خانه شاعران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خانه شاعران
Map
نامخانه شاعران
کشورایران
استاناستان تهران
شهرستانتهران
اطلاعات اثر
نام‌های دیگرخانه شاعران معاصر ایران
کاربریخانه
کاربری کنونیفرهنگسرا
دیرینگیدوره پهلوی
دورهٔ ساخت اثردوره پهلوی
مالک فعلی اثرشهرداری تهران
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۱۲۰۰
تاریخ ثبت ملی۲۵ مهر ۱۳۸۳
اطلاعات بازدید
وبگاهwww.poetry.ir

خانه شاعران مربوط به دوره پهلوی است و در تهران، خیابان شهید کلاهدوز، نبش کوچه نعمتی، پلاک ۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

انجمن شاعران ایران[ویرایش]

اساسنامه انجمن شاعران ایران در سال 1378 هـ.ش به تصویب نهایی رسید. همزمان تلاش‏هایی برای انتخاب مکانی مناسب برای انجمن صورت گرفت و سرانجام با یاری شهرداری منطقه 3 تهران، ساختمانی قدیمی که در اختیار شهرداری بود به انجمن اختصاص یافت و اقدام‏های لازم برای بازسازی فضای داخلی آن انجام شد.

سرانجام در اواخر پاییز 1378 این ساختمان (واقع در خیابان دکتر شریعتی، خیابان کلاهدوز (دولت)، نبش خیابان نعمتی) آماده بهره برداری شد. پس از فراهم آمدن مقدّمات لازم و با یاری معاونت اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری منطقه 3 و هیئت مدیره انجمن شاعران ایران، طیّ مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار تهران و جمع کثیری از شخصیّت‏های فرهنگی، هنری و اهل قلم، این مکان با عنوان جدید خانه شاعران معاصر ایران در تاریخ 16/12/1378 گشایش یافت.

سردیس شاعران[ویرایش]

در پاییز 1396 سردیس 14 شاعر معاصر در این مکان قرار گرفت که اسامی شاعران عبارت است از:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

[۲] [۳]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «خانه شاعران معاصر ایران». بایگانی‌شده از اصلی در 4 سپتامبر 2017. دریافت‌شده در 4 اكتبر 2017. تاریخ وارد شده در |accessdate= را بررسی کنید (کمک)
  3. «رونمایی از سردیس شاعران معاصر در خانه شاعران». بایگانی‌شده از اصلی در 25 سپتامبر 2017. دریافت‌شده در 4 اكتبر 2017. تاریخ وارد شده در |accessdate= را بررسی کنید (کمک)