داروین (سیستم‌عامل)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داروین
توسعه‌دهندهشرکت اپل
خانوادهیونیکس
وضعیت توسعهفعال
مدل منبعنرم‌افزار متن‌باز
مخزن
گونه هستههایبرید
پروانهمجوز منبع عمومی اپل
وبگاه رسمی

سیستم‌عامل داروین (به انگلیسی: Darwin) یک سیستم‌عامل کد باز پازیکس است که در سال ۲۰۰۰ بوسیلهٔ شرکت شرکت اپل منتشر شد. این سیستم عامل از کدهای توسعه یافته بوسیلهٔ اپل، کدهای مشتق شده از NeXTSTEP و بی‌اس‌دی و سایر نرم‌افزارهای آزاد تشکیل شده‌است. داروین مجموعهٔ اصلی اجزایی را که مک اواس ده و آی‌اواس بر روی آن‌ها پایه‌گذاری شده‌اند، تشکیل می‌دهد.

تاریخچه[ویرایش]

شجره‌نامهٔ داروین با انتشار سیستم‌عامل نکست‌استپ شرکت نکست (که بعدها با نام اوپن‌استپ شناخته شد)، در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. پس از اینکه اپل، نکست را در سال ۱۹۹۷ خریداری کرد، عنوان کرد که سیستم‌عامل‌های آیندهٔ خود را بر اساس اوپن‌استپ خواهد نوشت. نتیجهٔ این کار انتشار سیستم عامل راسپدی در سال ۱۹۹۷ و پس از آن انتشار سیستم‌عامل «مک او اس ده سرور 1.0»، در سال ۱۹۹۹ بر پایهٔ راسپودی بود. در سال ۲۰۰۰، راسپودی به داروین منشعب شد.

داروین از نسخهٔ ۹ به بعد، تنها به صورت کد منبع موجود است،[۱] به جز برای ARM که به هیچ شکلی به جز iOS منتشر نمی‌شود. با این حال کد باینری نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم‌عامل، همچنان موجود هستند.

طراحی[ویرایش]

هسته[ویرایش]

داروین از XNU، یک هسته ترکیبی شامل ریزهسته Mach، عناصر مختلفی از بی‌اس‌دی (شامل مدل پروسس‌ها، پشته شبکه، فایل‌سیستم مجازی) و یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار شی گرا برای راه‌اندازها که I/O Kit نامیده می‌شود تشکیل شده‌است. کرنل ترکیبی انعطاف‌پذیری ریزهسته‌ها و کارایی هسته‌های یکپارچه را در یکجا جمع کرده‌است.

پشتیبانی سخت‌افزار و نرم‌افزار[ویرایش]

اجازه‌نامه[ویرایش]

در ژوئیه سال ۲۰۰۳ اپل داروین را تحت نسخه ۲ از مجوز منبع عمومی اپل که بنیاد نرم‌افزار آزاد به عنوان یک نرم‌افزار آزاد پذیرفته است منتشر کرد. نسخه‌های قبلی بر اساس نسخه قبل مجوز منبع عمومی اپل بود که بر اساس تعریف بنیاد نرم‌افزار آزاد یک نرم‌افزار آزاد نبود اما بنا به تعریف نرم‌افزار متن باز بود.

سمبل خوش‌یمنی[ویرایش]

توسعه دهندگان داروین در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفتند یک شگون‌نما یا سمبل خوش‌شانسی برای داروین انتخاب کنند. و از بین گزینه‌هایی مانند Aqua Darwin fish و Dogcow و نهنگ قاتل در نهایت هِکسلی (به انگلیسی: Hexley) نوک اردکی را به عنوان نماد خوش‌شانسی داروین انتخاب کردند. هِکسلی یک نوک اردکی کارتونی است که معمولاً یک کلاه شبیه شاخ شیطان به سر دارد. یک چنگال شبیه شیطان بی‌اس‌دی در دست دارد. هِکسلی بوسیله جان هوپر طراحی شده‌است. اپل هِکسلی را به عنوان لوگو داروین نپذیرفته‌است.

انشعاب‌های پروژه[ویرایش]

در سال ۲۰۰۷ پروژه ی داروین (سیستم‌عامل) با هدف ادامه ی پروژه ی رها شده ی داروین (سیستم‌عامل) با هدف بازنگه داشتن داروین و پورت کردن آن به سکوهایی غیر ازکامپیوترهای اپل، از داروینِ اپل منشعب شد.[۲][۳][۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

Window Maker in XDarwin

منابع[ویرایش]

  1. هابارد, جردن (۳۱ اکتبر ۲۰۰۷). "Re: Darwin 9.0 Source Code Available." بایگانی‌شده در ۲۵ فوریه ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine لیست پستی اپل.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۸ مارس ۲۰۱۶.
  3. https://github.com/PureDarwin/PureDarwin/wiki/About
  4. https://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_(operating_system)#PureDarwin

پیوند به بیرون[ویرایش]