استان خراسان رضوی

مختصات: ۳۶°۱۷′۵۳″شمالی ۵۹°۳۶′۲۱″شرقی / ۳۶٫۲۹۸۰°شمالی ۵۹٫۶۰۵۷°شرقی / 36.2980; 59.6057
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خراسان رضوی)
استان خراسان رضوی
موقعیت استان خراسان رضوی
موقعیت استان خراسان رضوی
مختصات:
مرکز استانمشهد
شمار شهرستان‌ها۳۴[۱]
مدیریت
 • نوعمرکز استان
 • استانداریعقوب‌علی نظری
 • نماینده ولی فقیهسید احمد علم‌الهدی
 • نمایندگان در مجلس شورای اسلامی۱۸ نماینده
 • نمایندگان در مجلس خبرگان رهبری۶ نماینده
مساحت
 • کل۱۱۸٬۸۵۴ کیلومتر مربع (۴۵۸۹۰ مایل مربع)
جمعیت
 (۱۳۹۵)
 • کل۶٬۴۳۴٬۵۰۱[۲]
پیش‌شماره(های) تلفن۰۵۱

استان خراسان رضوی به گویش فارسی خراسانی: خراسون رِضِوی با مرکزیّت مشهد در شمال شرق ایران قرار دارد. واژهٔ رضوی در نام این استان، به مقبرهٔ علی بن موسی الرضا در مرکز این استان اشاره دارد. استان خراسان رضوی با استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و استان سمنان و کشورهای افغانستان و ترکمنستان همسایه است.[۳] طبق سیستم اطلاعات جغرافیایی بیشترین درازای این استان ۴۵۰ کیلومتر است.[۴] خراسان رضوی در سال ۱۳۸۳ با تصویب قانون تقسیم استان خراسان در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، از تفکیک استان خراسان به‌وجود آمد.[۵] مساحت استان ۱۱۸٬۸۵۴ کیلومتر مربع بوده که از این نظر پنجمین استان بزرگ کشور است. جمعیت استان خراسان رضوی بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶٬۴۳۴٬۵۰۱ نفر بوده که پس از استان تهران پر جمعیت‌ترین استان کشور می‌باشد.

استان خراسان رضوی از ۳۴ شهرستان، ۸۲ بخش، ۱۷۹ دهستان و ۹۶ شهر تشکیل شده‌است[۶] که پس از استان فارس، پرشهرستان‌ترین استان در ایران است.

تاریخ و پیشینه[ویرایش]

خراسان، در طول تاریخ شاهد ظهور و سقوط سلسله‌ها و دولت‌های بسیاری در قلمرو خود بوده‌است. اقوام مختلف اعراب، ترک‌ها، کردها و ترکمن‌ها زمان به زمان به این منطقه تغییرات را به ارمغان آورده‌اند.

جغرافی‌دانان باستان، ایران را به هشت بخش تقسیم کرده‌اند که خراسان بزرگ شکوفاترین و بزرگ‌ترین قلمرو بوده‌است.

امپراتوری اشکانیان برای چندین سال در نزدیکی مرو در خراسان مستقر و خبوشان (قوچان) یکی از پایتخت‌های اشکانی بوده‌است. در دوران ساسانیان نیز استان توسط یک سپهبد که پادگوسبان نامیده می‌شده و چهار مرگراوس (margraves) که هر یک، فرمانده یکی از چهار بخش استان بوده‌اند، حکومت می‌شده‌است.

در دوران فتوحات مسلمانان در ایران، خراسان به چهار بخش تقسیم گردید و هر بخش به اسم شهر بزرگ خود یعنی نیشابور، مرو، هرات و بلخ نامیده شدند.

قدیمی‌ترین آثار حیات انسانی در ایران، شامل تعدادی ادوات و دست‌افزارهای سنگی با قدمت تخمینی ۸۰۰ هزار سال قبل، متعلق به دوران پارینه سنگی قدیم، از بستر رودخانه کشف رود مشهد به دست آمده‌است. در حالی‌که قدیمی‌ترین مکان‌های استقرار انسان، حداکثر با قدمت ۱۲۰ هزار سال در نواحی دیگر ایران نظیر آذربایجان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و غیره شناسایی شده‌اند.

از آن پس آثار و شواهد زندگی بیشماری از دوران نوسنگی تا آغاز دوران تاریخی در جلگه مشهد، قوچان، جلگه درگز، بجنورد، تربت حیدریه، بیرجند ،فردوس و غیره شناسایی شده‌اند. این شواهد و آثار به اقوام و ساکنان اولیه و بومی خراسان مربوط می‌شود که بنا به عقیده برخی محققان به عنوان اقوام آسیایی شهرت یافته‌اند و سراسر آسیای غربی از مدیترانه تا ترکستان و دره سند را فرامی گیرد؛ ولی در حقیقت مهم‌ترین مقطع تاریخ خراسان در سرآغاز دوران تاریخی ایران با ورود اقوام آریایی به فلات ایران پیوند می‌خورد. در این واقعه که در آغاز هزاره اول ق. م اتفاق افتاد، آریایی‌ها تازه‌وارد از طریق خراسان به سمت مرکز ایران پیش رفتند و بخش اعظم آن‌ها آنچنان که از توصیفات اوستا برمی آید، در خراسان و سیستان مستقر شدند و شاید به همین دلیل است که عمده حوادث آغاز تاریخ ایرانیان که در دو منبع اوستا و شاهنامه فردوسی ذکر شده‌است در مشرق ایران و در واقع در خراسان بزرگ رخ می‌دهد.

تاریخچه تقسیمات استان[ویرایش]

شهرستان‌های استان خراسان در سال ۱۳۳۹

از قرن ۹ هجری قمری نام خراسان بر تمام ایالات اسلامی در شرق کویر لوت تا هندوکش به استثنای سیستان و بلوچستان و قهستان در جنوب اطلاق می‌گردیده‌است. پس از جنگ هرات در سال ۱۲۴۹ ه‍.ش خراسان به دو قسمت تجزیه شد و قسمتی که در غرب رودخانه هریرود واقع بود جزو ایران و شرق آن ضمیمه افغانستان گردید. در سال ۱۲۸۵ه‍.ش ایران به چهار ایالت بزرگ تقسیم شد که عبارت بودند از آذربایجان ،کرمان و بلوچستان، فارس و بنادر و خراسان و سیستان.

