حزب اعتماد ملی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حزب اعتماد ملی
رهبرسید محمد خاتمی و مهدی کروبی
دبیرکلالیاس حضرتی
سخنگواسماعیل گرامی مقدم
نامزد انتخاباتی اخیرعبدالناصر همتی
بنیان‌گذارمهدی کروبی
بنیان‌گذاری۱۳۸۴ خورشیدی
انشعاب ازمجمع روحانیون مبارز
ستادتهران
روزنامهروزنامه اعتماد ملی
مرام سیاسیاصلاح طلبی
پوپولیسم
وبگاه

حزب اعتماد ملی یکی از احزاب اصلاح طلب فعال در جمهوری اسلامی ایران است. این حزب را مهدی کروبی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۴) و کناره‌گیری از دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز تأسیس کرد.

تاریخچه[ویرایش]

به باور مهدی کروبی، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۴) موجب حذف او شد و او به همین دلیل حزبی جدید برای ادامه فعالیت سیاسی تأسیس کرد.

پس از حصر مهدی کروبی، رسول منتجب نیا به عنوان قائم مقام او، مسئولیت اداره حزب را بر عهده داشت.

کروبی در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶ و در پی بروز برخی اختلافات داخلی و چندین بار استعفای رسول منتجب نیا، نامه‌ای به حضرتی نوشت و از او خواست با همراهی یازده تن از اعضای شورای مرکزی مشکلات را حل کنند.[۱][۲]

اما با ادامه دار شدن اختلافات در حزب اعتماد ملی بر سر پذیرش استعفای مهدی کروبی [۳]، رسول منتجب نیا [۴]و جمع کثیری از یاران مهدی کروبی که مخالف استعفای کروبی بودند، از اعتماد ملی جدا شده[۵] و حزب جمهوریت ایران اسلامی را تأسیس کردند.


بعد از برگزاری کنگره بدون حضور رسانه ها در تاریخ ۶ مهر ۱۳۹۷ و انتخاب شورای مرکزی جدید، الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام دبیر کل انتخاب شد.[۶]

در سال ۱۳۹۹، به دنبال استعفای مجدد کروبی[نیازمند منبع]، الیاس حضرتی به دبیرکلی حزب اعتماد ملی انتخاب شد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸)[ویرایش]

در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) حزب اعتماد ملی از مهدی کروبی به عنوان نامزد این حزب، حمایت کرد.[۷]

دفتر حزب و روزنامه اعتماد ملی پس از انتخابات ۱۳۸۸ و ادعاهای مهدی کروبی دربارهٔ تقلب در انتخابات و شکنجه و تجاوز جنسی معترضان نتایج انتخابات توسط دولت محمود احمدی‌نژاد تعطیل و پلمپ شد. اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز پس از پلمپ شدن دفتر حزب اعتمادملی گفت: «حوالی ساعت ۱۵ تعدادی از مأموران با حکم دادستان تهران با مراجعه به دفتر آقای کروبی واقع در جمشیدیه تهران ضمن بازرسی محل کار ایشان مبادرت به جمع‌آوری اسناد و مدارک موجود و نیز CD، رایانه و فیلم کردند». وی افزود: «مأموران همچنین افرادی را که برای ملاقات با آقای کروبی به دفتر ایشان آمده بودند را به همراه شخص دبیرکل به خارج از ساختمان هدایت کردند». هم چنین پس از پلمپ شدن دفتر حزب اعتماد ملی، سردبیر سایت اعتماد ملی بازداشت شد.[۸] مهدی کروبی پس از پلمپ شدن دفتر حزب اعتماد ملی با نوشتن نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه به پلمپ شدن دفتر حزب اعتماد ملی اعتراض کرد و خواستار رسیدگی به پرونده شکنجه و تجاوز زندانیان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در زندان‌های ایران شد.[۹]

بازداشت اعضای حزب[ویرایش]

پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) شمار زیادی از اعضای حزب اعتماد ملی دستگیر شدند. از اعضای بازداشت شده می‌توان به محمد داوری، مصطفی اخوان، جواد حق‌شناس، باقر اسکویی، محمد صادق جوادی حصار، زهره آشتیانی، فیاض زاهد، صالح دلدم، برهان کریمی، سید ابراهیم امینی و هنگامه شهیدی اشاره کرد.[۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷][۱۸][۱۹] هم چنین مهدی کروبی مؤسس و دبیرکل این حزب پس از اعتراضات جنبش سبز در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حبس خانگی به سر می‌برد.[۲۰]

دولت روحانی[ویرایش]

با آغاز کار دولت حسن روحانی که کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ بود، زمزمه‌هایی از آغاز فعالیت حزب اعتماد ملی شنیده شد، تا این که در ۹ دی ۱۳۹۲ ،رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی اعلام کرد که وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی از این حزب برای شرکت در نشست وزارت کشور دعوت کرده‌است. منتجب نیا همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا حزب اعتماد ملی پلمپ است؟ گفت: «اگر پلمپ بودیم به جلسه وزیر کشور دعوت نمی‌شدیم.»[۲۱] در ۱۴ دی ۱۳۹۲، رسول منتجب نیا به عنوان نماینده حزب اعتماد ملی در نشست احزاب با وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی شرکت کرد. در این نشست منتجب نیا ضمن اشاره تلویحی به غارت اسناد حزب اعتماد ملی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و اعتراض مهدی کروبی به نتایج انتخابات گفت: «امیدواریم وزارت کشور نسبت به برخی احزاب تعیین تکلیف کند، احزابی که اکنون مدارکش به تاراج رفته و هیچ نهاد و مقامی نیز مسئولیت آن را نپذیرفته‌اند.»[۲۲]


استعفای کروبی و دبیرکلی الیاس حضرتی[ویرایش]

پس از ایجاد اختلافات در حزب اعتماد ملی بر سر پذیرش استعفای مهدی کروبی [۲۳]، سرانجام با جدا شدن رسول منتجب نیا [۲۴]و جمع کثیری از یاران مهدی کروبی از اعتماد ملی که مخالف استعفای کروبی بودند [۲۵] و تأسیس حزب جمهوریت ایران اسلامی، در نیمه اسفندماه 1399، شورای مرکزی حزب اعتماد ملی استعفای دبیرکل این حزب را پذیرفت و الیاس حضرتی را به عنوان جایگزین او انتخاب کردند. [۲۶]

نشریات و رسانه‌ها[ویرایش]

روزنامه اعتماد ملی[ویرایش]

روزنامهٔ اعتماد ملّی ارگان مطبوعاتی حزب اعتماد ملی محسوب می‌شد. صاحب امتیاز این روزنامه مهدی کروبی و مدیر مسئول آن محمدجواد حق‌شناس است. آخرین سردبیر آن پس از ابوالفضل شکوری و رضا انصاری، محمد قوچانی بود. این روزنامه در سال پایانی با رسیدن به شمارگان یکصدو پنجاه هزار نسخه توانست در میان آحاد جامعه، به ویژه نخبگان دانشگاهیان و فعالین فرهنگی و سیاسی و اجتماعی جایگاهی رفیع پیدا کند. این نشریه از تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ به دستور سعید مرتضوی توقیف شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی[ویرایش]

در تیرماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، مسئولیت سایت رسمی این حزب به کمیته روابط عمومی حزب اعتماد ملی واگذارشد. پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی ایران به آدرس http://etemadmelli.com تنها پایگاه خبری رسمی وابسته به این حزب است که اخبار، بیانیه‌ها و مواضع حزب تنها از طریق آن اعلام خواهد شد. همچنین سامان سلیمانی مرند، فعال اصلاح‌طلب و مسئول امور رسانه‌ای روابط عمومی حزب اعتماد ملی به عنوان سردبیر این پایگاه تعیین و معرفی شد.[۲۷][۲۸] پیش از این پایگاه خبری سحام نیوز مواضع رسمی حزب اعتماد ملی را اعلام می‌کرد که با فیلتر شدن آن طی اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، هم‌اکنون بیشتر منعکس‌کننده مواضع خانواده مهدی کروبی است. بعدتر با دبیرکلی الیاس حضرتی و پیوستن سلیمانی به حزب جمهوریت،[۲۹] [۳۰] مهران فرجی به عنوان مسئول روابط عمومی و تبلیغات حزب تعیین شد و مسئولیت سایت حزب را نیز بر عهده گرفت.[۳۱]،

