دالیدا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دالیدا
دالیدا در ۱۹۷۴
زادهٔ۱۷ ژانویه ۱۹۳۳
قاهره
درگذشت۳ مه ۱۹۸۷ (در ۵۴ سالگی)
پاریس
علت مرگخودکشی
ملیتفرانسویفرانسه
پیشهخواننده، هنرپیشه
سال‌های فعالیت۱۹۵۴–۱۹۸۷
شناخته‌شده برایترانه پاروله پاروله با همکاری آلن دلون
کارهای برجستهملکه زیبایی مصر در ۱۹۵۴
وبگاه
امضاء

یولاندا کریستینا جیلیوتی با نام هنری دالیدا (ایتالیایی: Iolanda Cristina Gigliotti، زاده ۱۷ ژانویه ۱۹۳۳ در قاهره – درگذشته ۳ مه ۱۹۸۷ در پاریس) خواننده و هنرپیشه فرانسوی از پدر و مادری ایتالیایی بود. او به زبان‌های عربی، فرانسوی و ایتالیایی تسلط داشت. دالیدا در سال ۱۹۵۴ توانست عنوان ملکه زیبایی مصر را از آن خود کند و پس از آن به پاریس رفت و در آنجا با آهنگ موفق بامبینو به شهرت یک شبه رسید؛ که این موفقیت با آهنگ‌های گوندولیه، کوم پریما، لو ژوق پلویی وییاندقا، لزآن‌فان دوپیقه و ایتسی بیتسی پتی بیکینی ادامه پیدا کرد و او را در سال‌های ابتدایی کارش به‌عنوان یک پاپ خوان سنتی شناساند.

دوران کودکی[ویرایش]

دالیدا در ۱۷ ژانویه ۱۹۳۳ در قاهره، پادشاهی مصر، ایولندا کریستینا جیگلیوتی به دنیا آمد. پدرش پیترو جیگلیوتی (1904-1945) و مادرش فیلومنا جوزپینا (نام دختر آلبا؛ 1904-1971) در سراسترتا، کالابریا، ایتالیا به دنیا آمدند.[۱] پیترو در مدرسه موسیقی خواند و در میخانه‌ها ویولن می‌نواخت.[۲] دالیدا با تولد به طور خودکار ملیت ایتالیایی را از طریق اصل خون پدر و مادر ایتالیایی به دست آورد.

ترانه‌ها[ویرایش]

ترانه‌های معروف وی «بامبینو»، «سلما یا سلما» بر اساس ترانه‌ای قدیمی مصری که تاکنون به زبان‌های مختلفی اجرا شده‌است، «پاروله پاروله» با همکاری آلن دلون و ترانه فولکوریک عبری «هاوا ناگیلا» است.

اقتباس سینمایی[ویرایش]

درگذشت[ویرایش]

دالیدا از خودکشی شریک زندگی خود لوئیجی تنکو در سال ۱۹۶۷ به شدت ناراحت شد. علیرغم این، او به کار خود ادامه داد و با برادرش اورلاندو، شرکت ضبط بین المللی شو را تشکیل داد، موسیقی بیشتری ضبط کرد و در کنسرت ها و مسابقات موسیقی اجرا کرد، اما ادامه داد. برای تحمل حملات افسردگی او در ۳ مه ۱۹۸۷ جان خود را از دست داد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Dalida site Officiel – Son histoire—du Caire à Paris". dalida.com. Retrieved 19 November 2018.
  2. "Interview biographie de Orlando – Vidéo" (به فرانسوی). Ina.fr. 10 November 2001. Retrieved 13 August 2018.
  3. Fegiz, Mario Luzzatto (13 November 2007). "Dalida distrutta dall' ostilità in Italia". Corriere della Sera (به ایتالیایی). Archived from the original on 2 September 2012. Retrieved 15 May 2022.
  • «وبگاه رسمی دالیدا» (به انگلیسی، فرانسه). دریافت‌شده در ۱ خرداد ۱۳۸۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]