از آن زمان تا سال ۱۳۱۶ ه‍.ش که اولین قانون تقسیمات کشوری در مجلس شورای ملی تصویب گردیده بود. بر هر ایالت یک والی و در هر ولایت یک حاکم حکومت می‌کرده‌است. والی خراسان نیز در سال‌های ابتدایی تقسیمات ایالتی ایران، محمداسماعیل بن محمدباقر مجد الادباء خراسانی بوده‌است.[۷]

در سال ۱۳۱۶ بر اساس قانون تقسیمات کشوری مصوب مجلس شورای ملی، کشور به ۱۰ استان و ۴۹ شهرستان تقسیم گردید که هر شهرستان شامل چند بخش و هر بخش شامل چند دهستان می‌گردید. خراسان نیز تحت عنوان استان نهم به ۷شهرستان بجنورد، بیرجند، سبزوار، قوچان، گناباد، مشهد و تربت حیدریه تقسیم شد.

در سال ۱۳۲۳[۸] شهرستان‌های نیشابور، درگز، فردوس و کاشمر نیز تشکیل شد؛ و شهرستان‌های استان به ۱۱ شهرستان ارتقاء یافت. در سال ۱۳۳۵ شهرستان درگز ضمیمه قوچان گردید و شهرستان تربت جام به شهرستان ارتقاء یافت. در سال ۱۳۳۹ مجدداً درگز به شهرستان تبدیل شد، شیروان و اسفراین نیز ایجاد شدند در همان سال بخش طبس از شهرستان فردوس جدا تبدیل به شهرستان طبس شد.[۸] در سال ۱۳۵۴ بخش باخرز تربت جام به مرکزیت شهر تایباد از بخش به شهرستان تبدیل شد. در سال ۱۳۵۹ نام آن به تایباد تغییر یافت. همچنین در سال ۱۳۵۹ بخش قائنات شهرستان بیرجند به شهرستان قائنات تبدیل شد و تا سال ۱۳۶۲ خراسان شامل ۱۷ شهرستان و ۵۳ بخش و ۲۱۱دهستان بوده‌است.

با پایان یافتن اجرای مرحله اول این قانون، تشکیل شهرستان‌های نهبندان، سرخس و خواف در تاریخ ۱۴/۵/۱۳۶۸ و چناران در ۱۴/۱/۶۹ هم‌زمان با بخش‌های شوسف، مرزداران، سنگان، و گلبهار به تصویب رسید. ایجاد بخش‌های باخرز در شهرستان تایباد، سربیشه در بیرجند، سرحد در شیروان، جوین و روداب و خوشاب در سبزوار، میان جلگه در نیشابور، زیر کوه در قائنات، فاروج در قوچان و جلگه زاوه در تربت حیدریه نیز به تدریج به تصویب رسید و در پی آن تابعیت دهستانهای استان در شهرستان‌های استان به ۲۱و تعداد بخش‌ها به ۶۷رسید.

ایجاد شهرستان فریمان نیز در سال ۱۳۷۲ همراه با بخش قلندرآباد مورد تصویب واقع شد و بخش‌های زوزن همراه دهستان‌های کیبر و بستان در شهرستان خواف و نیمبلوک در قائنات، بخش نصرآباد همراه دهستان کاریزان در تربت جام، بخش گرمخان با دهستان گرمخان در شهرستان بجنورد، بخش جلگه‌رخ با دهستان رقیچه در تربت حیدریه، بخش کاخک در گناباد و بخش رضویه و دهستان کنه بیست در شهرستان مشهد، به‌تدریج تصویب و ابلاغ شد.

در تاریخ ۷۴/۳/۲۱ ایجاد شهرستان بردسکن همراه با بخش انابد و دهستان درونه آن مورد تصویب قرار گرفت. ایجاد شهرستان جاجرم نیز در تاریخ ۴/۲/۷۶ به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۰ شهرستان طبس از خراسان منتزع و به استان یزد الحاق گردید. در سال ۱۳۸۱ شهرستان رشتخوار و در سال ۱۳۸۲ ایجاد شهرستان‌های خلیل‌آباد و کلات به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۳ قانون تقسیم استان خراسان به سه استان تصویب شد؛ طبق این قانون استان خراسان به سه استان به شرح ذیل تقسیم گردید:

  1. استان خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد شامل شهرستان‌های شیروان، بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، اسفراین و بخش‌های تابعه و شهرستان فاروج منتزع از شهرستان قوچان.
  2. استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند شامل شهرستان‌های بیرجند، قائنات، نهبندان، سربیشه و بخش سرایان منتزع از شهرستان فردوس و بخش‌های تابعه.
  3. استان خراسان رضوی به مرکزیت مشهد شامل شهرستان‌های مشهد، درگز، قوچان (به‌استثنای شهرستان فاروجبجستان، چناران، سرخس، فریمان، تربت‌جام، تایباد، تربت حیدریه، فردوس (به استثناء بخش سرایانخواف و رشتخوار، کاشمر، بردسکن، نیشابور، سبزوار، گناباد، کلات و خلیل‌آباد و بخش‌های تابعه.

