خیابان امام خمینی (تهران)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خیابان امام خمینی
Map
نام(های) پیشینخیابان سپه
خیابان مریضخانه
طول۶ کیلومتر (۳٫۷ مایل)
از میدان توپخانه
به بزرگراه یادگار امام

خیابان امام خمینی (نام‌های پیشین: خیابان سپه[۱]، خیابان باغ شاه یا خیابان مریضخانه‌) از خیابان‌های مرکزی تهران است. این خیابان شرقی-غربی است و از شرق به میدان امام خمینی (توپخانه) و از غرب به بزرگراه یادگار امام ختم می‌شود.[۲]

در دوره قاجار این خیابان نخست خیابان مریضخانه[۳] و سپس خیابان باغ شاه[۴] خوانده می‌شد که در دوره رضاشاه، خیابان سپه نام گرفت.

در آغاز سال ۱۳۰۴، ایجاد نخستین موسسه بانکی کشور طرح‌ریزی شد و مأموران اجرای این فرمان با تشکیل شورایی از افراد مطلع موفق شدند در چند مغازه واقع در خیابان سپه تهران نخستین بانک باسرمایه ایرانی را موسوم به بانک پهلوی قشون افتتاح نمودند.

نام‌های پیشین[ویرایش]

در دورهٔ قاجار برابر نقشهٔ تهران در سال ۱۳۰۹ ه‍.ق (۱۲۷۰ ه‍.خ) اثر عبدالغفار نجم‌الملک، این خیابان از میدان توپخانه (میدان امام خمینی کنونی) تا دروازهٔ باغ شاه (میدان باغ شاه یا میدان حرّ کنونی) امتداد داشته و چند نام مختلف داشته است بدین شرح[۵]:

خیابان امیریه: از میدان امام خمینی تا تقاطع خیابان ولی‌عصر، فقط در بخش جلوی مریضخانهٔ دولتی (بیمارستان سینای کنونی) نام خیابان مریضخانه دیده می‌شود. همچنین بخشی از خیابان ولی‌عصر کنونی که میان تقاطع خیابان امام خمینی و میدان منیریه قرار داشته نیز «خیابان امیریه» نامیده می‌شده است که سبب سردرگمی بوده است.

خیابان باغ شاه: از تقاطع خیابان ولی‌عصر تا میدان حر (میدان باغ شاه)

سرانجام خیابان امیریه (از میدان توپخانه تا تقاطع ولی‌عصر) به خیابان سپه تغییر نام می‌دهد ولی تا مدتی نام خیابان باغ شاه (از تقاطع ولی‌عصر تا میدان حر) بر جای می‌ماند.[۶] سپس کل خیابانْ سپه نامیده می‌شود و پس از انقلاب به خیابان امام خمینی تغییر نام می‌دهد.

اماکن مشهور[ویرایش]

سردر باغ ملی در حاشیه خیابان امام خمینی

اماکن مهم مجاور این خیابان به ترتیب از شرق به غرب عبارت اند از:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «انقلاب نام کدام خیابان‌ها را عوض کرد؟». خبرگزاری ایسنا. ۱۶ بهمن ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲.
  2. «وبگاه نقشه تهران». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۲ آوریل ۲۰۱۵.
  3. «مجموعه ارگ، حافظه تاریخی تهران». ۲۶ بهمن ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۱۴ دی ۱۳۹۵.
  4. «اولین خیابان تهران کجاست؟». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژانویه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۴ دی ۱۳۹۵.
  5. نقشهٔ تهران اثر عبدالغفار نجم‌الملک، ۱۳۰۹ ه‍.ق (۱۲۷۰ ه‍.خ)
  6. نقشهٔ طهران، ترسیم ادارهٔ تفتیش وزارت معارف، تاریخ پس از ۱۲۹۹ و پیش از تاریخ ۱۳۰۴ (سال های میان کودتای سید ضیاء طباطبایی و سقوط قاجاریه)
  • اطلس کامل تهران. تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، ۱۳۸۵.ISBN 964-342-181-3