داریوش کریمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریمی در برنامهٔ پرگار در ۲۰۱۸

داریوش کریمی مجری ایرانی است که به دلیل اجرای برنامه پرگار در بی‌بی‌سی فارسی شناخته‌شده‌است.[۱][۲][۳]

زندگی[ویرایش]

داریوش کریمی، متولد و بزرگ‌شده شهر کرمانشاه است. او از نوجوانی به خواندن کتاب رو آورد و به ادبیات فارسی و انگلیسی علاقه پیدا کرد. او در تهران ادبیات انگلیسی خواند. داریوش کریمی دو سال در دانشگاه کردستان ادبیات انگلیسی تدریس کرد. ترجمهٔ کتابی در مورد آرای میخائیل باختین در نقد ادبی تحت عنوان «منطق گفت‌وشنودی» از تزوتان تودورف محصول همین دوره است. او برای ادامهٔ تحصیل به استرالیا رفت. در سال ۱۳۷۸ به بی‌بی‌سی پیوست و راهی لندن شد. برای مدتی برنامهٔ ادبی روزنه را در رادیو تهیه و اجرا کرد. ده سال بعد یکی از چند سردبیری بود که در کار راه‌اندازی تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی نقش داشتند. دو سال مسئول کار گزارشگران بی‌بی‌سی بود و پس از آن برنامهٔ پرگار را تدارک دید و اجرای آن را هم به عهده گرفت.[۴][منبع بهتری نیاز است] او همسر رزیتا لطفی ست که تا ۲۰۲۳ رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی بود.

نقدها[ویرایش]

در یکی از برنامه‌های پرگار، کریمی با ابراهیم گلستان دربارهٔ فروغ فرخزاد گفتگو کرد. کریمی پس از این برنامه مورد انتقاد قرار گرفت.[۵][۶] سایه اقتصادی‌نیا در پاسخ به انتقادها نوشت:

با اینکه هیچ برنامه‌ای بی‌اشکال و هیچ برنامه‌سازی از خطا مبری نیست، اما کافی است منصفانه بنگریم و تصدیق کنیم که ما سال‌هاست، در هیچ رسانهٔ داخلی و خارجی، مجری‌ای در قامت داریوش کریمی نداشته‌ایم (عادل فردوسی‌پور را به یاد داشته باشیم). کریمی پرمطالعه و خوب‌خوانده‌است، آرام و شکیباست، منطقی و مؤدب است، آگاه است و خود از طایفهٔ پرحرمت قلم. در این سال‌ها، چه کسی با تخصص و تنوع و تداومی که او کار کرده، کار کرده‌است.

آثار[ویرایش]

  • منطق گفتگویی میخائیل باختین، تزوتان تودوروف، داریوش کریمی (مترجم)، تهران: مرکز، ۱۳۹۱
  • کوچه‌ی آخر، رمان جنایی سیاسی، نشر نوگام ۲۰۲۳

منابع[ویرایش]

  1. گوشه‌ای از باندبازی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی رسانه‌ای که فراری‌ها را استثمار می‌کند
  2. «انصراف بی‌بی‌سی از بازپخش سخنان امیراحمدی در مورد ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ ژانویه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۶.
  3. «پرگار»ی که برای تغییر باورهای ایرانیان چرخانده می‌شود
  4. «Nogaam | داریوش کریمی». www.nogaam.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۲۸.
  5. عباس میلانی. «دربارهٔ گفتگوی پرگار با ابراهیم گلستان».
  6. «دشمنِ مردم: یک قرن با ابراهیم گلستان».

پیوند به بیرون[ویرایش]