درسال ۱۳۸۴ شهرستان مه ولات تشکیل شد. در اسفند سال ۱۳۸۵ شهرستان فردوس از خراسان رضوی منتزع و به خراسان جنوبی الحاق شد. شهرستان‌های بینالود (طرقبه، شاندیز) و تخت جلگه (فیروزه)، در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۷ شهرستان‌های بجستان، جوین، جغتای، زاوه به تصویب هیئت دولت رسید. در سال ۱۳۸۹ نیز ایجاد شهرستان‌های خوشاب و باخرز به تصویب رسید. داورزن در سال ۱۳۹۱ از تصویب هیئت دولت گذشت که در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۱ فرمانداری آن افتتاح و آغاز به کار کرد. همچنین در سال ۱۳۹۷ شهرستان صالح آباد و در سال ۱۳۹۸ شهرستان کوهسرخ (ریوش) تشکیل شد. در اردیبهشت ۱۳۹۹ با تصویب هیئت وزیران شهرستان زبرخان (قدمگاه) و شهرستان ششتمد ایجاد شد و در آبان همان سال شهرستان گلبهار به تصویب هیئت دولت رسید و فرمانداری آن شروع به کار کرد. در بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز، هیئت دولت ایجاد جدیدترین شهرستان خراسان رضوی را با نام شهرستان میان‌جلگه، به تصویب رساند و تعداد شهرستانهای این استان به عدد ۳۴ رسید.

جغرافیا[ویرایش]

مساحت استان خراسان رضوی ۱۱۷٬۷۶۹ کیلومتر مربع است که ۷٪ کل مساحت ایران را در بر می‌گیرد. ۴۹٫۲٪ سطح استان را مناطق کوهستانی و ۵۰٫۸٪ آن را دشت‌ها تشکیل می‌دهند. این استان شامل ۴ حوزهٔ آبریز اترک، قره‌قوم، کویر مرکزی و شرق ایران است.[۹]

نمای تپه اسجیل و پس زمینه گوه‌هاب بینالود

ارتفاعات[ویرایش]

استان خراسان رضوی به سبب وسعت زیاد ازنظر شرایط طبیعی بسیار متنوع و هر یک از نواحی مختلف آن دارای ویژگی‌های خاصی است. این استان از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۶/۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با کشور ترکمنستان و از شرق به طول حدود ۳۰۲کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد ارتفاعات استان رامی توان به ارتفاعات شمالی و جنوبی تفکیک کرد. ارتفاعات شمال خراسان عموماً شرقی – غربی هستند حال آنکه ارتفاعات جنوب استان، امتداد شمالی – جنوبی دارند. بلندترین نقطه استان قله بینالود در ۳۶۱۵ متری و پست‌ترین نقطه استان در دشت نیشابور با ارتفاع ۲۹۹متر از سطح دریا واقع شده‌است.

جاده کوهستانی قوچان-درگز

آب و هوا[ویرایش]

این استان از نظر بارندگی و رطوبت دارای بارندگی نسبی و متوسط می‌باشد. در سال ۱۳۸۹ شهرستان قوچان با ۲۹۶ میلی‌متر بالاترین میزان بارندگی سالیانه و شهرستان گناباد با ۷۱ میلی‌متر کمترین میزان بارندگی سالیانه را در بین مراکز شهرستان‌های دارای ایستگاه هواشناسی دارا بوده‌است. [نیازمند منبع]

جنگل‌ها[ویرایش]

استان خراسان رضوی از لحاظ تقسیمات رویشی گیاهی جزء ناحیهٔ ایران تورانی به‌شمار می‌رود. مساحت کل جنگل‌های استان در سال ۱۳۹۵، ۹۹۶۲٫۵۷ کیلومتر مربع (حدود ۷٫۵٪ مساحت استان) است که شامل جنگل‌های نیمه‌خشک تا نیمه مرطوب و جنگل‌های خشک و بیابانی است.[۱۰]

اقلیم[ویرایش]

استان خراسان رضوی از تنوع اقلیمی برخوردار است، اما به‌طور کلی جزو مناطق نیمه خشک کشور به‌شمار می‌رود. براساس طبقه‌بندی اقلیمی دمارتن شهرستانهای درگز، قوچان، نیشابور، جوین، جغتای، تربت جام و تایباد دارای اقلیم خشک و شهرستانهای مشهد، سرخس، فریمان و نواحی جنوبی استان دارای اقلیم نیمه خشک می‌باشد؛ لذا اقلیم استان خراسان رضوی به دلیل آنکه مقادیر ضریب خشکی آن در طبقه‌بندی اقلیمی یک و دو قرار می‌گیرد دارای اقلیم خشک و نیمه خشک می‌باشد.

بر اساس طبقه‌بندی اقلیمی دکتر کریمی که با استفاده از سه شاخص گرما، سرما و رطوبت اقلیم منطقه را معرفی می‌نماید؛ اکثر نواحی استان به جز قسمتهای محدودی از شهرستان تربت حیدریه، سایر نواحی استان دارای اقلیم نیمه خشک می‌باشد.

بر اساس طبقه‌بندی اقلیمی ایوانف که بر اساس مقایسه بارندگی و تبخیر استوار است، اکثر شهرستانهای شرقی، غربی، جنوبی ومرکزی استان دارای اقلیم بیابانی می‌باشد.

بر اساس طبقه‌بندی اقلیمی آمبرژه که بر اساس تقسیم بارندگی بر دما (حداقل و حداکثر) به جای محاسبه میانگین دمای متوسط سال یا ماه استوار است؛ کل استان دارای اقلیم خشک سرد و فقط شهرستان قوچان دارای اقلیم نیمه خشک سرد می‌باشد.

طبق طبقه‌بندی کوپن که بر اساس بارش و میانگین دمای ماهانه و سالانه انجام شده‌است؛ استان خراسان رضوی دارای اقلیم خشک سرد می‌باشد. به‌طور کلی اقلیم استان خراسان رضوی خشک و نیمه خشک سرد می‌باشد.

از خصوصیات بارندگی در استان خراسان رضوی، بارش در فصل سرد سال با توزیع غیر نرمال است. بارشهای سیل آسا، کوتاه مدت و رگباری قسمت عمده بارندگیهای سالیانه را تشکیل می‌دهد. متوسط بارش استان طی دوره آماری(۱۳۹۱–۱۳۶۸) ۲۰۹٫۸ میلی‌متر محاسبه شده‌است. این در حالی است که متوسط بارندگی ایران ۲۴۳ میلی‌متر و متوسط بارش جهان ۷۸۰ میلی‌متر برآورد شده‌است. ملاحظه می‌گردد که بارندگی استان خراسان رضوی، حدود یک چهارم متوسط بارش جهانی بوده و جزء مناطق کم باران جهان محسوب می‌گردد. توزیع بارش استان یکنواخت نبوده و به‌طور کلی مقدار آن از شمال به جنوب استان کاهش می‌یابد.