اعضا[ویرایش]

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان (و قبل از آن رئیس سازمان میراث فرهنگی) و سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نوروززاده مدیرعامل شستا از شاخص‌ترین اعضای کنونی و پیشین این حزب در دولت تدبیر و امید هستند.

همچنین الیاس حضرتی و احمدمازنی از اعضای حزب اعتماد ملی هستند که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در لیست امید تهران قرار گرفتند و به عنوان نماینده تهران وارد مجلس شدند [۳۲].↵محمدجواد حق‌شناس، سید ابراهیم امینی و حجت نظری از اعضای حزب اعتماد ملی بودند که توانستند در انتخابات شورای شهر پنجم تهران وارد لیست امید شوند و سه کرسی از شورای شهر تهران را به خود اختصاص دهند.[۳۳]

سید محمد علی افشانی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در اردیبهشت ماه ۹۷ با رأی قاطع اعضای شورای شهر تهران، به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

اعضای برجسته[۳۴][۳۵][۳۶][۳۷][ویرایش]

اعضای پیشین[ویرایش]

استعفای کروبی و دبیرکلی الیاس حضرتی[ویرایش]

پس از ایجاد اختلافات در حزب اعتماد ملی بر سر پذیرش استعفای مهدی کروبی [۳۹]، سرانجام با جدا شدن رسول منتجب نیا و جمع کثیری از یاران مهدی کروبی از اعتماد ملی که مخالف استعفای کروبی بودند [۴۰] و تأسیس حزب جمهوریت ایران اسلامی، در نیمه اسفندماه 1399، شورای مرکزی حزب اعتماد ملی استعفای دبیرکل این حزب را پذیرفت و الیاس حضرتی را به عنوان جایگزین او انتخاب کردند. [۴۱][۴۲]

منابع[ویرایش]

