌های ویژهٔ خاورشناسی و روسیه‌شناسی تدریس می‌شود. پروژهٔ تاریخ شفاهی ایران در مرکز ایران‌شناسی این دانشگاه به مدیریت حبیب لاجوردی انجام می‌شد.

دانشکده علوم و هنر[ویرایش]

دانشکده‌های علوم و هنر دانشگاه هاروارد برای دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی طیف گسترده‌ای از رشته‌های دانشگاهی را ارائه می‌دهد، در حالی که سایر دانشکده‌ها فقط مدارک تحصیلات تکمیلی، عمدتاً درجات تخصصی را ارائه می‌دهند.

رتبه‌بندی[ویرایش]

در میان رتبه‌بندی‌های کلی، نشریهٔ رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که رتبه‌بندی شانگهای نیز نامیده می‌شود، هر ساله از بدو انتشار تا امروز دانشگاه هاروارد را برترین دانشگاه جهان معرفی کرده‌است.[۲۱] هنگامی که QS و Times Higher Education برای انتشار رتبه‌بندی Times Higher Education – QS University World Ranking از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ همکاری کردند، داشنگاه هاروارد هر ساله رتبه برتر را کسب می‌کرد و در رتبه‌بندی تایمز از زمان انتشار یعنی سال ۲۰۱۱ تا به امروز رتبه اول را در رتبه‌های جهانی معتبر حفظ کرده‌است.[۲۲] طبق رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه در رتبه اول جهانی قرار دارد.[۲۳] علاوه بر این، هاروارد با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در دانشکدهٔ مهندسی خود در سال‌های اخیر، توسط Times Higher Education در رتبه سوم مهندسی و فناوری در جهان قرار گرفت.[۲۴]

آخرین آپدیت در سال ۲۰۲۳

سازمان‌های رتبه‌بندی معتبر جهانی در کنار رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان، برخی از رشته‌های تحصیلی که در میان دانشجویان محبوب است براساس تقاضا و ثبت‌نام متقاضیان نیز منتشر می‌کنند. وبسایتniche لیستی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی دانشگاه هاروارد را با فارغ‌التحصیلین رشته‌ها منتشر کرده‌است که می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید

هزینه تحصیل در دانشگاه هاروارد[ویرایش]

انتخاب دانشگاه هاروارد به عنوان مقصد مهاجرتی برای ادامه تحصیل، تصمیم بزرگ و پر هزینه‌ای خواهد بود. طبیعتاً تحصیل به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، در یکی از برترین دانشگاه‌های جهان که از رنک بالایی برخوردار است، هزینهٔ بالایی خواهد داشت.

مانند سایر دانشگاه‌ها، از آنجایی که برخی از برنامه‌ها و رشته‌های تحصیلی رنک بالا و متقاضی بیشتری دارد، در دانشگاه هاروارد نیز شهریه‌های تحصیلی با توجه به مقطع و رشته موردنظر متقاضی متغیر خواهد بود. چه قصد داشته باشید در مقطع کارشناسی به تحصیل بپردازید یا کارشناسی ارشد. به عنوان مثال شهریه تحصیلی سال ۲۰۲۳–۲۰۲۴ در مقطع کارشناسی ارشد دپارتمان آموزش به تنهایی چیزی حدود ۵۷٫۲۴۶ دلار در سال می‌باشد. از طرف دیگر، شهریهٔ برنامه MBA یکساله حدود ۷۳٫۴۴۰ دلار خواهد بود. همچنین شهریه یک برنامه در مقطع کارشناسی مانند علوم کامپیوتر یا اقتصاد در یک یک سال تحصیلی ۴۴٫۹۹۰ دلار خواهد بود.

