خرابکاری (فیلم ۱۹۳۶)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خرابکاری
کارگردانآلفرد هیچکاک
تهیه‌کنندهمایکل بالکن
نویسندهجوزف کنراد
چارلز بنت
لن هی
بازیگراناسکار هومولکا
سیلویا سیدنی
آستین تِـرِور
هال والترز
موسیقیهربورت بث
جک بور
لوئیس لوی
فیلم‌برداربرنارد نوولز
تدوین‌گرچارلز فرند
مدت زمان
۷۶ دقیقه
کشوربریتانیا
زبانانگلیسی

خرابکاری (به انگلیسی: Sabotage) فیلمی بریتانیایی در ژانر جنایی و دلهره‌آور که در سال ۱۹۳۶ ساخته شد و از اولین فیلم‌های مهم هیچکاک به‌شمار می‌آید. این فیلم براساس داستانی از جوزف کنراد به نام مأمور مخفی ساخته شد که به علت مشابهت با نام فیلم قبلی هیچکاک (مأمور مخفی-۱۹۳۶) اغلب دچار سردرگمی می‌شود.

با اینکه این فیلم جزو شاهکار های هیچکاک نیست اما سکانس قتلی در آن هست که از نظر میزانسن و... بسیار مورد توجه منتقدان است و در کلاس های فیلمسازی تدریس می‌شود.

داستان فیلم[ویرایش]

آنارشیستی به نام ورلاک در لندن سالنی سینمایی برای پوشش فعالیت‌هایش که ماهیت آن را حتی از همسرش پنهان کرده‌است اداره می‌کند. ورلاک که گمان می‌برد رفتارش زیر نظر گرفته شده است، از برادر جوان همسرش می‌خواهد که بسته‌ای حاوی یک بمب را تحویل دهد. پسرک سر راه مدتی به وقت گذرانی می‌پردازد و در نتیجه خود در انفجار بمب کشته می‌شود. همسر اندوه زده ورلاک با کارد آشپزخانه به‌طور ناگهانی همسرش را به قتل می‌رساند. ولی این اقدام به علت انفجار که به دست همکاران ورلاک در سینما رخ می‌دهد پنهان می‌ماند. همسر ورلاک به کارآگاهی که از ابتدا فعالیت گروه را زیر نظر داشته، دل می‌بندد.

توضیحات[ویرایش]

قسمتی از انیمیشن چه کسی کاک رابین را کشت؟ محصول والت دیزنی در اواخر این فیلم در سالن سینما مشاهده می شود و در آغاز فیلم هم از دیزنی برای اجازه استفاده از اثرش سپاسگزاری می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی

پیوند به بیرون[ویرایش]