حمیدالله سردارزهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از حمید الله سردارزهی)
حمیدالله سردارزهی
زادهٔ۱۵ فروردین ۱۳۳۸
بگ قصرقند
درگذشت۱۹ مرداد ۱۳۹۹
علت مرگابتلا به ویروس کرونا
محل زندگیچابهار
تحصیلاتکارشناس ارشد تاریخ اسلام
محل تحصیلدانشگاه کراچی

حمیدالله سردارزهی (۱۵ فروردین ۱۳۳۸ – ۱۹ مرداد ۱۳۹۹) نیکوکارِ صلح‌جو و از معتمدانِ طایفه‌های جنوب بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان، اهل ایران بود.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

حمیدالله سردارزهی، ۱۵ فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای بُگ از توابع شهرستان قصرقند استان سیستان و بلوچستان متولد شد.[۲]

تحصیلات ابتدایی را در دبستان سعدی بُگ قصرقند گذراند.او دوران راهنمایی و متوسطه را در چابهار گذارند. پس از آن، برای ادامه تحصیل، مانند اکثر هم عصران خودش که در آن سال‌ها به کراچی می‌رفتند، به پاکستان رفت. او در سال ۱۹۹۰، در رشتهٔ تاریخ اسلام با مقطع کارشناسی ارشد، از دانشگاه کراچی فارغ‌التحصیل شد. سپس برای فراگیری زبان‌های خارجی به بریتانیا رفت و در لندن زبان انگلیسی و فرانسوی را فرا گرفت. او در سال ۱۹۹۲ به ایران باز گشت. حمیدالله سردارزهی همچنین به زبان‌های عربی، اردو، جدگالی و سندی نیز تسلط کامل داشت.

سردارزهی از معدود شخصیت‌های با نفوذ تاریخ بلوچستان بود که آگاهی کاملی از شرایط قوم بلوچ داشت، وی با توجه به آگاهی بر تاریخ گذشته و ارتباط نزدیک با فعالین سیاسی و اجتماعی بلوچ و به نسبت جایگاهی که در بین بلوچ‌های ایران و پاکستان داشت، حلقهٔ اتصال بین اکثر طوایف مکران به‌شمار می‌رفت و عمدهٔ تلاش خود را برای ایجاد و حفظ صلح و آرامش منطقه می‌نمود.[۳]

خانواده[ویرایش]

حمیدالله سردارزهی فرزند ارشد میرمولداد (يكى از حاكمان سابق منطقه دشتیاری و چابهار) بود. او نوهٔ سردار دین محمدخان بزرگ بود که در دورهٔ قاجار حاکم دشتیاری بوده و دورهٔ رضاشاه به تبعید و اعدام محکوم شد. داستان آن را خوانندهٔ زن بلوچ ماگی در قالب یک آهنگ بازگو کرده‌است؛ دین محمد از شخصیت‌های بانفوذ و تأثیرگذار آن برهه در بلوچستان بوده‌است. دوست محمدخان بارکزهی حاکم دولت بلوچستان که سرانجام به دلیل شورش و مخالفت با رضاشاه، به دستور شاه اعدام شد نیز دایی پدر حمیدالله سردارزهی بوده است.[۳][۴][۵]

حمیدالله سردارزهی در سال ۱۳۶۸ ازدواج کرد که حاصل آن ۳ دختر و ۲ پسر بود که پسر بزرگتر (محمود)، در اسفند ۱۳۹۵ بر اثر تصادف درگذشت.[۳]

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس ، خواهرزاده ایشان می‌باشد.

درگذشت[ویرایش]

حمیدالله سردارزهی، شامگاه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹، پس از ۲ ماه تحمل بیماری بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و بیماری ریوی، در بیمارستان نیکان تهران درگذشت.[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱] پیکر او، ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ در مصلای عیدگاه چابهار تشییع و به خاک سپرده شد.[۱۲][۱۳][۳]

در پی درگذشت حمیدالله سردارزهی، افرادی مانند: علی ربیعی (سخن‌گوی دولت ایران)، نمایندگان بلوچستان پاکستان، رضا پهلوی (آخرین ولیعهد ایران[۱۴]احمدعلی موهبتی (استاندار سیستان و بلوچستان) و هیثم بن طارق شاه عمان...، پیام‌های تسلیت منتشر نمودند.[۱۵][۱۶][۱۷][۱۸][۱۹][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳][۲۴][۲۵][۲۶]

