حوالی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجله حوالی
سردبیرزیر نظر گروه سردبیری: پریسا بزاز، شیما پاکزاد، یاسمین خوشپور، حبیب دانشور، گلاره مرادی، سمیرا هاشمی
دسته‌بندیعلوم اجتماعی، شهرسازی
بسامدفصل‌نامه
کشورایران
زبانفارسی
وبگاه

حوالی مجله‌ای در زمینه علوم اجتماعی و شهرسازی بود که از فروردین ۱۳۹۸ تا تابستان ۱۴۰۰ به صورت دو ماه یک‌‌بار منتشر می‌شد.[۱][۲] در هر شمارهٔ حوالی، یک فضا محوریت داشت و تمام محتواها، حولِ همان عنصر فضایی نوشته می‌شد. در مجموع ۸ شماره از این مجله به‌علاوهٔ دو ویژه‌نامه منتشر شد.

خط مشی[ویرایش]

«حوالی از فضای زندگی آدم‌ها می‌گوید. فضایی که زنده است و با آدم‌ها ساخته می‌شود. بر ما تأثیر می‌گذارد و از ما تأثیر می‌پذیرد. فضایی که حاصلِ دیدن، شنیدن و تجربه کردن است. ما می‌خواهیم این تجربه‌ها را به اشتراک بگذاریم و به حوالی خود نزدیک‌تر شویم. ما می‌خواهیم حوالی هر کسی جای بهتری برای زندگی باشد.»
توضیح شناسنامه حوالی درباره خط مشی این مجله

حوالی مجله‌ای دربارهٔ آدم‌ها و محیط اطرافشان است. محیط اطراف می‌تواند شهر، خانه یا مقیاس‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر از این‌ها باشد. در هر شمارهٔ حوالی، یک فضا محوریت دارد و تمام محتواها، حولِ همان عنصر فضایی تولید می‌شوند.[۳]

شهرسازی، معماری و جامعه‌شناسی مضامین اصلی حوالی را تشکیل می‌دهد. با این حال موضوعات دیگری مانند ادبیات، سینما و انسان‌شناسی نیز در این مجله بررسی می‌شود.[۴]

موضوعات[ویرایش]

در مجموع ۸ شماره از این مجله طی دو سال و نیم فعالیت (از فروردین ۱۳۹۸ تا تابستان ۱۴۰۰) منتشر شد که موضوعات آن‌ها به شرح زیر بود:

  1. ترمینال
  2. قبرستان
  3. باشگاه و ورزشگاه
  4. پُل
  5. خوابگاه
  6. بیمارستان
  7. متروکه
  8. تره‌بار

همچنین دو ویژه‌نامه با عنوان «ما و فضای اطرافمان»[۵] توسط این مجله منتشر شد که به حوادث ۱۳۹۸ و کرونا می‌پرداخت.

نکات[ویرایش]

  • گردانندگان حوالی جمعی از فارغ‌التحصیلان رشتۀ شهرسازی هستند که فعالیت مطبوعاتی خود را با مجله‌ای به نام شَهرت از زمان دانشجویی آغاز کردند.[۶]
  • این مجله برای انتشار شماره‌ی نخست در اسفند ۱۳۹۷، بخشی از هزینه‌های چاپ و انتشار را از طریق جمع‌سپاری مالی تامین کرد.[۴] همچنین حوالی در شمارۀ دوم[۷] و شمارۀ پنجم[۸]، از جمع‌سپاری بهره برد. در مجموع حدود ۷۰۰ نفر در کمپین‌های پیش‌فروش حوالی شرکت کرده‌اند.
  • هر شمارهٔ حوالی در قالب رویدادی با نام کِنار رونمایی می‌شد. در این رویداد مخاطبان حوالی و افراد درگیر با حوزهٔ شهر و معماری گرد هم جمع می‌شدند.
  • گردانندگان حوالی، برای انتشار مطلب کمتر به سراغ افراد شناخته شده می‌روند. در سرمقالۀ شمارۀ چهارم [۹] این مجله نوشته شده که «برای آن‌ها نزدیکی نویسنده به موضوع از اولویت بالاتری از قدرت قلمشان دارد. به همین خاطر نباید در حوالی در جستجوی چهره‌های سرشناس بود.»[۳]

منابع[ویرایش]

  1. «Magiran | روزنامه شرق (1397/12/18): حوالی». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۳۰.
  2. «دو ماهنامه حوالی منتشر شد». پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی. ۲۰۱۹-۰۷-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۳۰.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «دربارۀ حوالی | حوالی». havaalimag.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۳۰.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «نشریه حوالی ما و فضای اطرافمان، شماره ۱ (حوالی ترمینال)، اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸». دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۳۰.
  5. «نشریه حوالی ما و فضای اطرافمان، شماره ۵ (حوالی خوابگاه)، زمستان ۹۸ بهمراه ویژه نامۀ ۱۳۹۸». دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۶.
  6. «گم‌شده درحوالی، حوالی». کوبه. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۳۰.
  7. راتا (۱۹۷۰-۰۱-۰۱). «پیش خرید شمارۀ دوم مجلۀ «حوالی» با نام «حوالی قبرستان»». https://ratacf.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۶. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  8. «پیش‌خرید حوالی خوابگاه و ویژه‌نامۀ سال 98 | حوالی». havaalimag.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۶.
  9. «حوالی پل | حوالی». havaalimag.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۷.