حامد نیکوپوردیلمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حامد نیکوپوردیلمی
زادهٔ۱۳۶۰
بوشهر، ایران
محل زندگیایران، بوشهر، شیراز
ملیتایرانی
شهروندیایرانی
تحصیلاتدکترای پزشکی،
محل تحصیلدانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،
پیشهجراح، پیوند روده

حامد نیکوپوردیلمی پزشک ایرانی متولد شهر بوشهر عضو تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز است وی موفق به پیوند روده و چند ارگانی شده و جزء معدود پزشکان درجهان در این حوزه است.[۱][۱][۲][۳][۴][۵]

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی متولد ۱۳۶۰ بوشهر است تا کلاس سوم دبستان در بوشهر بوده و بعد از آن به شیراز رفت و دوره متوسطه را در دبیرستان توحید طی کرد و در رشته پزشکی عمومی دانشگاه شیراز پذیرفته شد. مدرک پزشکی عمومی خود را در ۱۳۸۵ از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شیراز و پس از آن مدرک تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دریافت نمود. در ۱۳۹۶ موفق به اخذ فلوشیپ فوق‌تخصصی جراحی‌های کبد، پانکراس، مجاری صفراوی و پیوند اعضاء داخل شکمی از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شیراز شد و همچنین دوره تکمیلی جراحی پیوند روده را به مدت ۶ ماه در Favalaro Foundation آرژانتین سپری کرده‌است.[۶][۷]

نارسایی روده[ویرایش]

نارسایی روده هنگامی است که روده توانایی جذب مواد غذایی را به دلایلی ندارد یا از دست می‌دهد در پی آمد آن، جان بیمار به دلیل کمبود مواد غذایی در خطر جدی قرار می‌گیرد، تشخصی و درمان مناسب و به موقع بسیار مهم است در سال ۱۴۰۰ در غرب آسیا تنها مرکز درمانی در شیراز قرار داشت که با انتخاب مناسب درمان شامل درمان دارویی در ابتدا و در نهایت پیوند روده جان بیمار نجات خواهد یافت. در نوزادان و کودکان گاهی مشکل عدم رشد مناسب روده و کوچک بودن روده کودک را دچار مشکل جدی می‌کند که پیوند روده و افزایش طول روده درمان مناسبی برای این بیماران است.[۷][۸][۹][۱۰]در سال ۱۴۰۰ وی ۸ پیوند روده که پیوند چندعضوی بوده انجام داده است.[۵][۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «انجام اولین عمل پیوند روده و چندارگانی در شیراز». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  2. سیما، IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و (۱۴۰۰-۱۰-۱۴). «استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشتمین عضو انجمن جراحان روده دنیا». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  3. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۴۰۰-۱۰-۱۴). «استاد علوم پزشکی شیراز هشتمین عضو انجمن جراحان روده دنیا». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  4. نخست، خبرگزاری بسیج | صفحه (۱۳۹۷-۰۷-۰۳). «برگ زرینی دیگر در تاریخ پزشکی شیراز با پیشتازی در ایجاد امکان بازتوانی روده». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «پزشکی که آوازه اش در خاورمیانه درخشید - خبرگزاری دیلی Daily News». دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  6. «پزشکی که کارنامه‌اش در غرب آسیا درخشید | خبرگزاری فارس». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «پزشکی که کارنامه اش در خاورمیانه درخشید – هوار نیوز». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  8. «انجام اولین عمل پیوند روده و چندارگانی در شیراز». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۹-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  9. «انجمن اهدای عضو ایرانیان-انجام چهارمین عمل برداشت Mult Visceral کشور در یاسوج». ehdacenter.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  10. «اعضای بدن نوجوان دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد - ایرنا». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۲۶.
  11. AGENCY، خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS (۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۷:۰۳). «استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشتمین عضو انجمن جراحان روده دنیا». fa. دریافت‌شده در 2024-01-05. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)