  1. حزب اعتماد ملی. «پیام حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی دربارهٔ اصلاح لیست اعضای شورای اجرایی حزب اعتماد ملی». https://etemad-melli.com/1396/10/09/پیام-حجت‌الاسلام-والمسلمین-مهدی-کروب/. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۸. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  2. حزب اعتماد ملی. «درخواست استعفای منتجب نیا از حزب اعتماد ملی / دستور تشکیل شورای اجرایی ۱۱ نفره توسط دبیرکل». https://etemad-melli.com/1396/10/08/درخواست-استعفای-منتجب-نیا-از-حزب-اعتما/. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۸. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  3. حق شناس و 5 نفر دیگر می گویند باید از کروبی عبور کنیم « سایت خبری تحلیلی صاحب خبران
  4. با توجه به استعفای دبیرکل و تغییر قریب‌الوقوع این تشکل، بنده نیز کناره‌گیری می‌کنم « سایت خبری تحلیلی صاحب خبران
  5. استعفای 110 نفر از اعضای حزب اعتماد ملی « باشگاه خبرنگاران جوان
  6. دیروز در کنگره حزب اعتماد ملی بدون حضور رسانه‌ها چه گذشت؟ « خبرگزاری تسنیم
  7. «مهدی کروبی کاندیداتوری خود را برای انتخابات آینده اعلام کرد». خبرگزاری ایسنا. ۲۱ مهر ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۰۹.
  8. «آفتاب - دفتر مهدی کروبی پلمپ شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۱.
  9. «آفتاب - متن نامه کروبی به صادق لاریجانی پس از پلمپ دفترش». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۱.
  10. «محمد داوری سردبیر سایت سحام نیوز زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها و فشارها قرار دارد». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  11. «روزنامه مردم سالاری - سرفصل». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ فوریه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  12. «جنبش راه سبز - وضع جسمانی هنگامه شهیدی در زندان اوین رو به وخامت گذاشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  13. BBC فارسی - ایران - رئیس شاخه خراسان حزب اعتماد ملی بازداشت شد
  14. «جنبش راه سبز - بازداشت باقر اسکویی رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  15. «زهره آشتیانی، خبرنگار سایت اعتمادملی بازداشت شد - مدرسه فمینیستی». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  16. «:: پایگاه اطلاع‌رسانی نوروز :: norooznews.ir :: زهره آشتیانی بازداشت شد ::». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  17. «جنبش راه سبز - احضار و اخذ آخرین مدافعات مصطفی اخوان دانشجوی خلبانی و عضو حزب اعتماد ملی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  18. «آفتاب - احضار صالح دلدم تهیه‌کننده سینما به بازپرسی دادسرا». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  19. «جنبش راه سبز - بازداشت فیاض زاهد، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  20. «مجمع روحانیون مبارز خواستار پایان هرچه سریعتر حصر موسوی و کروبی شد « سایت خبری تحلیلی کلمه». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
  21. منتجب‌نیا: حزب اعتماد ملی به نشست وزیر کشور دعوت شده‌است « سایت خبری تسنیم
  22. منتجب‌نیا: حزب ارزش است نه ضد ارزش/ احزاب حلقه وصل حکومت و مردم هستند « سایت خبری فارس[پیوند مرده]
  23. حق شناس و 5 نفر دیگر می گویند باید از کروبی عبور کنیم « صاحب خبران
  24. با توجه به استعفای دبیرکل و تغییر قریب‌الوقوع این تشکل، بنده نیز کناره‌گیری می‌کنم « سایت خبری تحلیلی صاحب خبران
  25. استعفای 110 نفر از اعضای حزب اعتماد ملی « باشگاه خبرنگاران جوان
  26. الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی شد « خبرگزاری ایرنا
  27. روزنامه ایران (۱۵ تیر ۱۳۹۶). «آغاز به کار سایت رسمی حزب اعتماد ملی». http://www.iran-newspaper.com. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  28. خبرگزاری ایلنا (۱۴ تیر ۱۳۹۶). «سایت رسمی حزب اعتماد ملی مجدداً فعالیت خود را شروع کرد». http://ilna.ir. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  29. سلیمانی سرپرست تبلیغات و رسانه های حزب جمهوریت ایران اسلامی شد « سایت رسمی حزب جمهوریت
  30. مسئول جدید روابط عمومی حزب جمهوریت معرفی شد « سایت خبری دیده بان ایران
  31. قائم مقام و سخنگوی اعتماد ملی تغییر کردند « خبرگزاری ایسنا
  32. «رزومه و سابقه 30 نماینده تهران در مجلس دهم- اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۴.
  33. «نتیجه نهایی انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش+ اسامی و تعداد آرا- اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۴.
  34. «خبرگزاری فارس - اعضای جدید شورای مرکزی حزب اعتماد ملی انتخاب شدند». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۰۹-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۴.
  35. «اسامی اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی منتشر شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۸-۰۹-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۴.
  36. «بيش از یکهزار نفر در كنگره چهارم حزب اعتماد ملی | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۳-۰۹-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۴.
  37. www.irna.ir https://www.irna.ir/news/85219022/%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%A6%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D9%84-%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D8%A7%D9%85%D8%B4%D8%A8-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۴. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  38. «سرپرست باشگاه پرسپولیس عضو حزب اعتماد ملی نیست». اعتمادآنلاین. ۲۰۲۳-۰۹-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۴.
  39. حق شناس و 5 نفر دیگر می گویند باید از کروبی عبور کنیم « سایت خبری تحلیلی انتخاب
  40. استعفای 110 نفر از اعضای حزب اعتماد ملی « باشگاه خبرنگاران جوان
  41. الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی شد « خبرگزاری ایرنا
  42. «الیاس حضرتی دبیرکل اعتماد ملی باقی ماند». خبرگزاری ایلنا. ۲۰۲۳-۰۹-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۴.