حمله هوایی سودان ۲۰۰۹

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمله هوایی سودان ۲۰۰۹
بخشی از جنگ نیابتی ایران و اسرائیل
گونهحمله هوایی
مکان
سودان غربی به بور سودان، سودان
هدفکاروان ۱۷ کامیون
اجراژانویه ۲۰۰۹
نیروی اجرایی نیروی هوایی اسرائیل
تلفات و صدمات۸۸–۱۱۹ کشته

حمله هوایی سودان ۲۰۰۹ به مجموعه عملیات‌هایی هوایی گفته می‌شود که در ژانویه و فوریه ۲۰۰۹ توسط نیروی هوایی اسرائیل در خاک سودان و دریای سرخ انجام شد. این سلسله عملیاتها در چهارچوب عملیات سرب گداخته انجام شده که منجر به جنگ غزه در دسامبر ۲۰۰۸ و ژانویه ۲۰۰۹ شد. ارتش اسرائیل مدعی است هدف از این عملیات‌ها انهدام کاروانهای تسلیحات نظامی بوده که از ایران در حال انتقال سلاح و مهمات به نوار غزه بوده‌اند.

بنابر اظهارات مقامهای اسرائیل، در اولین حمله ۱۷ تا ۲۳ کامیون در غرب سودان مورد حمله قرار گرفته‌اند که احتمالاً حامل سلاح و تجهیزات از جانب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند و مقصد نهایی آن‌ها صحرای سینا در مصر بوده‌است.

دومین حمله به یک کشتی حامل بار در دریای سرخ انجام شده‌است. به نوشته مجله تایم، این کشتی در حوالی بندر سودان منهدم شده‌است. این مجله به نقل از رئیس موساد نقل کرده که این کشتی حامل ۱۲۰ تن انواع موشکهای کوتاه برد و موشکهای ضد تانک بوده‌است.

ارتش اسرائیل در این حملات از جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۱۵ متعلق به نیروی هوایی اسرائیل استفاده کرده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «2009 Sudan airstrikes». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۴ دسامبر ۲۰۰۹.
  • "How Israel Foiled an Arms Convoy Bound for Hamas". وبگاه خبرگزاری تایم (به انگلیسی). هفته نامه تایم. ۳۰ مارس ۲۰۰۹. p. World. Archived from the original on 26 August 2013. Retrieved 24 December 2009.