خون‌فام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خون‌فام (گیاه))

خون‌فام (گیاه)
خون‌فام، Lythrum salicaria
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
راسته: موردسانان
تیره: حناییان
سرده: خون‌فام (سرده)
گونه: L. salicaria
نام دوبخشی
Lythrum salicaria

خون‌فام (نام علمی: Lythrum salicaria) نام یک گونه از سرده خون‌فام (سرده) است. سرشاخه‌های گل‌دار این گیاه مصرف دارویی دارند.

این گیاه در جنوب غرب و مرکز آسیا، سیبری، شمال آفریقا، شمال امریکا و استرالیا می‌روید و در ایران این گونه رطوبت‌پسند و پایابی عموما در کنار جویبارها، برکه‌ها و دریاچه‌های کم‌عمق، می‌روید.

شرح[ویرایش]

خون‌فام گیاه علفی چندساله‌ای است با ساقه.ای محکم و ایستاده، که این ساقه‌های چهارگوش، در بخش فوقانی منشعب می‌شوند.

ارتفاع گیاه بین ۵۰-۱۵۰ سانتیمتر است و عموما در مناطق مرطوب و اغلب به صورت پایابی می‌روید. یک گیاه بالغ دارای ریشه توپی است که ۵۰-۳۰ ساقه از آن می‌روید و پهنایی تا ۱۵۰ سانتیمتر را در بر می‌گیرد.

برگ‌های پایینی متقابل و برگ‌های بالایی متناوب است. برگ‌ها بدون دمبرگ است و شکلی سرنیزه‌ای با نوک‌تیز دارد.

گل‌ها ۲-۱ سانتیمتر قطر دارند و به صورت متراکم در گل‌آذین گرزن سنبله‌مانند شکوفا می شوند هر گل شش گلبرگ دارد و رنگ گلبرگ‌ها ارغوانی-بنفش است. پرچم‌ها ۱۲تایی است و در بخشی یا تماما از جام گل بیرون زده است.[۱]

خواص درمانی[ویرایش]

گیاه دارویی خون‌فام در کاهش کلسترول خون، گلوکز و تری‌گلسیرید تاثیرگذار است. جوشانده این گیاه دارویی برای درمان اسهال و اسهال خونی مصرف می‌شود. خون‌فام همچنین قابض، بندآورنده خون، گندزدا و آنتی‌بیوتیک است. در استعمال خارج این گیاه دارویی به صورت مایع یا ضماد برای التیام زخم‌ها، زخم‌های پا و اگزما بکار می رود.[۲] گیاه را میتوان برای درمان قاعدگی سنگین و خونریزی بین دوران قاعدگی بکار برد و برای مداوای تخلیه زیادی دستگاه تناسلی زنان و خارش آن استفاده می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. محمدرضا محمدپور: بررسی اثرات پایین آورندگی قند خون گیاه ‏‎lythrum salicaria‎‏ بر روی موش صحرایی. پایان‌نامه. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران. سال انتشار ۱۳۷۹.
  2. https://www.isna.ir/news/95020603406/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D9%81%D8%A7%D9%85-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%A9%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%84-%D8%AE%D9%88%D9%86

پیوند به بیرون[ویرایش]