خط ۶ متروی تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خط 6 متروی تهران)
خط ۶ مترو تهران
اطلاعات کلی
مالکمترو تهران
موقعیتتهران، استان تهران
پایانهشهدای دولت‌آباد
شهید آرمان علی‌وردی (کوهسار)
شمار ایستگاه‌ها۲۳ ایستگاه (فعال)
۳۲ ایستگاه (پس از تکمیل نهایی)
عملکرد
گونهمترو
سیستممترو تهران
گرداننده‌هاشرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)
انبارهاپایانه دولت‌آباد
تاریخچه
گشایش۱۸ فروردین ۱۳۹۸[۱]
فنی
طول خط۳۲٫۵ کیلومتر (۲۰٫۲ مایل) (فعال)
۳۸ کیلومتر (۲۴ مایل) (پس از تکمیل نهایی)
اندازه ریل۱٬۴۳۵ mm (4 ft 8 12 in)
نقشه مسیر

خط ۶ مترو تهران یک خط درون‌شهری به طول ۳۸ کیلومتر (۳۲٫۵ کیلومتر فعال) با ۳۲ ایستگاه (۲۳ ایستگاه فعال) است. این خط در زمان احداث کامل (۳۸ کیلومتر) به طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه تبدیل خواهد شد. انتهای جنوبی این خط به ایستگاه شهرری (ایجاد تقاطع با خط ۱) خواهد رسید و به خط قطار سریع‌السیر تهران - مشهد متصل خواهد شد.

این خط که از سال ۱۳۹۸ از ایستگاه شهرک دولت‌آباد فعالیت خود را آغاز کرد قرار است در آینده از حرم شاه عبدالعظیم و محله نفرآباد آغاز شود و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه مترو ابن بابویه با خط ۱۱، در ایستگاه مترو شهدای دولت‌آباد با خط ۹، در ایستگاه مترو بعثت با خط ۸، در ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور با خط ۷، در ایستگاه مترو میدان شهدا با خط ۴، در امام حسین با خط ۲، در ایستگاه مترو شهدای هفتم تیر با خط ۱، در ایستگاه مترو میدان ولیعصر با خط ۳، در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس با خط ۷، در ایستگاه مترو شهرک آزمایش با خط ۸، در ایستگاه مترو آیت‌الله کاشانی با خط ۴، در ایستگاه مترو شهران با خط ۹ و در ایستگاه مترو شهدای کن با خط ۱۰ تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید.[۲] در حال حاضر ساخت این خط مترو در بخش جنوبی ادامه دارد.

