خسرو جهانبانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خسرو جهانبانی
زاده۸ اسفند ۱۳۱۹
اراک
درگذشته۲۸ فروردین ۱۳۹۳ (۷۳ سال)
لوزان، سوئیس
همسر(ان)شهناز پهلوی (۱۳۴۹–۱۳۹۳)
فرزند(ان)کیخسرو
فوزیه
خاندانقاجاریان
پدرامان‌الله جهانبانی
مادرهلن کاسمینسکی

خسرو جهانبانی (زادهٔ ۸ اسفند ۱۳۱۹ – درگذشته ۲۸ فروردین ۱۳۹۳) یک نقاش ایرانی بود. او فرزند امان‌الله جهانبانی از فرماندهان ارتش شاهنشاهی، وزیر و سناتور مجلس سنای ایران بود. وی همچنین داماد محمدرضا پهلوی پادشاه ایران نیز بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

خسرو جهانبانی در ۸ اسفند سال ۱۳۱۹ خورشیدی چشم به جهان گشود. پدرش سپهبد امان‌الله جهانبانی از فرماندهان ارتش شاهنشاهی، وزیر و سناتور مجلس سنای ایران، و مادر او (هلن کاسمینسکی) از مهاجران روس بود.[۱] خسرو برادر نادر جهانبانی خلبان برجسته و معاون فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران بود.

خسرو جهانبانی پس از انقلاب ۱۳۵۷ به همراه شهناز پهلوی به آمریکا مهاجرت کرد و سپس از آنجا به سوئیس رفت و تا پایان عمر در شهر لوزان سوئیس زیست.

خانواده[ویرایش]

خسرو جهانبانی دارای ۴ خواهر و برادر از جمله نادر جهانبانی، مهر منیر حمید جهانبانی و حسین جهانبانی بود. مادرش بانو هلن جهانبانی و پدرش امان الله جهانبانی بود.

خسرو جهانبانی و شهناز پهلوی در بهمن‌ماه سال ۱۳۴۹ (فوریه ۱۹۷۱) علیرغم مخالفت شاه[نیازمند منبع] ازدواج کردند. مراسم ازدواج آنها در بهمن ۱۳۴۹ (فوریه سال ۱۹۷۱) در سفارت ایران در پاریس برگزار شد. ثمره این ازدواج یک پسر به نام کیخسرو (۱۹۷۳) و یک دختر به نام فوزیه (۱۹۷۵) است. کیخسرو در کشور سوئیس مشغول به کار عکاسی حرفه‌ای است یک دختر به نام شهرزاد و یک پسر به نام زاکری دارد، نام همسرش بندیکت لمبارد است.

فوزیه جهانبانی دو دختر دارد و در آکواریم PPJ سوئیس کار می‌کند[نیازمند منبع].

مرگ[ویرایش]

خسرو جهانبانی در سال ۱۳۹۳ پس از سالها مبارزه با بیماری سرطان در سن ۷۳ سالگی جان خود را از دست داد وی در سوئیس به خاک سپرده شد.

منابع[ویرایش]

  1. عاقلی، باقر. خاندان‌های حکومت‌گر در ایران (جلد دوم). تهران: نشر نامک، ۱۳۸۶. شابک ‎۹۶۴−۶۸۹۵−۴۲−۵.