بلک‌اوت (آلبوم بریتنی اسپیرز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خاموشی (آلبوم))
بلک‌اوت
Image of the upper body of a brunette woman standing in front of brightly colored squares. She is wearing a pink dress and white fedora.
آلبوم استودیویی از
انتشار۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ (۲۰۰۷-۱۰-۲۵)
ضبطمارس ۲۰۰۶ – ژوئن ۲۰۰۷
استودیو
ژانر
مدت۴۳:۳۷
ناشرجایو رکوردز
تهیه‌کننده
گاه‌نگاری بریتنی اسپیرز
بی در میکس: ریمیکس‌ها
(۲۰۰۵)
بلک‌اوت
(۲۰۰۷)
سیرک
(۲۰۰۸)
تک‌آهنگ‌های بلک‌اوت
  1. «باز هم می‌خوام»
    تاریخ انتشار: ۳۱ اوت ۲۰۰۷
  2. «تکه‌ای از من»
    تاریخ انتشار: ۲۷ نوامبر ۲۰۰۷
  3. «سر حرف را باز کن»
    تاریخ انتشار: ۴ مارس ۲۰۰۸

بلک‌اوت (به انگلیسی: Blackout) پنجمین آلبوم استودیویی از خواننده آمریکایی بریتنی اسپیرز است، که در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷، توسط جایو رکوردز منتشر شد. آلبوم بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ ضبط شد، که در طی این مدت، کش‌مکش‌های شخصی اسپیرز و رفتارهای نامنظم او به شدت عمومیت داشت و پروژه‌های حرفه‌ای او را تحت تأثیر قرار داده بود. بلک‌اوت عمدتاً یک اثر دنس پاپ و الکتروپاپ با تأثیراتی از یورو دیسکو و دابستپ است؛ و تم‌های اشعاری به مضامین جمله عشق، شهرت، موشکافی رسانه‌ها، سکس و کلابینگ می‌پردازد. آلبوم شامل آوازهای مهمان از کری هیلسون، روبین، فارل ویلیامز و دنجا است. اسپیرز در تهیه آلبوم با تهیه‌کننده‌های مختلفی از جمله دنجا، بلادشای اند اوانت، شان گرت و د نپتونز همکاری کرد.

در ابتدا قرار بود بلک‌اوت در ۱۳ نوامبر در ایالات متحده منتشر شود، اما پس از از فاش‌شدن آنلاین، یک‌باره منتشر شد. آلبوم با استقبال مثبتی از منتقدان موسیقی روبرو شد، برخی از آن‌ها آلبوم را به عنوان مترقی‌ترین و کامل‌ترین آلبوم اسپیرز توصیف کردند. با فروش ۲۹۰٬۰۰۰ نسخه در هفته نخست انتشار، آلبوم در رتبه دوم بیلبورد ۲۰۰ شروع به کار کرد. تا پایان سال ۲۰۰۸، بلک‌اوت ۳٫۱ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته بود.[۴] تک‌آهنگ‌های «باز هم می‌خوام»، «تکه‌ای از من» و «سر حرف را باز کن» به ترتیب در جایگاه ۳، ۱۸ و ۴۳ در ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد قرار گرفتند. برخلاف آلبوم‌های قبلی او، اسپیرز به اندازه کافی بلک‌اوت را تبلیغ نکرد؛ تنها حضور تلویزیونی او برای تبلیغ بلک‌اوت، یک حضور جهانی برای اجرای «باز هم می‌خوام» در جوایز ویدئو موسیقی ام‌تی‌وی ۲۰۰۷ بود. هرچند که بسیاری از ترانه‌های بلک‌اوت در تور جهانی اسپیرز، سیرک با هنرمندی بریتنی اسپیرز در سال ۲۰۰۹، تور زن افسونگر در ۲۰۱۱ و نمایش اقامتی اسپیرز در لاس وگاس اجرا شد.

در میراث این اثر، بلک‌اوت به عنوان یک نکته برجسته در حرفه موسیقی اسپیرز ذکر شده‌است، همچنین تأثیر عمده‌ای در موسیقی پاپ دهه ۲۰۱۰ داشته‌است. این آلبوم در چند دهه اخیر قرن بیست و یکم و در بهترین‌های فهرست آلبوم‌های همیشگی توسط چندین نشریه به نمایش درآمده است. . در سال ۲۰۱۲، این آلبوم در کتابخانه موسیقی تالار مشاهیر راک اند رول راه یافت.[۵] همچنین در رتبه ۳۹ فهرست بهترین آلبوم‌های قرن بیست و یکم مجله گاردین در سال ۲۰۱۹ قرار گرفت.[۶] در سال ۲۰۲۰، این آلبوم در رتبه ۴۴۱ فهرست ۵۰۰ آلبوم برتر تمام اعصار رولینگ استون قرار گرفت.

زمینه و توسعه[ویرایش]

یکی از اجراهای آلبوم بلک‌اوت

در نوامبر ۲۰۰۳، در حالی که چهارمین آلبوم استودیویی خود داخل محدوده را تبلیغ می‌کرد، اسپیرز در طی یک مصاحبه با انترتینمنت ویکلی گفت که او در حال حاضر ترانه‌هایی را برای آلبوم بعدی خود می‌نویسد و همچنین امید دارد که در سال ۲۰۰۴ ناشر موسیقی خود را راه‌اندازی کند.[۷] هنریک جانبک تأیید کرد که «در اتوبوس و در اتاق هتل او بین کنسرت‌های» لگ اروپایی تور هتل اونیکس ترانه‌هایی را با او می‌نوشته‌است.[۸] پس از ازدواجش با کوین فردرلین در اکتبر سال ۲۰۰۴، اسپیرز با ارسال نامه‌ای در وبسایت رسمی خود اعلام کرد که قصد دارد «برای لذت بردن از زندگی مدتی از حرفه خود مرخصی بگیرد.»[۹]

منابع[ویرایش]

  1. "10 years of Blackout: Britney Spears, her favorite collaborators, and fans, celebrate the best pop album ever". The FADER. Retrieved September 28, 2017.
  2. "Blackout – Britney Spears". AllMusic. October 30, 2007. Retrieved October 11, 2017.
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام All Time وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. Petridis, Alexis (November 28, 2008). "Britney Spears: Circus". The Guardian. Retrieved August 21, 2011.
  5. Mitchell, John (July 13, 2012). "BRITNEY SPEARS' BLACKOUT ADDED TO THE ROCK AND ROLL HALL OF FAME MUSIC LIBRARY". MTV. Retrieved September 24, 2020.
  6. Petridis, Alexis (September 13, 2019). "The 100 best albums of the 21st century". The Guardian. Retrieved September 24, 2020.
  7. "Britney Spears: Nobody's Angel". Entertainment Weekly. November 2003. ISSN 1049-0434.
  8. Recipeformen.com Staff (November 30, 2007). "November: Henrik Jonback, musician and songwriter". Recipeformen.com. Archived from the original on July 15, 2011. Retrieved July 6, 2011.
  9. Vineyard, Jennifer (October 16, 2004). "Britney Spears Announces She's Taking A Break From Her Career". MTV. MTV Networks. Retrieved July 6, 2011.

پیوند به بیرون[ویرایش]