کمترین بارش متوسط سالانه خراسان رضوی در شهرستان خواف به مقدار ۱۱۶٫۲ میلی‌متر بوده و بیشترین مقداردر قوچان به مقدار ۳۱۲٫۸ میلی‌متر محاسبه گردیده‌است. بارش متوسط سالانه دوره آماری در مشهد ۲۵۴٫۳ میلی‌متر می‌باشد. از دیگر خصوصیات بارندگی در خراسان رضوی بارش در فصل سرد با توزیع غیر نرمال است. بارشهای سیل آسا، کوتاه مدت و رگباری قسمت عمده بارندگیهای سالانه را تشکیل می‌دهد.

از نظر دمایی، استان خراسان رضوی دارای تابستانهای گرم وزمستانهای نسبتاً سرد است و میانگین درجه حرارت سالانه از شمال به جنوب افزایش می‌یابد به گونه ای که میانگین سالانه دمای شهرستان فریمان ۱۲٫۲درجه سانتی‌گراد بوده و سردترین منطقه خراسان رضوی محسوب می‌شود. در حالیکه شهرستان سبزوار با دمای میانگین سالانه۱۸٫۲درجه سانتی‌گراد گرمترین نقطه استان محسوب می‌شود. میانگین بیشینه دمای استان ۲۲٫۴ درجه و میانگین کمینه دمای استان طی دوره آماری ۸٫۸ درجه سانتی‌گراد محاسبه شده‌است. کمینه مطلق استان خراسان رضوی مربوط به شهرستان قوچان با ۲۵٫۴- درجه سانتی‌گراد و بیشینه مطلق مربوط به سرخس با ۴۷٫۶ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. میانگین سالانه دمای استان خراسان رضوی ۱۵٫۶درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در میان ایستگاه‌های مورد مطالعه استان خراسان رضوی، شهرستان فریمان و قوچان با میانگین سالانه ۸ روز و ۷٫۹ روز طی دوره آماری بیشترین تعداد روزهای یخبندان و سرخس و کاشمر با میانگین سالانه ۳٫۱ روز طی دوره آماری کمترین تعداد روزهای یخبندان استان را دارا ست. به‌طور کلی میانگین سالانه تعداد روزهای یخبندان استان ۵٫۷ روز می‌باشد. و به‌طور کلی مقدار آن از شمال به جنوب استان کاهش می‌یابد.

در میان ایستگاه‌های مورد مطالعه استان خراسان رضوی، شهرستان قوچان با میانگین رطوبت نسبی سالانه ۵۵ درصد مرطوبترین شهر و شهرستانهای کاشمر و گناباد با ۳۹ درصد خشک‌ترین شهر استان می‌باشد. به‌طور کلی میانگین سالانه رطوبت نسبی استان ۴۶ درصد محاسبه گردیده‌است. و به‌طور کلی مقدار آن از شمال به جنوب استان کاهش می‌یابد. میانگین سالانه ساعات آفتابی استان خراسان رضوی در دوره آماری ۳۰۳۸ ساعت محاسبه گردیده‌است که بیشترین مقدار به میزان ۳۲۸۸٫۱ ساعت در شهرستان خواف و کمترین مقدار ۲۷۹۳٫۷ ساعت مربوط به شهرستان درگز است. در ماه‌های سرد سال که فعالیت سیستم‌های هواشناسی افزایش می‌یابد بر مقدار ابرناکی آسمان افزوده شده و ساعات تابش آفتاب کاهش می‌یابد که کاهش طول روز در فصول سرد را نیز باید به آن افزود. در ماه‌های گرم سال ودر فصل تابستان که از مقدار پوشش ابری آسمان کاسته می‌شود، بر تعداد ساعات آفتابی افزوده می‌گردد که تغییرات طول روز در طول ماه‌های مختلف سال نیز بر تعدد ساعات آفتابی تأثیر می‌گذارد.

میانگین سالانه تبخیر استان خراسان رضوی در دوره آماری ۲۲۲۵٫۷ میلی‌متر محاسبه شده‌است که بیشترین مقدار ۳۲۵۱٫۵ میلی‌متر در شهرستان خواف و کمترین مقدار ۱۵۰۰٫۲ میلی‌متر در شهرستان قوچان است. بیشترین سرعت وزش باد در استان خراسان رضوی طی دوره آماری بلند مدت، ۲۸متر بر ثانیه در شهرستانهای تربت جام و تربت حیدریه و خواف ثبت گردیده‌است.

توده‌های هوای مؤثر بر استان خراسان رضوی طی فصل گرم سال که از اوایل بهار تا اوایل پاییز ادامه دارد عبارتند از: توده هوای مونسون که تاثیراتش بر روی استان به صورت بارشهای رگباری در نوار جنوبی، توده هوای گرم شاخ آفریقا که تاثیراتش به صورت افزایش دما و وزش باد نسبتاً شدید در نیمه جنوبی استان، توده هوای سرد شمالی که بصورت بارشهای رگباری بر روی استان تأثیر گذار می‌باشد. توده‌های هوای مؤثر بر استان خراسان رضوی طی فصل سرد سال که از اوایل پاییز تا اوایل بهار ادامه دارد عبارتند از: توده هوای مدیترانه ای که تاثیراتش بر روی استان بصورت بارشهایی به صورت رگبار، توده هوای دریای سیاه، و توده هوای سرد قطبی که بوسیله بارش‌هایی بصورت برف بر استان تأثیر می‌کنند. توده هوای گرم و مرطوب جنوبی نیز نفوذش در اوایل فصل بهار و تاثیراتش بصورت رگبار و رعد و برق می‌باشد. باد محلی دیزباد یا تیزباد از جمله بادهای مهم در استان است در قسمت‌هایی از شهرستان‌های نیشابور و مشهد می‌وزد و با توجه به شرایط مناسبی که دارا می‌باشد، یک باد اقتصادی محسوب می‌گردد. منطقه وزش باد، در جنوب و جنوب شرقی شهرستان نیشابور در جنوب ارتفاعات بینالود واقع شده‌است. این باد محلی با جهت شرقی– غربی می‌وزد و اثرات فرسایشی آن در جنوب دشت نیشابور و تمایل درختان کوچک و بزرگ به سمت غرب، نشان از قدمت این باد دارد. سرعت باد در حوالی نیمه شب کم شده و تا اوایل صبح ادامه دارد و در نیم روز سرعت باد به بیشترین مقدار خود می‌رسد. این باد در طول سال تغییر جهت ناچیزی دارد.[۱۱]

