حس سقوط حین خواب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سقوط حین خواب
نام‌های دیگرسقوط خوابگاهی
تخصصپزشکی خواب
علتکافئین، رویا، نگرانی، فعالیت‌های شدید در شب
طبقه‌بندی و منابع بیرونی

حس سقوط حین خواب یا سقوط خوابگاهی یک حرکت یا تیک غیرارادی عضلات است که معمولاً بیشتر هنگامی که یک فرد شروع به خواب می‌کند رخ می‌دهد و باعث بیداری ناگهانی فرد می‌شود و شبیه به حس سقوط یا افتادن است.[۱][۲]این حس معمولاً با تپش قلب همراه است، بعضاً با سریع‌تر شدن تنفس و تعرق همراه می‌شود. این رخداد در بین افرادی که خواب‌های نامنظمی دارند بیشتر دیده می‌شود. حس سقوط حین خواب در حقیقت یک کشش ماهیچه است که ۷۰٪ افراد، دست‌کم ۱ مرتبه در طول زندگی این احساس را تجربه می‌کنند و ۱۰٪ نیز در طول خواب دچار این پدیده می‌شوند.[۳][۴]

علل[ویرایش]

این پدیده در واقع کشش ناگهانی و ناخواسته ماهیچه است که با نام میوکلونوس یا انقباض ناگهانی ماهیچه‌ها از آن یاد می‌شود و سکسکه نیز زیرگروه آن قرار می‌گیرد. آکادمی آمریکایی داروهای مربوط به خواب عوامل متعددی نظیر اضطراب و استرس و کافئین و فعالیت‌های شدید در شب در این رخداد دخیل هستند، اگرچه بیشتر سقوط‌های حین خواب در افراد سالم دیده می‌شود.[۵]

همزمان با آغاز فلج در خواب، باقی انرژی بدن به شکل حرکاتی تصادفی و سریع آزاد می‌شود. حرکت‌های سریع در خواب در واقع آخرین نفس‌های مغز برای کنترل بدن و بیدار نگه داشتن آن است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. کالج پزشکی ویسکانسینهای خواب: یک فعالیت پویا
  2. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکتههای مغزی مبانی: درک خواب بایگانی‌شده در ۲۰۰۷-۱۰-۱۱ توسط Wayback Machine
  3. Chokroverty, Sudhansu; Bhat, Sushanth; Gupta, Divya (2013). "Intensified Hypnic Jerks: A Polysomnographic and Polymyographic Analysis". Journal of Clinical Neurophysiology. 30 (4): 403-410. doi:10.1097/WNP.0b013e31829dde98.
  4. Vetrugno, Roberto; Montagna, Pasquale (2011). "Sleep-to-wake transition movement disorders". Sleep medicine. 12. doi:10.1016/j.sleep.2011.10.005.
  5. مورد تالارهای توسط Kaitlyn Syringهای دانشگاه Daily Kansanفوریه 28, 2008