یکی از هزینه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی برای درخواست پذیرش خود می‌بایست پرداخت کنند، هزینه اپلیکیشن فی (هزینه بررسی درخواست) می‌باشد. پرداخت ۸۵ دلار هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه هاروارد از تمامی متقاضیان، صرفه نظر از رشته انتخابی متقاضی، وضعیت شهروندی و ملیت آنها الزامی می‌باشد. علاوه بر اپلیکیشن فی، ممکن است از دانشجویان بین‌المللی مدارک اضافه بر مدارک استاندارد خواسته شود که هزینه‌هایی جدا خواهد داشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Samuel Eliot Morison (1968). The Founding of Harvard College. Harvard University Press. p. 329. ISBN 978-0-674-31450-4. Archived from the original on April 14, 2021. Retrieved October 17, 2020.
  2. An appropriation of £400 toward a "school or college" was voted on October 28, 1636 (OS), at a meeting which convened on September 8 and was adjourned to October 28. Some sources consider October 28, 1636 (OS) (November 7, 1636, NS) to be the date of founding. Harvard's 1936 tercentenary celebration treated September 18 as the founding date, though 1836 bicentennial was celebrated on September 8, 1836. Sources: meeting dates, Quincy, Josiah (1860). History of Harvard University. 117 Washington Street, Boston: Crosby, Nichols, Lee and Co. ISBN 978-0-405-10016-1.{{cite book}}: نگهداری CS1: موقعیت (link), p. 586 بایگانی‌شده در سپتامبر ۶, ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine, "At a Court holden September 8th, 1636 and continued by adjournment to the 28th of the 8th month (October, 1636)... the Court agreed to give £400 towards a School or College, whereof £200 to be paid next year...." Tercentenary dates: "Cambridge Birthday". Time. September 28, 1936. Archived from the original on December 5, 2012. Retrieved September 8, 2006.: "Harvard claims birth on the day the Massachusetts Great and General Court convened to authorize its founding. This was Sept. 8, 1637 under the Julian calendar. Allowing for the ten-day advance of the Gregorian calendar, Tercentenary officials arrived at Sept. 18 as the date for the third and last big Day of the celebration;" "on Oct. 28, 1636 … £400 for that 'school or college' [was voted by] the Great and General Court of the Massachusetts Bay Colony." Bicentennial date: Marvin Hightower (September 2, 2003). "Harvard Gazette: This Month in Harvard History". Harvard University. Archived from the original on September 8, 2006. Retrieved September 15, 2006., "Sept. 8, 1836 – Some 1,100 to 1,300 alumni flock to Harvard's Bicentennial, at which a professional choir premieres "Fair Harvard." … guest speaker Josiah Quincy Jr. , Class of 1821, makes a motion, unanimously adopted, 'that this assembly of the Alumni be adjourned to meet at this place on September 8, 1936.'" Tercentary opening of Quincy's sealed package: The New York Times, September 9, 1936, p. 24, "Package Sealed in 1836 Opened at Harvard. It Held Letters Written at Bicentenary": "September 8th, 1936: As the first formal function in the celebration of Harvard's tercentenary, the Harvard Alumni Association witnessed the opening by President Conant of the 'mysterious' package sealed by President Josiah Quincy at the Harvard bicentennial in 1836."
  3. Larry Edelman (October 13, 2022). "Harvard, the richest university, is a little less rich after tough year in the markets". Boston Globe.
  4. Financial Report Fiscal Year 2022 (PDF) (Report). Harvard University. October 2022. p. 7.
  5. Correspondent, Daniel Kool Globe. "Who is Alan Garber, Harvard's incoming interim leader? - The Boston Globe". BostonGlobe.com (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-02.
  6. "Harvard University Graphic Identity Standards Manual" (PDF). July 14, 2017. Archived (PDF) from the original on July 19, 2022. Retrieved June 25, 2022.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ "Common Data Set 2021–2022" (PDF). Office of Institutional Research. Harvard University. Archived from the original (PDF) on January 5, 2023. Retrieved January 5, 2023.
  8. "IPEDS – Harvard University".
  9. "Harvard Brand Guides" (PDF). Retrieved 2016-04-01.
  10. https://www.harvard.edu/about/history/timeline/
  11. Rudolph, Frederick (1961). The American College and University. University of Georgia Press. p. 3. ISBN 0-8203-1285-1.
  12. * Keller, Morton; Keller, Phyllis (2001). Making Harvard Modern: The Rise of America's University. Oxford University Press. pp. 463–481. ISBN 0-19-514457-0. Harvard's professional schools... won world prestige of a sort rarely seen among social institutions. [...] Harvard's age, wealth, quality, and prestige may well shield it from any conceivable vicissitudes.
  13. Story, Ronald (1975). "Harvard and the Boston Brahmins: A Study in Institutional and Class Development, 1800–1865". Journal of Social History. 8 (3): 94–121. doi:10.1353/jsh/8.3.94.
  14. Farrell, Betty G. (1993). Elite Families: Class and Power in Nineteenth-Century Boston. State University of New York Press. ISBN 0-7914-1593-7.
  15. "Member Institutions and years of Admission". Association of American Universities. Retrieved August 28, 2010.
  16. "Harvard Library Annual Report FY 2013". Harvard University Library. 2013. Archived from the original on June 9, 2016. Retrieved January 3, 2015.
  17. "Speaking Volumes". Harvard Gazette. The President and Fellows of Harvard College. February 26, 1998. Archived from the original on September 9, 1999.
  18. Harvard Media Relations. "Quick Facts". Archived from the original on 26 April 2021. Retrieved December 12, 2019.
  19. * Rachel Sugar (May 29, 2015). "Where MacArthur 'Geniuses' Went to College". businessinsider.com (به انگلیسی). Retrieved November 5, 2020.
  20. "Obama joins list of seven presidents with Harvard degrees". Harvard Gazette. 2008-11-06. Retrieved 2019-04-07.
  21. "Academic Ranking of World Universities——Harvard University Ranking Profile". Shanghai Ranking Consultancy. Archived from the original on 8 September 2016. Retrieved July 29, 2018.
  22. "World Reputation Rankings 2016". Times Higher Education. 2016. Retrieved September 7, 2016.
  23. "SCImago Institutions Rankings - Higher Education - All Regions and Countries - 2019 - Overall Rank". www.scimagoir.com.
  24. "Harvard is #3 in World University Engineering Rankings". 2019. Retrieved December 10, 2019.

نگارخانه[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • Harvard University at College Navigator, a tool from the National Center for Education Statistics