تقسیمات استانی[ویرایش]

شهرستان‌های استان خراسان رضوی

براساس آخرین تقسیمات کشوری، استان خراسان رضوی دارای ۳۴ شهرستان، ۸۲ بخش، ۱۷۵ دهستان و ۸۱ شهر به شرح زیر است:[۶]

شهرستان مرکز جمعیت
(۱۳۹۵)[۱۲]
مساحت
(km2)[۱۳]
باخرز باخرز ۵۴٬۶۱۵ ۱۸۸۹
بجستان بجستان ۳۱٬۲۰۷ ۳۷۹۲
بردسکن بردسکن ۷۵٬۶۳۱ ۷۱۲۶
طرقبه شاندیز طرقبه ۶۹٬۶۴۰ ۱۱۵۸
تایباد تایباد ۱۱۷٬۵۶۴ ۲۹۲۹
تربت جام تربت جام ۲۲۴٬۲۴۵[الف] ۴۹۶۷
تربت حیدریه تربت حیدریه ۲۲۴٬۶۲۶ ۳۶۸۱
جغتای جغتای ۴۹٬۱۷۵ ۱۷۱۶
جوین نقاب ۵۴٬۴۸۸ ۱۶۵۳
چناران چناران ۸۸٬۶۹۲ ۲۰۷۳
خلیل‌آباد خلیل‌آباد ۵۱٬۷۰۱ ۱۱۲۱
خواف خواف ۱۳۸٬۹۷۲ ۹۸۲۷
خوشاب سلطان آباد ۳۷٬۱۸۱ ۱۸۶۹
داورزن داورزن ۲۱٬۹۱۱ ۲۴۲۰
درگز درگز ۷۲٬۳۵۵ ۳۷۷۷
رشتخوار رشتخوار ۶۰٬۶۸۹ ۳۵۹۸
زاوه دولت‌آباد ۶۷٬۶۹۵ ۲۵۷۵
زبرخان قدمگاه ۵۶٬۶۳۵[ب] ۱۱۰۲[۱۴]
سبزوار سبزوار ۲۸۲٬۰۴۹[پ] ۷۲۱۷[ت]
سرخس سرخس ۹۷٬۵۱۹ ۵۳۹۷
ششتمد ششتمد ۲۴٬۲۶۱[ث] ۲۹۳۷[۱۵]
صالح‌آباد صالح‌آباد ۴۳٬۴۲۶[ج] ۳۱۸۳
فریمان فریمان ۹۹٬۰۰۱ ۳۳۵۶
فیروزه فیروزه ۳۷٬۵۳۹ ۱۴۹۰
قوچان قوچان ۱۷۴٬۴۹۵ ۳۸۴۸
کاشمر کاشمر ۱۴۳٬۶۵۰[چ] ۱۱۵۲[۱۶]
کلات کلات ۳۶٬۲۳۷ ۳۵۰۳
کوهسرخ ریوش ۲۵٬۰۱۴[ح] ۲۱۹۸[۱۶]
گلبهار گلبهار ۶۶٬۳۲۱ ۱۰۰۷
گناباد گناباد ۸۸٬۷۵۳ ۵۷۸۹
مشهد مشهد ۳٬۳۷۲٬۶۶۰ ۹۱۶۹
مه‌ولات فیض‌آباد ۵۱٬۴۰۹ ۳۳۱۷
میان‌جلگه عشق‌آباد ۳۹٬۲۸۸ ۲۸۹۰
نیشابور نیشابور ۳۵۵٬۸۵۷[خ] ۲۷۶۳[د]


مردم[ویرایش]

مساحت و جمعیت[ویرایش]

پرمساحت‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی
شهرستان شهر مساحت شهرستان
خواف خواف ۹٬۸۲۷
مشهد مشهد ۹٬۱۶۹
سبزوار سبزوار ۷٬۲۱۷[ذ]

پرمساحت‌ترین شهرهای خراسان رضوی

شهرستان شهر مساحت شهر
مشهد مشهد ۳۵۱Km²[۱۷]
نیشابور نیشابور ۳۹/۶۳Km²[۱۸][۱۹]
سبزوار سبزوار ۳۷/۵Km²[۲۰][۲۱]
پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی
نام شهرستان جمعیت
مشهد مشهد ۳٬۳۷۲٬۰۰۰
نیشابور نیشابور ۳۵۵٬۸۵۷[ر]
سبزوار سبزوار ۲۸۲٬۰۴۹[ز]
تربت حیدریه تربت حیدریه ۲۲۴٬۶۲۶
تربت جام تربت جام ۲۲۴٬۲۴۵[ژ]
قوچان قوچان ۱۷۴٬۴۹۵
کاشمر کاشمر ۱۴۳٬۶۵۰[س]

پرجمعیت‌ترین شهرهای خراسان رضوی

شهرستان شهر جمعیت
مشهد مشهد ۳٬۰۰۱٬۱۸۴
نیشابور نیشابور ۲۶۴٬۳۷۵
سبزوار سبزوار ۲۴۳٬۷۰۰
تربت حیدریه تربت حیدریه ۱۴۰٬۰۹۰
کاشمر کاشمر ۱۰۲٬۲۸۲
قوچان قوچان ۱۰۰٬۶۰۴
تربت جام تربت جام ۱۰۰٬۴۷۷

جمعیت خراسان رضوی بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵)، برابر ۶٬۴۳۴٬۵۰۱ نفر است که دومین استان ایران از نظر جمعیت محسوب می‌شود.

