حیدرآباد (کرج)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از حیدرآباد کرج)

محله حیدرآباد یکی از محله‌های قدیمی کرج مرکزی است.

حیدرآباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانکرج
بخشبخش مرکزی شهرستان کرج
نام محلیحیدرآباد
سال بنیاددوران صفویه
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۲۶

حیدرآباد از شمال با محله‌های باغستان و شاهین‌ویلا، از جنوب با میانجاده و کرج نو، از غرب با حصارک و از شرق با اراضی سازمان تحقیقات کشاورزی و گوهردشت همسایه است. نام قدیم این محله شارگوله بوده که از چهارگوله به معنای چهارراه به گویش کرجی اصیل می‌باشد.[۱] اما برخی هم به چارگله اشاره دارند، که به معنی این است که آن منطقه زمین و خاک حاصلخیز و مراتع دایر دارد.

وجه تسمیه[ویرایش]

دهخدا در لغت‌نامه خود در مورد حیدرآباد کرج این گونه توضیح می‌دهد که دهی است جزء دهستان حومه بخش کرج، در یک هزارگزی شمال شوسه کرج به قزوین. ناحیه‌ای است واقع در دامنه و سردسیری. دارای ۳۷۷ تن سکنه است. محصولاتش غلات، بنشن، چغندرقند، صیفی، میوه و قلمستان. اهالی به کشاورزی گذران می‌کنند. بنگاه دامپروری وزارت کشاورزی در این ده راه آن ماشین رو است.

تاریخچه[ویرایش]

محله‌ای که هم اکنون با نام حیدرآباد شناخته می‌شود، به عنوان یکی از روستاهای دوران صفوی می‌باشد، دلیل این امر را می‌توان در آثار اندک به جا مانده از آن دوران در محله شناخت. آثاری مانند حمام تارخی حیدرآباد که با مصالح ساروج و آجر ساخته شده است، که نشانه‌ای از دوران معماری صفویه می‌باشد حمام حیدر آباد در کرج، بلوار حیدر آباد، خیابان شهیدان فاضلی، کوچه شهید کمالی نژاد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پانویس[ویرایش]

  1. فرغانی، حسن (۱۳۸۶شناختن شهر خوابگاهی کرج در ادوار مختلف، نشر اختران، تهران

منابع[ویرایش]

  • فاطمی، سیداحمد (۱۳۹۶)، گردشگری استان البرز، انتشارات جوزان، کرج.
  • فرغانی، حسن (۱۳۸۶شناختن شهر خوابگاهی کرج در ادوار مختلف، نشر اختران، تهران.
  • گروهی از نویسندگان (۱۳۲۸)، فرهنگ جغرافیایی ایران، نشر ارتش شاهنشاهی، جلد اول.
  • «دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر»، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بازبینی‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱.
  • محمدی عزیزآبادی، مهدی"نقش فرهنگ در تقویت هویت ملی، مطالعه موردی: شهر کرج، فصلنامه مطالعات ملی، سال هفدهم، شماره ۶۸، صص۷۹_۹۶.