خانه احتشام‌الدوله لیقوانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خانه حاج احتشام الدوله
نامخانه حاج احتشام الدوله
کشورایران
استاناستان آذربایجان شرقی
شهرستانشهرستان تبریز
اطلاعات اثر
کاربریخانه
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار، دوره پهلوی اول
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۰۴۷۹
تاریخ ثبت ملی۲ آبان ۱۳۸۲

خانه احتشام الدوله لیقوانی مربوط به اواخر دوره قاجار - دوره پهلوی اول است و در شهرستان تبریز، روستای لیقوان ، بالای دره لیقوان واقع شده است.

عمارت متعلق به حاج احتشام لیقوانی، ارباب منطقه آذربایجان در دوره فئودال بود.

پس از کشته شدن حاج احتشام به دست حزب توده آذربایجان، فرزندان حاج احتشام در این عمارت ساکن شدند. فرزندان و طایفه لیقوانی که در ارکان‌های نظامی و امنیتی و اجتماعی از قبیل ساواک و ارتش در درجات نظامی بالافعال بودند،[۱][۲] پس از سقوط حکومت پهلوی عوامل انقلابی به این عمارت حمله می‌کنند و با به آتش کشیدن آن سبب تخریب قابل توجه مجموعه می‌شوند. این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بنای آن بازسازی شده است.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مرکز پژوهش ها. «فهرست نمایندگان "دوره بیست و چهارم (قبل از انقلاب)، حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۷.
  2. [www.iranrights.org/fa/memorial/story/2517/yahya-lighvani «یک سرگذشت»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). حقوق بشر و دموکراسی برای ایران.
  3. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.