حظیرةالقدس

مختصات: ۳۵°۴۲′۲۰″شمالی ۵۱°۲۴′۴۸″شرقی / ۳۵٫۷۰۵۵۵۶°شمالی ۵۱٫۴۱۳۳۷۲°شرقی / 35.705556; 51.413372
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حظیرةالقدس
حظیرةالقدس، پیش از تخریب گنبد آن در اردیبهشت ۱۳۳۴
نامحظیرةالقدس
کشورایران
استانتهران
شهرستانتهران
کاربریمذهبی
عبادتگاه
کاربری کنونیاداری
حوزه هنری انقلاب اسلامی
دورهٔ ساخت اثرپهلوی یکم (۱۳۰۵)
انتقاد سلیمان انوشیروانی صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه سحر از فلسفی. سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۳۴
گزارش روزنامه کیهان از تخریب حظیرةالقدس

حظیرةالقدس، ساختمان سابق مرکز اداری بهائیان در تهران بود. این ساختمان در سال ۱۳۰۵ ساخته شد و در اردیبهشت ۱۳۳۴، مصادف با ماه رمضان، با حمایت محمدتقی فلسفی و با تأیید محمدرضا شاه پهلوی، گنبد آن به دست ارتش شاهنشاهی ایران، با نظارت سپهبد نادر باتمانقلیچ تخریب شد.[۱][۲] پس از پیروزی انقلاب؛ این ساختمان توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مصادره شد و اکنون به عنوان تالار سوره حوزه هنری استفاده میشود.

تاریخچه[ویرایش]

پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، شاه خود را مدیون روحانیون از جمله ابوالقاسم کاشانی و محمد بهبهانی می‌دید که او را در دوران کودتا حمایت کرده بودند و به این دلیل دست روحانیون را در آزار و اذیت بهائیان باز گذاشت. فلسفی معتقد بود به دلیل اینکه گنبد این ساختمان شبیه مساجد مسلمانان است؛ باید تخریب شود.[۲] یکی از منابع نقل می‌کند که شاه برای قدردانی از کاشانی، سپهبد باتمانقلیچ را نزد او فرستاد تا از تقاضاهای او با خبر شود. کاشانی خواستار تخریب مرکز بهائیان در تهران (حظیرةالقدس) شد.[۲] بروجردی نیز که در جریان کودتا طرف شاه را گرفته بود تقاضای سرکوب بهائیان را از شاه نمود و شاه اجازه پخش سخنرانی‌های بهائی ستیزانه فلسفی یکی از پیروان بروجردی را داد.[۲]

در نیمهٔ اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۴ شمسی مطابق با ماه رمضان، سخنرانی‌های محمد تقی فلسفی که از تلویزیون و رادیو پخش می‌شد، باعث تحریک و تهییج مردم علیه بهائیان شد.[۲] همان زمان، ارتش، حظیرةالقدس تهران را تصرف کرده و بعد از چند روز گنبد این بنا توسط روحانیون و ارتش خراب شد.[۲]

هم‌اکنون به‌جای آن، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بنا شده‌است.[۳]

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. مینا یزدانی (۳۰ مرداد ۱۳۹۲). «بهائی آزاری؛ پیش از کودتا تا پس از آن». بی‌بی‌سی فارسی.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ Yazdani، Mina (۲۰۱۷). «Towards a History of Iran 's Baha 'i Community During the Reign of Mohammad Reza Shah, 1941-1979». Encompass. Eastern Kentucky University. spring. دریافت‌شده در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳. کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 87 (کمک)
  3. «کتاب اول، بانک اطلاعات شهری». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژوئیه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۷ اوت ۲۰۰۹.

منابع[ویرایش]

  • MacEoin, D. M (1989). "Bahai Persecutions". ENCYCLOPÆDIA IRANICA (به انگلیسی). Vol. III. p. 461-464. Archived from the original on 21 August 2015. Retrieved 20 August 2015.

جستارهای وابسته[ویرایش]

بهائی‌ستیزی