خاندا (نماد سیک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


نماد خاندا

خاندا (به پنجابی: ☬, ਖੰਡਾ, khaṇḍā) بیانگر اصل دیگ و تیغ و فتح در دین سیک است که به شکل یک نشان‌واره نمایش داده شده‌است. این نماد در نشان صاحب که از پرچم‌های مقدس دین سیک‌هاست نیز آمده‌است. این نشان‌واره مجموعه‌ای از نماد سه چیز مختلف است:[۱]

  • یک شمشیر خاندای دو تیغه در مرکز.
  • یک چاکرام (جنگ‌افزار دایره‌ای شکل که در جنگ تن‌به‌تن و برای پرتاب بکار می‌رود)
  • دو شمشیر یک‌تیغه (کیرپان) که در دو طرف چاکرام و خاندا قرار گرفته‌اند و بیان‌کننده ویژگی‌های دوگانهٔ میری-پیری (Miri-Piri) یعنی سلطه روحی و موقتی است که آنها را دو موجودیت مجزا نمی‌داند.

گفته می‌شود که این نشان‌واره بدست گورو نانک (۱۵ آوریل ۱۴۶۹–۲۲ سپتامبر ۱۵۳۹) ساخته شده‌است.[۲]

صحبت‌هایی مبنی بر شباهت این آرم با نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران در پرچم جمهوری اسلامی ایران مطرح است.[۳][۴][۵][۶][۷][۸]

این نشان‌واره در یونیکد در گسترهٔ سمبل‌های متفرقه با کدپوینت U+262C (☬) قرار گرفته‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Rose, David (1995). Sikhism photopack. Folens limited. p. 10. ISBN 1-85276-769-3.
  2. Teece, Geoff (2005). Sikhism. Black Rabbit Books. p. 18. ISBN 1-58340-469-4.
  3. http://www.parsine.com/fa/news/35315/آرم-جمهوری-اسلامی-را-چه-کسی-طراحی-کرد-چرا-طراح-آرم-نمی‌خواهد-نام-و-عکس-او-منتشر-شود
  4. ادمین (۱۳۹۵-۵-۱۷ ۱۱:۳۳:۲۲ +۰۰:۰۰). «حالا فهمیدم چرا خمینی که از قضا هندی هم بوده روی تغییر آرم پرچم اینقدر پافشاری می‌کرد». مرکز پاسخگویی به شبهات فضای مجازی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در 2019-06-26. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. razmigwolf (۲۰۱۴-۱۱-۲۵). «آرم پرچم جمهوري اسلامي بر درب ورودي مغازه يك سيك هندي!». werewolfbax. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۶.
  6. "وبلاک پنجم سیاوش اوستا: این پرچم ایران نیست شاخ گاو و سه خنجر آرم سیکهای هدوستا و نیاکان خمینی است عکسهایی که در برنامه های تلویزیون مهر توسط استاد سیاوش اوستا پخش شده است (David ABBASI philosophe, politologue, écrivain et historien Président institut AWESTA ( New zoroastriens du Monde France-Opinion.info Nous Diffusons en 4 Langues Dans le Monde Entier" (به انگلیسی). Retrieved 2019-06-26.
  7. «irancnn: این چه پرچمیه که آرم وسطش از سیکهای هنده و در حاشیه اش 22 الله اکبر به زبان عربی منقوش شده است». irancnn. ۱۳۹۰ تیر ۵, یکشنبه. دریافت‌شده در 2019-06-26. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. «آرم وِيژه سيکهای هند در پرچم جمهوری اسلامی». راه خرد. ۲۰۰۹-۰۲-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۶.