همچنین بر اساس نتایج سرشماری ۱۳۹۵ از کل جمعیت استان تعداد ۲۱۹٬۴۴۲ نفر با تابعیت افغانستان ساکن استان هستند.

بر اساس آمار سرشماری ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ رشد جمعیت خراسان رضوی ۱٫۶۸٪ است که اندکی بالاتر از نرخ رشد جمعیت ایران در این مدت (۱٫۶۴٪) می‌باشد.[۲۲][۲۳]

شهر مشهد که مرکز خراسان رضوی است، بزرگ‌ترین شهر این استان نیز به‌شمار می‌رود که جمعیت آن، ۳٬۰۰۱٬۱۸۴ نفر (معادل ۴۶٫۱٪ جمعیت استان) می‌باشد. (برای اطلاعات بیشتر، فهرست شهرهای استان خراسان رضوی را ببینید)

تراکم جمعیت به تفکیک شهرستان:   ۱–۹،   ۱۰–۱۹،   ۲۰–۲۹،   ۳۰–۳۹،   ۴۰–۴۹،   ۵۰–۵۹،   ۶۰–۶۹،   ۷۰–۷۹،   ۸۰–۳۴۹،   >۳۵۰

اقوام[ویرایش]

نظرسنجی سال ۱۳۸۹

طی پژوهشی که به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۸۹ انجام شد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه‌گیری شد در این استان به قرار زیر بود:

اقوام استان خراسان رضوی[۲۴]
قومیت درصد
فارس
۹۰٫۳٪
کُرد
۴٫۲٪
ترک‌زبان
۳٫۷٪
بلوچ
۰٫۳٪
عرب
۰٫۳٪
سایر و بدون جواب
۱٫۲٪

اقتصاد[ویرایش]

کشاورزی در دهه‌های گذشته، به دلیل عواملی چون برداشت بی‌رویه آب و خشکسالی، با مشکل جدی مواجه شده‌است. البته در سال‌های اخیر، بخش صنعت استان گسترش قابل توجهی یافته‌است. هتل‌داری و گردشگری در این استان پیشرفت قابل توجهی داشته و امکان گسترش بیش از اینها را دارد. همچنین این استان با داشتن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان پتانسیل نفش‌آفرینی بیشتر در مسیر ترانزیت کالا و خدمات را دارد. این استان دارای معادن گوناگون بسیاری از سنگ‌های تزئینی و قیمتی گرفته تا کانی‌های مختلف همچون سنگ آهن، سنگ گچ، آهک، زغال‌سنگ و… را در خود جای داده‌است. معادن سنگان خواف به عسلویه شرق شهرت یافته که در صورت تأمین مطمئن و پایدار آب می‌تواند این استان را متحول کند.[نیازمند منبع]

کشاورزی[ویرایش]

زعفران خراسان مرغوب‌ترین زعفران جهان

استان خراسان رضوی به واسطه آب و هوای مناسب در تولید انواع محصولات باغی و زراعی رتبه دارد. این استان در تولید گیلاس، زرچوبه، خربزه، طالبی، زعفران و آلو رتبه اول، در تولید زرشک رتبه دوم، درتولید انار و پسته رتبه سوم ودر تولید انگور و بادام رتبه چهارم را دارد. همچنین این استان محصولات دیگری مانند گندم، عدس، نخود، گردو، گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان، پیاز، زردآلو، هلو، سیب، گلابی، به … تولید می‌کند. این استان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور شمرده می‌شود. برابر اعلام رسمی اداره کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی سطح زیر کشت اراضی زراعی و باغی استان خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار است که از این مقدار بیش از ۶۲۷ هزار هکتار زراعی و حدود ۳۶۲ هزار هکتار باغی است. همچنین تولید محصولات زراعی و باغی استان نیز بیش از پنج میلیون و ۹۰۲ هزار تن است که از این مقدار بیش از چهار میلیون و ۸۲۸ هزار تن محصولات زراعی و حدود یک میلیون و ۷۳ هزار تن محصولات باغی است خراسان رضوی دارای یک میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است. این استان مقام نخست کشور در تولید زعفران و زیره، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم در تولید انار، مقام چهارم کشور در تولید انگور و رتبه دوم کشور در کشت گلخانه‌ای را در اختیار دارد. کسب رتبه نخست کشور درتولید گوشت قرمز (با تولید حدود ۸۳ هزار تن)، رتبه دوم در تولید تخم مرغ (با تولید ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ تن)، مقام سوم در تولید شیر (با تولید بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن شیر) و مقام چهارم در تولید گوشت مرغ (با تولید ۱۸۳ هزار تن) نیز نشان از جایگاه این استان در حوزه دام و طیور دارد. بعلاوه داشتن رتبه دوم کشور در تولید پیله تر (بعد از استان گیلان با تولید ۳۳۵ تن) و رتبه نخست کشور با دارا بودن بیش از ۱۴ میلیون واحد دامی از دیگر جایگاه‌های برتر استان در کشور به‌شمار می‌رود. همچنین استان خراسان رضوی با تشکیل و پوشش ۶۹۲ شرکت تعاونی روستایی با بیش از ۱۲۸ هزار عضو زیر پوشش از این حیث رتبه نخست را در کشور داراست.