البته قرار بود قطعه اول این خط در سال ۱۳۹۲ از شهرک دولت‌آباد افتتاح شود سپس به سال ۱۳۹۴ موکول شد و بعد قرار شد تا آخر سال ۱۳۹۵ افتتاح شود اما محقق نشد. مدیرعامل وقت شرکت مترو تهران و حومه گفته‌بود: بهره‌برداری از ۳ ایستگاه خط ۶ مترو در شهریور ۱۳۹۷ آغاز می‌شود. علی امام با اشاره به بهره‌برداری ۱۰ کیلومتر از خط ۶ مترو حد فاصل دولت‌آباد تا امام حسین گفت: ایستگاه شهدای دولت‌آباد، میدان شهدا و امام حسین تا آخر شهریور ماه وارد مدار می‌شود که به دلیل عدم تأمین بودجه به اسفند ۹۷[۳] و مجدد به فروردین ۱۳۹۸ موکول شد.[۴] در نهایت قطعه‌ نخست بهره‌برداری از این خط با افتتاح سه ایستگاه شهدای دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا در صبح روز ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ با حضور رئیس‌جمهور وقت در ایستگاه بزرگ شهرک دولت‌آباد شروع شد. در ماه‌های بعد ایستگاه‌های امام حسین، کیان‌شهر، امیرکبیر، یادگار امام، شهید ستاری، شهید اشرفی اصفهانی، دانشگاه تربیت مدرس، مرزداران، شهرک آزمایش و شهید رضایی به تدریج وارد مدار بهره‌برداری شدند. در پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۴ ایستگاه از خط ۶ به بهره‌برداری رسید که شامل ایستگاه‌های شهدای هفتم تیر، میدان ولیعصر، بوستان لاله و کارگر بود. همچنین وعده داده شد که در سال ۱۴۰۲، ایستگاه‌های بهار شیراز، سرباز، شهید نجات‌اللهی، میدان خراسان و شهدای هفده شهریور افتتاح و توسعه شمال غربی این خط از ایستگاه شهید ستاری با پنج ایستگاه به طول ۵/۵ کیلومتر افتتاح و به سمت ایستگاه شهدای کن و کوهسار پیش خواهد رفت و با افتتاح این ایستگاه‌ها مترو به منطقه ۵ و ۲۲ که خطوط مترو نداشتند نیز وارد می‌شود.[۵] طبق این وعده، قرار شد ایستگاه‌های شهر زیبا، شهران و شهید آرمان علی‌وردی (کوهسار) در اواخر مرداد یا اوایل شهریور ۱۴۰۲ (که در مهر ۱۴۰۲ افتتاح شدند) و ایستگاه‌های آیت‌الله کاشانی و شهدای کن در دی ۱۴۰۲ (که در اسفند ۱۴۰۲ به همراه ایستگاه بهار شیراز افتتاح شدند) به شرط تأمین منابع به بهره‌برداری برسند. در کل، شهرداری تهران قصد داشت در سال ۱۴۰۲، ۱۰ ایستگاه‌ خط ۶ را به بهره‌برداری برساند که ۶ ایستگاه افتتاح شد و ۴ ایستگاه باقیمانده به سال ۱۴۰۳ موکول شد.

خصوصیات خط ۶ مترو تهران[ویرایش]

قرار است در آینده خط ۶ مترو تهران از محله نفرآباد در جنوب تهران آغاز و با گذر از محدوده حرم حضرت عبدالعظیم به شهرک دولت‌آباد برسد. اما این خط اکنون از ایستگاه بزرگ شهرک دولت آباد آغاز می شود و سپس با گذر از خیابان ۱۷ شهریور به میدان‌های خراسان، شهدا و امام حسین رسیده و با تغییر مسیر به میدان‌های سپاه، هفت تیر و ولی عصر می‌رسد و سپس با گذر از بزرگراه جلال آل احمد، وارد بلوار مرزداران شده و با گذر از خیابان‌های پیامبر و آیت‌الله کاشانی و کوهسار به شهرک او پی چی در شمال غرب تهران می‌رسد. طول کل مسیر خط ۶ مترو تهران ۳۲ کیلومتر به اضافه ۶ کیلومتر توسعه جنوبی که طول کل پروژه به ۳۸ کیلومتر می‌رسد که بلندترین خط مترو زیرزمینی خاورمیانه می‌گردد.[۶]

با راه‌اندازی خط ۶ مترو روزانه یک میلیون و ۱۹ هزار نفر از این خط استفاده می‌کنند که بر اساس آمار در واقع ساعتی ۳۶ هزار نفر از خط ۶ مترو تهران استفاده خواهند کرد.[۶]

توسعه خط[ویرایش]

در حفر تونل‌ها، شفت دستگاه TBM از ایستگاه متروی دولت‌آباد وارد شده‌است و در حال حاضر تونل‌سازی خط تمام شده‌است. توسعه این خط از سمت شمال از ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه کوهسار تمام شده و از سمت جنوب از ایستگاه شهدای دولت‌آباد تا ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم و در ادامه تا ایستگاه شهرری در تقاطع با خط ۱ ادامه دارد.

