حمید شب‌خیز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از حمید شب خیز)
حمید شب‌خیز مرادی کُهوادِه
زادهٔ۳ اسفند ۱۳۳۳ ‏(۶۹ سال)
رشت
محل زندگیلس آنجلس، کالیفرنیا، آمریکا
ملیتایرانی
نژادایرانی
شهروندیآمریکایی
محل تحصیلمدرسه عالی ترجمه
پیشهمدیر شبکهٔ تلویزیونی تبلیغاتی، مجری تلویزیون
سال‌های فعالیتاز ۱۳۶۰ تا کنون
شناخته‌شده برایمجری گری
کارهای برجستهمدیر شبکهٔ جهانی ITN
تلویزیونایران
همسر(ها)ماندانا بهراد
فرزندانپانته‌آ شب‌خیز مرادی کُهوادِه، امید شب‌خیز مرادی کُهوادِه
خویشاوندانفرید شب‌خیز (برادر) رحیم شب خیز (برادر)

حمید شب‌خیز مرادی کُهواده (زاده ۳ اسفند۱۳۳۳ در رشتمجری و مدیر شبکهٔ تلویزیونی ایران (ITN) است که از اوایل سال ۲۰۰۳ میلادی در لس آنجلس کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا، شروع به کار کرده است. [۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

حمید شب‌خیز در خانواده‌ای اهل رشت به دنیا آمد. او در تبریز بزرگ شده‌است. او دانش‌آموختهٔ مدرسه عالی ترجمه بوده و پیش از انقلاب در نمایش تلویزیونی میخک نقره‌ای فریدون فرخزاد ترانه‌ای به نام «کودک بابا» اجرا کرد.[۲] شبخیز و همسرش، ماندانا بهراد، پس از ازدواج به آمریکا مهاجرت کردند و در سانفرانسیسکو ساکن شدند. آنها دو فرزند به نام پانته‌آ و امید دارند.[۳]

والدین شبخیز هر دو از اهالی رشت بوده و سال‌هاست که فوت شده‌اند. وی دو برادر به نام‌های فرید و رحیم و همچنین دو خواهر بزرگتر از خود دارد. فرید شبخیز، برادر کوچکترش، از تهیه‌کنندگان شبکه ۳ سیما می‌باشد و رحیم شبخیز که برادر بزرگتر اوست صدابردار صدا و سیماست و یک استودیوی ضبط آهنگ در تهران دارد.

از رشت تا تبریز و تهران[ویرایش]

شب‌خیز به‌خاطر شغل پدرش در شهرهای مختلفی چون تبریز، تهران و رشت زندگی کرده‌است. خانوادهٔ وی بعد از تولد او مدتی در تبریز بودند و سپس از ۵ ماهگی‌اش به رشت نقل مکان کردند؛ به همین سبب او خودش را رشتی می‌داند.

او بعد از مدتی با خانواده در خیابان سلسبیل تهران ساکن شدند.

از علاقه به اجرا تا خوانندگی[ویرایش]

شب‌خیز می‌گوید به‌خاطر علاقه‌اش به کارِ اجرا از ۱۲ سالگی روبه‌روی آینه می‌نشست و تمرین گویندگی می‌کرد، اما بعدها رو به خوانندگی آورد و به‌صورت جدی وارد عرصهٔ خواندن شد.

ازدواج و همسرش[ویرایش]

شبخیز در زمان دانشجویی، در دانشگاه با دختری به‌نام «ماندانا بهراد» آشنا شد. آنها بعد از یک‌ونیم سال ارتباط به آمریکا مهاجرت و در آنجا ازدواج کردند. پس از اینکه اولین فرزندشان به‌نام «پانته‌آ» متولد شد، شب‌خیز آهنگی به نام «کودک بابا» برای دخترش پیش از انقلاب در نمایش تلویزیونی میخک نقره‌ای فریدون فرخزاد اجرا کرد.

آن‌ها دو سال پس از ازدواج، در سال ۱۳۵۸ به دلیل دلتنگی بیش‌ازحد به ایران بازگشتند.

مهاجرت به آمریکا[ویرایش]

در سال‌های اولیهٔ پس از انقلاب، حمید شب‌خیز کارمند شرکت هواپیمایی ایرفرانس بود. او در سال ۱۳۶۰، پس از درگیری با عده‌ای، تصمیم به مهاجرت گرفت و به همراه همسر و دختر خردسالشان به آمریکا رفتند.

فرزندان[ویرایش]

پانته‌آ شب‌خیز اولین فرزند حمید در رشتهٔ داروسازی در آمریکا تحصیل کرده‌است و فرزند دومش امید که در آمریکا به دنیا آمده در عرصهٔ بازیگری و فیلم‌های هالیوودی فعالیت دارد.[نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

  1. «مصاحبه با حمید شب‌خیز». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۳.
  2. https://www.youtube.com/watch?v=VObzxHYYz7I
  3. http://www.citna.ir/news/409

پیوند به بیرون[ویرایش]