خالد پیرزاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خالد پیرزاده یا کوشان پیرزاده قهرمان پرورش اندام، فعال مدنی، فعال سیاسی مشروطه‌خواه و زندانی سیاسی سابق اهل ایران است.[۱]

بازداشت[ویرایش]

خالد پیرزاده قهرمان بدنسازی و معترض، در سال ۱۳۹۷ در حین شعارنویسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او در سال ۱۳۹۸ توسط ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به رهبری» به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد.[۲] او در زمان مرخصی خود در مصاحبه با کیهان لندن گفته‌بود که در دوران بازجویی تحت شکنجه قرار داشته، و خودش و خانواده‌اش به تجاوز جنسی تهدید شده‌اند. همچنین پیرزاده گفته که در زمان بازجویی برای ایجاد وحشت، دو بار طناب اعدام بر گردن وی انداخته‌اند.[۳]

او در اعتراض به فشارها بر خود و خانواده‌اش بارها اعتصاب غذا کرد و یک بار نیز پلک خود را دوخته بود.[۱]

اعتصاب[ویرایش]

پیرزاده در اسفندماه ۱۳۹۹ با دوختن لب‌هایش اعتصاب غذا کرد. او همچنین در تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۰ به نشانه اعتراض به بی‌احترامی‌های مکرر به خانواده‌اش و خلاف وعده مسئولان پلک چشم سمت راست خود را دوخت. دختر خردسال وی در یک پیام ویدئویی از مردم ایران خواست تا از پدرش حمایت کنند و خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «شما کاری کردید که پدرم چشم راستش را بدوزد».[۴]

وخامت حال[ویرایش]

خالد پیرزاده درمورد وضعیت خود گفته‌بود:[۵]

دو بار طناب دار گردنم انداختند. حکم وحشت اعدام! در بازجویی‌های روزهای اول چون ورزشکار بودم، بدن قوی و روی فرم و ۱۲۷ کیلو وزن داشتم و دور بازوی من ۵۳ سانتیمتر بود. اینها از حرصی که داشتند به من رحم نکردند و مرا تا حد مرگ شکنجه می‌کردند. دست‌های مرا می‌گذاشتند لای در فلزی اتاق بازجویی و در را بهم می‌کوبیدند! در دوران بازجویی دو نفر از بغل سوار زانوی من شدند؛ زیر زانوم خالی بود. زانوم شکست و از جایش درآمد! رباط صلیبی و ای‌سی‌ای و پی‌سی‌ال پایم پاره شد و اینقدر وضعیت حادی پیش آمد که در بیمارستان آرمان تحت عمل جراحی قرار گرفتم. الان یکسال از عمل جراحی‌ام گذشته اما هنوز خوب نشده‌ام و هنوز که هنوزه مجبورم با عصا راه بروم.

به گزارش هرانا در تیرماه ۱۴۰۱ خالد پیرزاده در شرایط اسفناکی قرار داشت و از خدمات درمانی محروم مانده‌است. با ۴۰ کیلوگرم کاهش وزن مواجه شده و معده وی تحمل هیچ غذایی را ندارد.[۶] همچنین وکیل خالد پیرزاده دربارهٔ وخامت حالش گزارش داد که ویلچر نشین شده و دچار بی‌اختیاری ادرار شده‌است.[۲]

آزادی[ویرایش]

در بهمن‌ماه ۱۴۰۱، خالد پیرزاده پس از تحمل ۴ سال حبس و با کاهش وزن شدید و آسیب جسمی از زندان شیبان اهواز آزاد شد.[۷]

پیرزاده در حالی آزاد شد که قادر به حرکت نبود و وزنش به شصت کیلوگرم رسیده بود.[۱]

بازداشت دوباره[ویرایش]

هرانا به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده پیرزاده اعلام کرد که وی ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ در فرودگاه اهواز بازداشت شد.[۸] پیرزاده در اوین، به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد.[۹] خالد پیرزاده ۲۹ دی در پی وخامت حال جسمانی از زندان اوین به بیمارستانی در تهران منتقل شد.[۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «خالد پیرزاده، قهرمان پیشین پرورش اندام، «در بدترین شرایط جسمانی» آزاد شد». صدای آمریکا. ۲۲ بهمن ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۸ بهمن ۱۴۰۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «وکیل خالد پیرزاده از وخامت وضع جسمی این زندانی سیاسی خبر داد». صدای آمریکا. ۸ خرداد ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۸ بهمن ۱۴۰۲.
  3. «هشدار همسر خالد پیرزاده دربارهٔ سلامت این زندانی سیاسی مشروطه‌خواه». کیهان لندن. ۱۴ فروردین ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۷ بهمن ۱۴۰۲.
  4. «دختر خالد پیرزاده با انتقاد از مقامات ایران: کاری کردید پدرم چشم خود را بدوزد». صدای آمریکا. ۱۶ دی ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۸ بهمن ۱۴۰۲.
  5. «اختصاصی؛ ناگفته‌های خالد پیرزاده ورزشکار زندانی مشروطه‌خواه از شکنجه‌های هولناک: دو بار مرا تهدید به تجاوز کردند!». کیهان لندن. ۲۸ تیر ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۷ بهمن ۱۴۰۲.
  6. «گزارشی از آخرین وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز». خبرگزاری هرانا. ۱۴۰۱-۰۴-۱۱. دریافت‌شده در ۱۴۰۲-۱۱-۰۸.
  7. «خالد پیرزاده، زندانی سیاسی، با کاهش وزن شدید و آسیب جسمی آزاد شد». ایران اینترنشنال. ۱۴۰۱-۱۱-۲۲. دریافت‌شده در ۱۴۰۲-۱۱-۰۸.
  8. «بازداشت دوباره خالد پیرزاده، فعال سیاسی و انتقال او به مکانی نامعلوم». صدای آمریکا. ۲۹ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۸ بهمن ۱۴۰۲.
  9. «خالد پیرزاده به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد؛ منبع مطلع: همچنان «قرص ضد تشنج» استفاده می‌کند». صدای آمریکا. ۲۰۲۴-۰۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۷.
  10. «خالد پیرزاده از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد». خبرگزاری هرانا. ۲۰۲۴-۰۱-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۷.