منابع[ویرایش]

  1. 1766 (۲۰۲۰-۰۸-۱۱). «حاجی میرزایی درگذشت خیر و معتمد چابهاری حمیدالله سردارزهی را تسلیت گفت». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  2. «اسطوره‌ای که صلح و سازش را ترویج می‌کرد؛ حمیدالله سردارزهی که بود؟». mayarjal.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ «نگاهی کوتاه به زندگی بزرگمرد بلوچستان ،زنده یاد، حمیدالله سردارزهی». زاهدان پیگیر. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.[پیوند مرده]
  4. ها، اخبار استان (۲۰ مرداد ۱۳۹۹). «چابهار در سوگ سردارزهی/ اسطوره صلح وسازش چابهار و دشتیاری درگذشت». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  5. «درگذشت سردارزهی، چابهار را سیاه پوش کرد – پایگاه تحلیلی نفت و صنعت». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اوت ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  6. «حمیدالله سردارزهی از معتمدان بلوچ‌ها بر اثر کرونا درگذشت». ایران آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.[پیوند مرده]
  7. «حمیدالله سردارزهی از معتمدان برجسته چابهار بر اثر کرونا درگذشت». باشگاه خبرنگاران.
  8. «حمیدالله سردارزهی درگذشت». خبرآنلاین. ۲۰۲۰-۰۸-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  9. «درگذشت "سردار حمیدالله سردارزهی" از معتمدان بلوچستان». عصر ایران.
  10. «حمیدالله سردارزهی از معتمدان برجسته چابهار بر اثر کرونا درگذشت». همشهری آنلاین. ۲۰۲۰-۰۸-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  11. «یکی از بزرگان طایفه‌ای سیستان و بلوچستان درگذشت- اخبار سیستان و بلوچستان - اخبار استانها تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  12. نیوز، اخبار روز ایران و جهان | آفتاب (۲۲ مرداد ۱۳۹۹). «عکس| تشییع‌ حمیدالله سردارزهی». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  13. «تشیيع پيکر حميدالله سردارزهي در چابهار». خبرگزاری صدا و سیما.
  14. «از خبر درگذشت حمیدالله سردارزهی». توییتر رضا پهلوی.
  15. «ربیعی درگذشت سردار حمیدالله سردارزهی را تسلیت گفت». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  16. «پیام تسلیت دبیر شورایعالی مناطق آزاد در پی درگذشت حمیدالله سردارزهی». اقتصاد ۲۴. ۲۰ مرداد ۱۳۹۹.
  17. 2778 (۲۰۲۰-۰۸-۱۱). «نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان درگذشت حمیدالله سردارزهی را تسلیت گفت». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  18. «پیام تسلیت ربیعی در پی درگذشت حمیدالله سردارزهی». ایسنا. ۲۰۲۰-۰۸-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  19. «پیام تسلیت وزیر آموزش‌وپرورش در پی درگذشت سردار حاج حمیدالله سردارزهی». PANA.IR. ۲۰۲۰-۰۸-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  20. «پیام تسلیت مرتضی بانک درپی درگذشت حمیدالله سردارزهی». خبرآنلاین. ۲۰۲۰-۰۸-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  21. 2778 (۲۰۲۰-۰۸-۱۱). «استاندار سیستان و بلوچستان درگذشت حمیدالله سردارزهی را تسلیت گفت». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  22. «پیام تسلیت مشاور فرماندهی کل قوا برای درگذشت دو شخصیت برجسته اهل سنت». همشهری آنلاین. ۲۰۲۰-۰۸-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  23. «معاون امور ایران مجمع تقریب درگذشت حمیدالله سردارزهی را تسلیت گفت | خبرگزاری تقریب (TNA)». خبرگزاری تقريب. ۲۰۲۰-۰۸-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  24. «تسلیت مدیرعامل پتروشیمی مکران درپی درگذشت سردارزهی | نفت ما». نفت ما | آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی. ۲۰۲۰-۰۸-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  25. «امام جمعه خاش درگذشت حمیدالله سردارزهی را تسلیت گفت». آوای سرحد. ۲۰۲۰-۰۸-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.
  26. «پیام تسلیت شهردار به مناسبت درگذشت بزرگمرد بلوچستان "حمیدالله سردارزهی"». شهرداری ساربوک. ۲۰۲۰-۰۸-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.[پیوند مرده]