حامد روحی‌نژاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از حامد روحی نژاد)
حامد روحی‌نژاد
زادهٔ۱۳۶۴
تهران
ملیتایرانی
پیشهزندانی سیاسی

حامد روحی نژاد (زاده ۱۳۶۴ در تهران)، دانشجوی رشته فلسفه و زندانی سیاسی ایرانی است.[۱][۲]

حکم اعدام و زندان[ویرایش]

حامد روحی نژاد -دانشجوی دانشگاه بهشتی- در نیمه دوم سال ۱۳۸۷ و پس از بازگشت از سفر به هنگام ورود به ایران به همراه محمدرضا علی زمانی و احمد کریمی به اتهام همکاری با گروهی به نام «انجمن پادشاهی ایران»، بازداشت و به بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

خلیل بهرامیان، وکیل روحی نژاد دربارهٔ زندانی شدن او می‌گوید: «در مورد حامد روحی نژاد این پسر دچار ام اس بسیار سنگین است. حالت نیمه فلج دارد. من خودم دیدم یک چشمش کار نمی‌کند و چشم دیگرش کم سو شده و حتی برای نوشتن گاهی دستش فلج می‌شد و الان در وضعیت بسیار نابسامانی است. این بچه و هم احمد کریمی دو نفر هستند که واقعاً بی گناه بودند و هیچ کاری نکردند و متأسفانه حکم اعدامشان صادر شده‌است.»

در کیفرخواستی که معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روز ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ در جلسه محاکمه دومین گروه از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران قرائت کرد، از محمدرضا علی‌زمانی، احمد کریمی، حامد روحی نژاد، آرش رحمانی‌پور و امیررضا عارفی به عنوان متهمان مرتبط با انجمن پادشاهی ایران در پرونده نام برده شده بود. در دی ۱۳۸۸ حکم اعدام حامد روحی‌نژاد به ده سال حبس تعزیری کاهش یافت.[۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. «نگرانم که موکلانم قربانی شوند»
  2. «کمیته گزارشگران حقوق بشر - حامد روحی نژاد همچنان در بند 209 زندان اوین به سر می‌برد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  3. «جنبش راه سبز - خواهر حامد روحی نژاد: حامد ذره ذره فلج می‌شود و هیچ‌کس نیست صدای ما را بشنود». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ مارس ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  4. «جنبش راه سبز - فلج تدریجی حامد روحی‌نژاد در زندان». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  5. «جنبش راه سبز - پدر حامد روحی نژاد: اگر این عدالت است، پس بی عدالتی کجاست؟». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  6. «جنبش راه سبز - پدر حامد روحی نژاد: فرزند نیمه فلج من چه خطری برای نظام دارد؟». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  7. «لغو حکم اعدام حامد روحی نژاد « سایت خبری تحلیلی کلمه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  8. «پدر حامد روحی نژاد:پسرم در حال مرگ است « سایت خبری تحلیلی کلمه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  9. «گزارش از وضعیت حامد روحی نژاد، دانشجوی دانشگاه بهشتی که به اعدام محکوم شده‌است». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  10. BBC فارسی - ایران - ابراز نگرانی کلینتون نسبت به صدور احکام اعدام در ایران