حمله سپلین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمله سپلین
چارلی چاپلین در صحنه‌ای از فیلم
بازیگرانچارلی چاپلین
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۳ دسامبر ۱۹۱۶ (۱۹۱۶-12-۲۳)
[۱]
مدت زمان
«بیش از شش»[۱] تا هفت دقیقه[۲][۳]
زبانصامت

حمله سپلین (انگلیسی: Zepped) یک فیلم کوتاه صامت کمدی تبلیغاتی[۱] آمریکایی دربارۀ حملۀ سپلین‌های آلمانی به انگلستان در جریان جنگ جهانی اول است که در سال ۱۹۱۶ منتشر شد و چارلی چاپلین در آن بازی کرده‌است، اما بسیار بعید است که در تولید آن نقشی داشته‌است.[۳] این فیلم به شیوهٔ استاپ‌موشن و تلفیق سه[۳] یا چهار[۱] فیلم قبلی چاپلین همچون حرفه تازه او، فرار مینی‌بوسی، ولگرد و کنار دریا ساخته شد.

دو نسخه شناخته‌شده از این فیلم امروزه موجود است: یکی از نسخه‌ها را، یک کلکسیونر فیلم بی آنکه بداند، در سپتامبر ۲۰۰۹ طی حراج «یک حلقه» فیلم قدیمی در ای‌بی به قیمت ۳٫۲۰ پوند (حدود ۵ دلار) خریداری کرد و نیتروسلولز مورد نظر را در درون آن پیدا کرد.[۱][۲][۳] وی سپس فیلم را در ژوئن ۲۰۱۱ به حراج گذاشت اما تنها پیشنهادی به قیمت مورد نظر او یعنی ۱۰۰۰۰۰ پوند (۱۶۰۰۰۰ دلار) نرسید.[۲][۳] نسخه دوم در یک قوطی از اقلام مختلف خریداری‌شده از یک مغازه اجناس دست‌دوم در شفیلد در ژوئیه ۲۰۱۱ پیدا شد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ "Lot 350". Bonhams. Retrieved 29 July 2015.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Rare Charlie Chaplin film fails to sell". بی‌بی‌سی نیوز. 30 June 2011. Retrieved 29 July 2015.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ Felicia R. Lee (30 June 2011). "No Buyer for Chaplin Film at Auction". نیویورک تایمز.
  4. "Charity shop Charlie Chaplin find could earn man £100,000". Shields Gazette. Archived from the original on 4 June 2017. Retrieved 6 June 2017.