صنعت[ویرایش]

شهرک‌های صنعتی[ویرایش]

  • بجستان (منطقه محروم)
  • تایباد (منطقه محروم)
  • تربت جام
  • تربت حیدریه۱
  • تربت حیدریه۲
  • جوین (منطقه محروم)
  • چرمشهر (منطقه محروم)
  • چناران
  • نیشابور-خیام
  • نیشابور-عطار
  • درگز (منطقه محروم)
  • سبزوار۱
  • سبزوار۲
  • فریمان (منطقه محروم)
  • فناوری صنایع غذایی
  • قوچان۱
  • قوچان۲
  • بردسکن
  • کاشمر
  • گناباد
  • مشهد-بینالود
  • مشهد-طوس
  • مشهد-کاویان (منطقه محروم)
  • مشهد-کلات
  • مشهد-ماشین‌سازی
  • ناحیه امان آباد مشهد
  • ناحیه صنعتی باخرز تایباد (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی جغتای سبزوار (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی خردگرد خواف (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی خلیل‌آباد (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی خوشاب سبزوار
  • ناحیه صنعتی رباط سنگ تربت حیدریه (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی رشتخوار (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی زاوین کلات (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی کاخک گناباد (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی کمال‌آباد نیشابور (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی کوثر گناباد (منطقه محروم)
  • ناحیه صنعتی مه‌ولات (منطقه محروم)

سوغات[ویرایش]

زعفران سرخ خراسان[ویرایش]

ارزشمندترین سوغاتی مشهد و خراسان رضوی زعفران است. زعفران به نسبت وزنش از گران‌ترین محصولات کشاورزی دنیاست که استان خراسان رضوی بیش‌ترین سهم تولیدش را در کل خاورمیانه دارد. زعفران در مرکز و جنوب استان خراسان رضوی کشت می‌شود و مشهد محل صادارت و بسته‌بندیش است. انواع برندهای معروف و مشهور زعفران ایران به‌راحتی در مشهد پیدا می‌شود.

زرشک مشهد[ویرایش]

در بین سوغات خراسان رضوی زرشک مشهد بسیار محبوب و معروف است. این محصول فرآورده روستای کلاته و سایر روستاهای خراسان رضوی است. خراسان رضوی با تولید بیشتر در مقام اول و مازندران با تولید و کشت زرشک‌های خوشمزه در مقام دوم است. به‌طور کلی زرشک مشهدی در دو نوع پفکی (مجلسی) و اناری به فروش می‌رسد.

خشکبار مشهد[ویرایش]

خشکبار نیز جزو سوغاتی‌های محبوب مشهد به حساب می‌آید. خشکبار مشهد می‌تواند شامل نخود، آلوچه، میوه خشک، کشمش، پسته و گردو باشد. همچنین برگه‌های خشک شده هلو و زردآلو نیز زبانزد و محبوب مسافران است.

فیروزهٔ نیشابور[ویرایش]

فیروزهٔ نیشابور معروف‌ترین فیروزه‌ی ایران است که معادنش در شهر نیشابور قرار دارد. مشهد هم یکی از مراکز تراش فیروزه در دنیاست و مقدار زیادی فیروزه برای تراش از سایر نقاط دنیا به این شهر فرستاده می‌شود.

ادویه هفت قلم[ویرایش]

ادویه هفت قلم شامل ادویه‌های زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، گل پر، زنجبیل، سماق، دارچین می‌شود.

جیلی بیلی[ویرایش]

جیلی بیلی یا همان آبنبات رنگی از خوشمزه‌ترین آبنبات‌ها و شکلات‌های ایران هستند که همانند پاستیل می‌مانند. این شکلات‌های رنگی عموماً در میان کودکان بسیار پر طرفدار هستند.

عطر مشهد[ویرایش]

عطر مشهد یکی از معروف‌ترین سوغات خراسان رضوی و جزو از معروف‌ترین عطرهای ایران است. مردم بیشتر این عطر را به تندی اش می‌شناسند. در میان این سنجد، کبری، گل مریم، گل نرگس، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید ترکیب می‌شود.[۲۵]

راه‌های دسترسی[ویرایش]

راه‌های دسترسی به استان خراسان رضوی عموماً از مسیر مشهد - ساری سبزوار - شاهرود و قائن - گناباد صورت می‌گیرد. این جاده‌ها در روزهای تعطیل جزو شلوغ‌ترین جاده‌های کشور هستند. علاوه بر این جاده‌ها جاده فردوس - بجستان زابل - سرخس بیارجمند - کاشمر (بردسکن) طبس بشرویه - درونه و راه فرعی جاجرم - حکم آباد مورد استفاده هستند.

مراکز آموزشی و نرخ سواد[ویرایش]

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: میزان باسوادی در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال این استان ۹۷٫۹ درصد است، که هشت دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری آن است.[۲۶]

دانشگاه علوم اسلامی رضوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

مشهد[ویرایش]

دانشگاه نیشابور

منطقه مرکزی استان[ویرایش]

دانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار

منطقه غربی استان[ویرایش]

  • دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار
  • دانشکده علوم قرآنی سبزوار
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • دانشگاه پیام نور سبزوار
  • دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی سبزوار
  • آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما سبزوار
  • دانشگاه فنی حرفه ای پسران امام خمینی (ره) سبزوار
  • دانشگاه فنی و حرفه ای دختران بقیةالله (عج) سبزوار
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی سبزوار- مرکز شماره ۱
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی سبزوار- مرکز شماره ۲
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی سبزوار- مرکز هلال احمر
  • مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی بیهق سبزوار
  • مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ابن یمین سبزوار
  • دانشکده پرستاری جوین
  • دانشگاه پیام نور جوین
  • دانشگاه آزاد اسلامی جوین
  • دانشگاه پیام نور جغتای
  • آموزشگاه بهورزی جغتای
  • دانشگاه پیام نور داورزن

منطقه جنوبی استان[ویرایش]

  • دانشگاه تربت حیدریه
  • دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • دانشگاه پیام نور مرکز تربت حیدریه
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
  • دانشکده فنی و حرفه ای تربت حیدریه
  • دانشگاه علمی کاربردی تربت حیدریه
  • آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد تربت حیدریه
  • دانشگاه فرهنگیان تربت حیدریه
  • مجتمع آموزش عالی گناباد
  • دانشگاه پیام نور گناباد
  • دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بجستان
  • دانشگاه پیام نور بجستان
  • دانشگاه علوم پزشکی گناباد
مرکز آموزش عالی کاشمر

منطقه جنوب‌غربی استان[ویرایش]

