خاستگاه مردان ایکس: ولورین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خاستگاه مردان ایکس:ولورین
پوستر فیلم
کارگردانگوین هود
تهیه‌کنندههیو جکمن
لورن شولر دانر
رالف وینتر
جان پالرمو
نویسندهدیوید بنیاف
اسکیپ وودز
بر پایهولورین
اثر روی توماس
لن وین
جان رومیتا، پدر
بازیگرانهیو جکمن
لیو شرایبر
دنی هوستون
ویل.آی.ام
لین کولینز
تیلور کیچ
دامینیک مانهن
رایان رینولدز
موسیقیهری گرگسون-ویلیامز
فیلم‌برداردونالد مک‌آلپاین
تدوین‌گرنیکلاس دی توث
مگان گیل
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهفاکس قرن بیستم
تاریخ‌های انتشار
  • ۹ آوریل ۲۰۰۹ (۲۰۰۹-0۴-۰۹)
  • ۱ مه ۲۰۰۹ (۲۰۰۹-0۵-۰۱) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۰۷ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۵۰ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۳۷۳٬۱ میلیون دلار[۲]

خاستگاه مردان ایکس: ولورین (به انگلیسی: X-Men Origins: Wolverine) فیلمی ابرقهرمانی محصول سال ۲۰۰۹ بر اساس شخصیت خیالی داستان‌های مصور شرکت مارول کامیکس ولورین می‌باشد. این فیلم به کارگردانی گوین هود و نویسندگی دیوید بنیاف و اسکیپ وودز است که در ۲۸ آوریل ۲۰۰۹ در هلند و در ۱ مه ۲۰۰۹ در سراسر جهان اکران یافت. از بازیگران این فیلم می‌توان به هیو جکمن، لیو شرایبر، دنی هوستون، لین کولینز، ویل.آی.ام، تیلور کیچ، کوین دورند و دامینیک مانهن اشاره کرد. این چهارمین نسخه از مجموعه فیلم‌های مردان ایکس، و اولین فیلم مشتق در این سری به شمار می‌رود. داستان و ماجرای این فیلم مربوط به قبل از قسمت اول مجموعه مردان ایکس است و چگونه پیدایش ولورین را روایت می‌کند و گذشته ولورین که در سه قسمت اول در هاله‌ای از ابهام قرار داشت را روشن می‌کند. قسمت بعدی سری فیلم ولورین در سال ۲۰۱۳ با نام ولورین و قسمت سوم با نام لوگان در سال ۲۰۱۷ اکران شد.

چکیده داستان[ویرایش]

در سال ۱۸۴۵ جیمز هاولت پسری که در کانادا زندگی می کند پدرش را می بیند که بدست نگهبان توماس لوگان کشته می شود. این تنش جهش پسر را فعال می کند: پنجه های استخوانی از مفاصلش بیرون می زنندد و او به توماس نفوذ می کند که فاش می کند او پدر بیولوژیکی جیمز قبل از مرگش است. جیمز با پسر دیگر توماس، ویکتور کرید که برادر ناتنی جیمز است و پنجه تیز و جهش عامل شفادهنده ای مانند جیمز دارد، فرار می کند. آنها قرن بعد را به عنوان سرباز سپری می کنند و در جنگ داخلی آمریکا، هم جنگ جهانی و هم جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۳ شرکت می کنند. در ویتنام ویکتور با خشونت فزاینده ای می کوشد به یک زن ویتنامی تجاوز کند و یک افسر ارشد را که سعی در دستگیری او دارد می کشد. جیمز در بی قراری به سوی ویکتور برمی گردد و با نادیده گرفتن قصد برادرش، برای دفاع از او شتاب می کند. در نتیجه این زوج توسط جوخه آتش به اعدام محکوم می شوند که به دلیل توانایی های شفای جهش یافته شان زنده می مانند. سرگرد ویلیام استریکر در بازداشت نظامی به آنها نزدیک می شود و به آنان پیشنهاد عضویت در تیم ایکس یعنی گروهی از جهش یافته ها از جمله تیرانداز متخصص مامور صفر، مزدور لکاتانا وید ویلسون، تله پورتر جان رایث، فرد دوک فوق العاده قوی و آسیب ناپذیر، و تکنوپات کریس برادلی را می دهد. آنها برای چند مأموریت به تیم می پیوندند، جیمز با استفاده از نام مستعار لوگان یا همان ویکتور و عدم کنترل خود و همدلی گروه برای زندگی انسانها لوگان را ترک می کند.

بازیگران[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Tourtellotte, ‎Bob (2008-05-04), "Wolverine" slashes rivals in debut (به انگلیسی) (Reuters ed.), archived from the original on 29 اكتبر 2020, retrieved 2 July 2009 {{citation}}: Check date values in: |archive-date= (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link) Retrieved on 2009-05-24.
  2. "X-Men Origins: Wolverine (2009)", Box Office Mojo (به انگلیسی) Retrieved on June 30, 2009.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پیشین:
Obsessed
فیلم‌های درصدر فروش ۲۰۰۹ آمریکا
۳ مه
پسین:
سفرهای ستاره‌ای
پیشین:
وضعیت بازی
فیلم‌های درصدر فروش ۲۰۰۹ پادشاهی متحد
۳ مه