دانشگاه استرثکلاید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه استرثکلاید
University of Strathclyde
ساختمان رویال کالج در دانشگاه استرثکلاید
شعارجایگاه آموزش سودمند
The place for useful learning
نوعدانشگاه دولتی
بنیانگذاری شده۱۷۹۶: انستیتو اندرسون
۱۹۶۴: دانشگاه استرثکلاید
وابستگیانجمن دانشکده‌های بازرگانی پیشرو
آمبا
اکوئیس
انجمن اروپایی دانشگاه‌های نوآور
رئیسدیوید هوپ، لُرد کریگهد
کارمندان مدیریتی۳٬۲۰۰ نفر
دانشجویان۲۶٬۰۰۰ نفر
کارشناسی۱۶٬۱۸۵ نفر
۹٬۸۱۵ نفر (و کارشناسی ارشد)
موقعیتگلاسگو،  اسکاتلند
 بریتانیا
وبگاه

دانشگاه استرثکلاید (به انگلیسی: University of Strathclyde) در سال ۱۷۹۶ میلادی تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در شهر گلاسگو است. پردیس اصلی این دانشگاه در مرکز شهر گلاسگو قرار دارد و پردیس دوم آن که شامل دانشکده آموزش است در غرب گلاسگو واقع شده‌است. بیش از ۲۶۰۰۰ دانشجو در آن به تحصیل و پژوهش مشغولند. دانشگاه استرثکلاید دارای بیشترین تعداد دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در بریتانیا است.[۱] تمرکز اصلی این دانشگاه بر رشته‌های مهندسی،اقتصاد، بازرگانی، حقوق، داروشناسی و داروسازی است. رشته ام بی ای در دانشگاه استرتکلاید از اعتبار بین‌المللی بسیاری برخوردار است، دانشکده مدیریت بازرگانی و اقتصاد این دانشگاه یکی از معدود دانشکده‌های دنیا است که فارغ‌التحصیلانش مدرکی با اعتبار سه‌گانه (بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا) دریافت می‌کنند.[۲][۱]

دانشگاه استرثکلاید از دانشگاه‌های فعال بریتانیا در زمینه همکاری بین‌المللی آموزشی است؛ از جمله دانشکده بازرگانی این دانشگاه برای چندین سال دوره‌های کارشناسی در رشته هتل‌داری و گردشگری در مقطع کارشناسی در هتل اوین تهران برگزار می‌کرد.

تاریخچه[ویرایش]

دانشگاه استرثکلاید در سال ۱۷۹۶ میلادی ابتدا با نام انستیتو اندرسون (به انگلیسی: Anderson Institute) تأسیس شد. در سال ۱۸۲۸ به دانشگاه تبدیل شد و پس از چندین ادغام و تغییر در سال ۱۹۶۴ به دانشگاه استرثکلاید تغییر نام داد و نخستین دانشگاه بریتانیا بود که عنوان «دانشگاه صنعتی» را کسب کرد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "دانشگاه استرثکلاید" (به انگلیسی). کمیسیون فولبرایت. Archived from the original on 24 February 2010. Retrieved 25 February 2010.
  2. "اعتبار بین‌المللی ام بی ای" (به انگلیسی). دانشکده بازرگانی دانشگاه استرتکلاید. Archived from the original on 9 January 2010. Retrieved 25 February 2010.

پیوند به بیرون[ویرایش]