دانشگاه صنعتی قوچان

منطقه شمالی استان[ویرایش]

منطقه شرقی استان[ویرایش]

  • دانشگاه پیام نور تربت جام
  • دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام
  • دانشکده علوم پزشکی تربت جام
  • مجتمع آموزش عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام
  • دانشگاه پیام نور تایباد
  • دانشگاه آزاد اسلامی تایباد

گردشگری[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

یادداشت[ویرایش]

  1. منهای جمعیت بخش صالح‌آباد در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.
  2. جمعیت بخش زبرخان از شهرستان نیشابور در سرشماری ۱۳۹۵
  3. منهای جمعیت بخش ششتمد در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.
  4. منهای مساحت بخش ششتمد در سالنامهٔ آماری ۱۳۸۷ شهرستان
  5. جمعیت بخش ششتمد در شهرستان سبزوار در سرشماری ۱۳۹۵
  6. جمعیت بخش صالح‌آباد از شهرستان تربت جام در سرشماری ۱۳۹۵
  7. منهای جمعیت بخش کوهسرخ در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.
  8. جمیعت بخش کوهسرخ از شهرستان کاشمر در سرشماری ۱۳۹۵
  9. منهای جمعیت بخش‌های زبرخان و میان‌جلگه در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.
  10. منهای مساحت بخش‌های زبرخان و میان‌جلگه در زیرپرتال فرمانداری شهرستان
  11. منهای مساحت بخش ششتمد در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.
  12. منهای جمعیت بخش‌های زبرخان و میان‌جلگه در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.
  13. منهای جمعیت بخش ششتمد در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.
  14. منهای جمعیت بخش صالح‌آباد در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.
  15. منهای جمعیت بخش کوهسرخ در سرشماری ۱۳۹۵ که بعداً به شهرستان ارتقا یافت.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۱ اوت ۲۰۱۵.
  2. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  3. «استان خراسان رضوی». www.visitiran.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۸.
  4. Geographic Information System
  5. «تقسیم استان خراسان». ویکی‌پدیا.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «گزارش آماری عناصر و واحدهای تقسیماتی جمهوری اسلامی ایران» (PDF). وزارت کشور. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۷ مهر ۱۳۹۹.
  7. «میرزای مردم دار». روزنامه شهرآرا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «بانک اطلاعات تقسیمات کشوری». وبگاه رسمی وزارت کشور ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۴ آبان ۱۳۸۹.
  9. «وضعیت موجود حوزه‌های آبخیز استان خراسان رضوی» (PDF). روزنامه قدس. ۸ شهریور ۱۳۹۵. ص. دولت ۴. دریافت‌شده در ۹ شهریور ۱۳۹۵.
  10. «جنگل‌های استان خراسان رضوی» (PDF). روزنامه قدس. ۸ شهریور ۱۳۹۵. ص. دولت ۴. دریافت‌شده در ۹ شهریور ۱۳۹۵.
  11. «همه چیز دربارهٔ اقلیم و آب و هوای خراسان رضوی! - هواشناسی مشهد و استان مرجع پیش‌بینی و تحلیل آب و هوا | تصاویر ماهواره ای | مقاله هواشناسی». ۱۴۰۰-۰۶-۲۰\۱۱:۳۰:۱۳. دریافت‌شده در 2023-09-18. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  12. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  13. سالنامهٔ آماری استان خراسان رضوی – ۱۳۹۷، ص ۳۳
  14. «معرفی بخش زبرخان». زیرپرتال فرمانداری نیشابور. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ اوت ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۱ آبان ۱۳۹۹.
  15. «سالنامهٔ آماری شهرستان سبزوار – ۱۳۸۷، ص ۴» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۲۰.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ «سالنامهٔ آماری شهرستان کاشمر – ۱۳۸۷، ص ۱۷» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۲۰.
  17. «آمارنامهٔ شهر مشهد ۱۳۹۴» (PDF). معاونت برنامه‌ریزی و توسعهٔ شهرداری مشهد. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۶ مهر ۱۳۹۶.
  18. [hmes.samt.ac.ir https://hmes.samt.ac.ir › ...PDF «روستاهای حریم شهر نیشابور نقش گسترش شهری در تحوالت - مطالعات محیط انسان ساخت»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک) (PDF). ایرنا. دریافت‌شده در ۷ مهر ۱۴۰۰. کاراکتر line feed character در |نشانی= در موقعیت 16 (کمک)
  19. «برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نیشابور با کمبود ۲۰۰ هکتار زمین روبرو هستیم». فارس. ۵ مرداد ۱۴۰۲.
  20. «۲۰ درصد ساختمان‌های شهر سبزوار به مقاوم‌سازی نیاز دارد». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۴ خرداد ۱۳۹۹.
  21. «۱۲۱ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن در سبزوار تأمین شد». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۶.
  22. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۰» (اکسل). درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  23. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  24. طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی کشور (شاخص‌های غیرثبتی){گزارش}:استان خراسان رضوی/به سفارش شورای فرهنگ عمومی کشور؛ مدیر طرح و مسئول سیاست گذاری:منصور واعظی؛ اجرا:شرکت پژوهشگران خبره پارس -شابک:۵-۴۶-۶۶۲۷-۶۰۰-۹۷۸ *وضعیت نشر:تهران-موسسه انتشارات کتاب نشر ۱۳۹۱ *وضعیت ظاهری:۲۹۴ ص:جدول (بخش رنگی)، نمودار (بخش رنگی)
  25. هادی، سمیرا (۲۰۱۹-۱۰-۱۰). «سوغات مشهد، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی». معرفی جاهای دیدنی ایران و جهان. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۸.
  26. www.irna.ir https://www.irna.ir/news/84977623/میزان-باسوادی-خراسان-رضوی-از-میانگین-کشوری-بالاتر-است. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۸. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  27. «دانشگاه صنعتی قوچان». دانشگاه صنعتی قوچان. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۶.
  28. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳.
  29. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳.
  30. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹.
  31. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳.
  32. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳.
  33. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹.
  34. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]