خط لوله تاپی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خط لولهٔ ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند
نقشه ای از مسیر پیشنهادی تاپی توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده
نقشه ای از مسیر پیشنهادی تاپی توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده
مکان
کشور ترکمنستان
 افغانستان
 پاکستان
 هند
جهت کلیشمال-جنوب
آغاز ازمیدان گازی گالکینیش, ترکمنستان
گذر ازهرات
قندهار
کویته
مولتان
پایان درفازیلکه, هند
در کناربزرگراه قندهار–هرات
اطلاعات کلی
گونهگاز طبیعی
شریک‌هاترکمن‌ گاز
اطلاعات فنی
درازا۱٬۸۱۴ کیلومتر (۱٬۱۲۷ مایل)
بیشینه انتقال۳۳ میلیارد متر مکعب در سال (۱٫۲ بیلیون فوت مکعب در سال)

خط لولهٔ ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (انگلیسی: TAPI) یا تاپی[۱][۲] طرح انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند است.[۳][۴][۵]

ساخت این خط لوله از ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ از ترکمنستان آغاز شده و انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۱۹ به پایان برسد.[۶]

تاریخچه[ویرایش]

ایدهٔ این پروژه در سال ۱۹۹۷ در زمان که طالبان در افغانستان حکمرایی می‌نمودند پیدا شد. تطبیق آن ضرورت به زمان و شرایط داشت. زیادهٔ این پروژه بالای ثبات دولت افغانستان می‌چرخید. از این پروژه طالبان نیز حمایت خود را اعلان نموده‌است. در سال ۲۰۱۶ شرکت یونوکال رسماً در داخل ترکمنستان کار را آغاز نمود تا ژانویۀ ۲۰۱۸ کار آن خاتمه یافت. در فوریۀ ۲۰۱۸ قرار است کار آن در افغانستان آغاز گردد.

مشخصات فنی[ویرایش]

در ازای مجموعی لولهٔ گاز تاپی ۱٬۸۱۴ کیلومتر است و این لوله، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. این لوله از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و ۸۱۶ کیلومتر از مجموع ۱٬۸۱۴ آن در خاک افغانستان کشیده می‌شود.

آغاز کار پروژه خط لوله تاپی

خط لولهٔ تاپی سالانه ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را به سه کشور افغانستان، پاکستان و هند دارد. افغانستان که اصلاً نقش ترانزیتی در این پروژه دارد، خود از خریداران گاز وارداتی نیز هست. بر اساس توافقی که صورت گرفته، افغانستان در سه دهه، سه میلیارد متر مکعب گاز را از ترکمنستان می‌خرد. در طول مسیر خط لولهٔ گاز تاپی، ۱۲ پمپ فشار نصب می‌شود که پنج تای آن به ارزش یک میلیارد دلار در افغانستان احداث خواهد شد. به این ترتیب، هرات نخستین ولایتی است که از انرژی وارداتی استفادهٔ ارزان‌تر و گسترده‌تر خواهد برد.

این پروژه که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود بیش از هفت میلیارد دلار برای احداث این خط لوله هزینه خواهد شد و هزینهٔ گاز آن بیش از ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده‌است. با بهره‌برداری از پروژهٔ تاپی، سالانه افغانستان گذشته از گرفتن گاز کافی از این پروژه، بیش از چهار صد میلیون دلار حق ترانزیت گاز بدست خواهند آورد.

یک نهاد یا حرکت بین‌المللی می‌تواند از تاپی حمایت کند. تاپی اما دشمنانی زیاد هم دارد. دشمنانی که در این کشور و در کشورهای بزرگ دنیا ریشه دارند. این وسواس امنیتی باعث می‌شود که نیروهای امنیتی افغانستان در تأمین امنیت تاپی بسیار جدی باشند.

مسیر[ویرایش]

این خط لولهٔ ۱٬۸۱۴ کیلومتری از میدان‌های گازی ترکمنستان آغاز می‌شود و سپس از طریق افغانستان و پاکستان به هند امتداد می‌یابد. نقطهٔ شروع این خط لوله در میدان گاز گالکینیش قرار داد.[۶] در افغانستان این خط لوله در کنار بزرگراه قندهار-هرات در غرب افغانستان امتداد یافته و پس از ورود به پاکستان از کویته و مولتان می‌گذرد. [۷] مقصد نهایی این خط لوله شهر فاضلکا در هند و در نزدیکی مرز بین پاکستان و هند خواهد بود. [۸]

منابع[ویرایش]

  1. ««تاپی» ترکمنستان به افغانستان رسید؛ سرنوشت مبهم «آی‌پی‌آی» ایرانی». یورونیوز فارسی. دریافت‌شده در ۲۴ فوریه ۲۰۱۸.
  2. «پروژه‌های تاپی، انتقال برق، خط آهن و کابل نوری رسماً در افغانستان آغاز شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۳ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۴ فوریه ۲۰۱۸.
  3. Abdujalil Abdurasulov, ed. (2015-07-16). "Is Turkmenistan's gas line a pipe dream?". BBC. Retrieved 2015-07-17.
  4. "The office of consortium "Galkynysh – TAPI Pipeline Company Limited" will be opened in Dubai". 18 January 2016.
  5. "TAPI CJSC office to appear in Dubai". 20 January 2016. Archived from the original on 13 December 2017. Retrieved 23 February 2018.
  6. Mustafa, Khalid (2003-02-22). "Alternate route for pipeline to be discussed today". Daily Times. Retrieved 2012-01-27.
  7. "Gas pipeline project Turkmenistan-Afghanistan-Pakistan-India approved". Alexander's Gas & Oil Connections. 2006-11-21. Retrieved 2008-05-18.