خانه پدری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خانه پدري)
خانه پدری
کارگردانکیانوش عیاری
تهیه‌کنندهکیانوش عیاری
نویسندهکیانوش عیاری
بازیگرانمهدی هاشمی
شهاب حسینی
مهران رجبی
ناصر هاشمی
نازنین فراهانی
مینا ساداتی
موسیقیبهزاد عبدی
فیلم‌بردارداریوش عیاری
تدوین‌گرکیانوش عیاری
توزیع‌کنندهفیلمیران
تاریخ‌های انتشار
۴ دی ۱۳۹۳ (اکران اولیه)
۱ آبان ۱۳۹۸ (اکران مجدد)
۲۲ آبان ۱۳۹۸ (اکران سوم)
مدت زمان
۱۰۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی
فروش گیشه۱٬۵۷۹٬۵۶۱٬۰۰۰ تومان

خانه پدری فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری محصول سال ۱۳۸۹ ایران است.

این فیلم که در دی ۱۳۹۳ اکران آن آغاز شده بود به دلیل وجود یک صحنه خشن با مشکلاتی در اکران روبرو و در روز اول اکران عمومی از پرده پایین کشیده شد. پس از پنج سال فیلم خانه پدری با اصلاحاتی جزئی و با رده‌بندی سنی بالای ۱۵ سال در تاریخ ۱ آبان ۱۳۹۸ در سینماهای ایران اکران شد، اما پس از پنج روز در ۶ آبان ۱۳۹۸ با دستور مستقیم دادستانی مجدداً توقیف شد.[۱] این فیلم در ۲۲ آبان ۱۳۹۸ مجدداً رفع توقیف شد.[۲]

این فیلم که قصهٔ اتفاق‌های یک خانهٔ قدیمی را از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند با بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و ... در چند بخش ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را به تصویر کشیده‌است. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی) شخصیت اصلی این فیلم را، که روایت زندگی‌اش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده، بازی می‌کنند.

داستان فیلم[ویرایش]

ملوک دختر جوان یک خانواده سنتی است که به دلایل ناموسی، پدرش کلب‌حسن(مهران رجبی) خواهان مرگ او است و برای اینکار به پسر کوچکش به نام محتشم گفته تا قبری در زیرزمین حفر کند تا برای پاک کردن ننگ و حفظ آبروی خانواده، ملوک را دور از چشم مادر و خواهرانش کشته و در آنجا دفن کنند... .

بازیگران[ویرایش]

دربارهٔ فیلم[ویرایش]

فیلم «خانهٔ پدری» پس از ۳ سال توقیف در جشنوارهٔ فجر ۳۲ اکران شد و اکثر منتقدان آن را ستودند. حسین معززی نیا در صفحهٔ فیس‌بوک خود نوشته است که این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. موحد منتقم در روزنامهٔ شرق دربارهٔ این فیلم گفته: عیاری در خانهٔ پدری، روی فرهنگی زوم کرده‌است که در بطن خود پنهان‌کاری را پرورش می‌دهد و همهٔ جنایت‌ها و خشونت‌ها و گره‌های بعدی نیز از دل آن زاده می‌شود. شخصیت‌های فیلم خانهٔ پدری عامدانه در تلاش هستند تا دیگران متوجهٔ کار آن‌ها نشوند. [۳]

توقیف فیلم[ویرایش]

  • این فیلم در روزهای چهارم و پنجم دی ۱۳۹۳ در گروه هنر و تجربه در پردیس سینمایی کوروش به نمایش درآمد، اما پس از آن اکران فیلم متوقف شد.
  • اکران مجدد فیلم از روز چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ آغاز شد و تا پنج روز ادامه یافت.
  • فیلم خانهٔ پدری در تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۸ به دستور مستقیم دادستانی توقیف شد.[۴] در همین رابطه یک منبع آگاه به تابناک گفت: «این فیلم با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده‌است. کارگردان خانهٔ پدری تعهد به تغییر با حذف صحنه‌های خشن فیلم داده بود که این کار انجام نشد، در نتیجه دادسرای فرهنگ و رسانه حکم به توقیف فیلم داد.» شنیده‌های تابناک حکایت از آن دارد که سازمان سینمایی در بیانیه‌ای دربارهٔ این اتفاق موضع‌گیری می‌کند.
  • در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۸ سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از ادامه اکران فیلم «خانهٔ پدری» خبر داد و گفت: الآن نامهٔ دادستانی تهران مبنی‌بر رفع توقیف این فیلم را دریافت کردیم.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. اکران فیلم پرحاشیه کیانوش عیاری از یکم آبان‌ماه ایسنا
  2. ««خانه پدری» رفع توقیف شد». خبرگزاری ایسنا. ۲۲ آبان ۱۳۹۸.
  3. موحد منتقم. «خانهٔ پدری از چه می‌گوید؟ -در نکوهش پنهان‌کاری». روزنامهٔ شرق. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۱ بهمن ۱۳۹۲.
  4. خبرگزاری موج. «خانهٔ پدری توقیف شد». mojnews.com.
  5. ««خانهٔ پدری» رفع توقیف شد». خبرگزاری مهر. ۲۲ آبان ۱۳۹۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]