خط شش مترو تهران در سال ۲۰۱۷ بین ۴ پروژه برتر تانلینگ (تونل‌سازی) جهان (ITA Tunneling Award) قرار گرفت.[۷]

ایستگاه‌ها[ویرایش]

ایستگاه‌ها مکان تقاطع‌ها
جنوب شرق غرب به شمال غرب
شهرری شهرری، میدان شهید غیبی، خیابان برادران داسار
حرم حضرت عبدالعظیم ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم
میدان حضرت عبدالعظیم ضلع شمالی میدان حرم
ابن بابویه محدوده ابن بابویه خط ۱۱
چشمه علی محدوده چشمه علی
شهدای دولت‌آباد شهرک دولت‌آباد، انتهای بلوار قدس خط ۹
کیان‌شهر کیان‌شهر، تقاطع خیابان های صالحی و عزیزخانی
بعثت انتهای خیابان هفده شهریور، بزرگراه بعثت
شهید رضایی خیابان هفده شهریور، بالاتر از خیابان شهید رضایی
میدان خراسان میدان خراسان
شهدای هفده شهریور خیابان هفده شهریور، تقاطع بلوار قیام
امیرکبیر خیابان هفده شهریور، تقاطع تونل امیرکبیر
میدان شهدا میدان شهدا
امام حسین میدان امام حسین، تقاطع مدنی و انقلاب
سرباز بزرگراه صیاد شیرازی، محدوده میدان سپاه
بهار شیراز تقاطع شریعتی و بهار شیراز
شهدای هفتم تیر میدان هفت تیر
شهید نجات‌اللهی بلوار کریمخان زند، پل کریمخان
میدان حضرت ولی عصر میدان حضرت ولیعصر، ابتدای بلوار کشاورز
بوستان لاله بلوار کشاورز، ضلع جنوب شرقی بوستان لاله
کارگر تقاطع فاطمی و کارگر
دانشگاه تربیت مدرس بزرگراه جلال آل‌احمد، محدوده گیشا
شهرک آزمایش بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، پل آزمایش
مرزداران بلوار مرزداران، تقاطع خیابان سرسبز
یادگار امام بلوار مرزداران، تقاطع بزرگراه یادگار امام
شهید اشرفی اصفهانی بزرگراه اشرفی اصفهانی، تقاطع خیابان پیامبر
شهید ستاری تقاطع بزرگراه حکیم و خیابان پیامبر مرکزی
آیت‌الله کاشانی بلوار آیت‌الله کاشانی تقاطع خیابان جنت‌آباد جنوبی

شهر زیبا در مجاورت بزرگراه شهید باکری در میدان کودک شهر زیبا
شهران شهران جنوبی، ضلع شمالی بزرگراه همت، بین جنوب بلوار شهران و جنوب بلوار کوهسار خط ۹
شهدای کن تقاطع بزرگراه شهید آبشناسان و بلوار کوهسار خط ۱۰
شهید آرمان علی‌وردی (کوهسار) شهران شمالی، شمال بلوار کوهسار
شمال غرب به جنوب شرق

دپو[ویرایش]

پایانه بزرگ شهرک دولت آباد در منتهی الیه جنوب شرقی محدوده شهر تهران و در منطقه شهرک دولت آباد واقع شده است. این پایانه بزرگترین پایانه قطارهای مترویی موجود در ایران و خاورمیانه بوده و در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار و جهت توقف ۵۸ رام قطار با طول ۱۴۰ متر طراحی گردیده است. طول ریل گذاری در این پایانه ۲۱ کیلومتر و دارای ۹۳دستگاه سوزن و ۳ دستگاه دابل کراس اور جهت اتصالات و انشعاب خطوط ریلی است. این پایانه هم اکنون در دست احداث است.

منابع[ویرایش]

  1. ویدئو / مراسم افتتاح سه طرح بزرگ شهرداری تهران ایسنا
  2. «مترو تهران:تاریخچه مترو». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۴.
  3. https://www.mashreghnews.ir/news/882942/بهره-برداری-از-خط-۶-مترو-در-شهریور-امسال
  4. «افتتاح خط ۶ مترو تهران؛ فروردین 98». www.asriran.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۱۶.
  5. «◄ افتتاح چهار ایستگاه مترو تا اسفند». همشهری.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ حسینی، نورا (۲۰۱۸-۰۶-۲۵). «وضعیت خطوط ۶ و ۷ مترو تهران/ تجهیزات مترو تا مرداد برسد - خبرگزاری مهر - اخبار ایران و جهان». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۸.
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۹ دسامبر ۲۰۱۸. از پارامتر ناشناخته |archiveurlُ= صرف‌نظر شد (کمک); مقدار |dead-url=dead نامعتبر (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]