حیوانات شب‌زی (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حیوانات شبگرد
پوستر فیلم
کارگردانتام فورد
تهیه‌کنندهتام فورد
رابرت سالرنو
نویسندهتام فورد
بر پایهتونی و سوزان
اثر آستین رایت
بازیگرانجیک جیلنهال
ایمی آدامز
آرون تایلر-جانسون
مایکل شنون
آیلا فیشر
آرمی همر
لورا لینی
مایکل شین
رابرت آرمایو
زوی اشتن
موسیقیآبل کورژنیوفسکی
فیلم‌بردارشیموس مک‌گاروی
تدوین‌گرجون سوبل
توزیع‌کنندهفوکس فیچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-۰۹-۰۲)
  • ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-۱۱-۱۸) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۱۵ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۲٫۵ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۳۲٫۴ میلیون دلار[۲]

حیوانات شبگرد[۳][۴] (به انگلیسی: Nocturnal Animals) فیلمی در ژانر نئو-نوآر، مهیج و تریلر روان‌شناختی به نویسندگی و کارگردانی تام فورد و محصول سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا است، که اقتباسی از رمان «تونی و سوزان»، به قلم آستین رایت در سال ۱۹۹۳ به‌شمار می‌رود. در این فیلم بازیگرانی همچون جیک جیلنهال، ایمی آدامز، آرون تایلر-جانسون، مایکل شنون، آیلا فیشر، لورا لینی و آرمی همر ایفای نقش می‌کنند.

فیلم‌برداری حیوانات شب‌زی از ۵ اکتبر ۲۰۱۵ در لس آنجلس، کالیفرنیا آغاز شد و نخستین نمایش آن در ۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در طی جشنواره فیلم ونیز بود. این فیلم در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ توسط فوکس فیچرز در ایالات متحده اکران شد. فیلم با تحسین اغلب منتقدان همراه بود و در گیشه هم به توفیقی نسبی رسید.

حیوانات شب‌زی در سه رشته نامزد گلدن گلوب بود که موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم درام را برای آرون تایلر-جانسون به خود اختصاص دهد. نقاط قوت اصلی فیلم داستان جذاب و پیچیده و بازی بازیگران به خصوص آرون تایلر-جانسون اعلام شده‌است. این فیلم همچنین در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای مایکل شنون شده بود، اما این جایزه به ماهرشالا علی برای بازی در فیلم مهتاب تعلق گرفت.

داستان[ویرایش]

سوزان یک گالری‌دار موفق است که مدتی است از شوهرش ادوارد که نویسنده بوده‌است طلاق گرفته ولی وقتی کتاب جدید همسر سابقش که چاپ نشده به‌طور ظاهراً اتفاقی به او می‌رسد او با خواندن کتاب متوجه شباهت‌های فراوان بین داستان کتاب با زندگی واقعیش می‌شود و فکر می‌کند شوهر سابقش دیوانه شده و در فکر قتل اوست.

بازیگران[ویرایش]

در دنیای واقعی[ویرایش]

شخصیت‌های خیالی (در رمان)[ویرایش]

نامزدی و جوایز[ویرایش]

هفتاد و چهارمین مراسم گلدن گلوب[ویرایش]

هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Galloway, Stephen (September 7, 2016). "Tom Ford's Inner Life: A Director's Turmoil, Depression Battles and Staggering Talent". The Hollywood Reporter. Retrieved September 7, 2016.
  2. "Nocturnal Animals (2016)". The Numbers. Retrieved July 24, 2018.
  3. «جایزه بهترین فیلم‌های اقتباسی از رمان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت». دویچه وله فارسی. ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶.[پیوند مرده]
  4. ترجمهٔ مریم شاه‌پوری (۲۸ بهمن ۱۳۹۵). «محبوب‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۶ به انتخاب بنیان‌گذار و مدیرعامل «IMDb»». ماهنامه سینمایی فیلم. دریافت‌شده در ۲۷ فوریه ۲۰۱۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]