دانشنامه دانش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشنامه دانش
صفحه اصلی
گونه وبگاه
منابع
در دسترس به زبانرابط: عربی
محتوا: با استفاده از متن عربی به همه زبانها گسترش یابد
مالکبنیاد مارفا
پدیدآور(ها)نایل شافعی
وبگاه
تجاری؟خیر
نیاز به ثبت نامتشویق شده

دانشنامه دانش (عربی: المعرفة) یک دائرةالمعارف آنلاین غیرانتفاعی به زبان عربی است که از سیستم ویکی برای مدیریت، جمع‌آوری و ایجاد محتوا استفاده می‌کند تا یک دانشنامه عربی رایگان مشابه ویکی‌پدیا ارائه دهد. دانش در ۱۶ فوریه ۲۰۰۷ با هدف ایجاد دانشنامه رایگان، دقیق و پیشرفته تأسیس شد. در حال حاضر ۱۰۷٬۰۱۸٬۰۰۰ مقاله و صفحه واقعی به زبان عربی وجود دارد که با تصویر و پیوند به سایت‌های خارجی مرتبط، پشتیبانی می‌شود. محتویات آن تحت پروانه مستندات آزاد گنو منتشر شده‌است.[۲]

منابع دانشنامه دانش[ویرایش]

علاوه بر سهمیه‌های اعضای آن، دانشنامه شامل محتوا است که از منابع منتخب که محتوای آن را با مجوزهای آزاد منتشر می‌کند یا از آن مجوزها به دست آمده‌است منتقل شده یا قرض گرفته شده‌است.

نسخه‌های خطی هند[ویرایش]

دانشنامه حاوی اطلاعاتی دربارهٔ ۲۵۰۰۰ نسخه خطی و کتاب‌های عربی است که نظرسنجی‌های فتوولتائیک پروژه گوتنبرگ را از دولت هند دریافت کرده‌اند.[۳]

ارتباط با ویکی‌پدیا[ویرایش]

دانشنامه دانش از سبک و روح ویکی‌پدیای عربی و همچنین بسیاری از سیاست‌های سرمقاله منتشر شده الهام گرفته‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "Marefa.org Traffic, Demographics and Competitors - Alexa". www.alexa.com (به انگلیسی). Archived from the original on 10 May 2019. Retrieved 4 February 2019.
  2. "RESOURCES ON PERSIAN AND ARABIC SCRIPTS & MANUSCRIPTS". UNC. October 2007. Archived from the original on 16 November 2017. Retrieved 2008-10-09.
  3. «إسلام أون لاین.نت: مؤسس "موسوعة المعرفة": لا یوجد غداء مجانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ ژانویه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]