حادثه ۲۰۰۹ قطار مسکو-سن پترزبورگ

مختصات: ۵۸°۷′۳۳″ شمالی ۳۳°۴۰′۲۵″ شرقی / ۵۸٫۱۲۵۸۳°شمالی ۳۳٫۶۷۳۶۱°شرقی / 58.12583; 33.67361
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حادثه قطار مسکو-سن پترزبورگ رخدادی است که در پی از خط خارج شدن قطار شماره ۱۶۶ "نفسکی اکسپرس" در منطقه الشکین-اوگلوفک مابین دو شهر مسکو و سن پترزبورگدر نزدیکی شهر ولوگویه روسیه در ۳۵۰ کیلیومتری شمال مسکو اتفاق افتاد. زمان این حادثه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی اعلام شده است. در این حادثه ۳۹ نفر کشته و ۸۷ نفر زخمی شدند. به گفته آلکساندر بورتنیکف رئیس سرویس اطلاعات داخلی روسیه این حادثه بر اثر انفجار بمب ۷ کیلوگرمی رخ داده‌است[۱].

نوع قطار[ویرایش]

قطار شماره ۱۶۶ "نفسکی اکسپرس" می‌تواند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند که مسیر مسکو - سنت پتربورگ را طی ۴ ساعت و نیم می پیماید و معمولاً مورد ترجیح صاحب کاران و بروکراتها می باشد. این ترن دارای ۱۴ واگن و ۶۰۰ مسافر بوده.

علت حادثه[ویرایش]

به نقل از شاهدان عینی، پیش از خروج قطار از ریل صدای انفجار مهیبی شنیده شده است و این در حالی است که تلویزیون دولتی روسیه به نقل از برخی مقامات ناشناس اعلام کرده که در نزدیکی محل حادثه یک فرورفتگی به عمق یک متر ایجاد شده است که احتمال بکارگیری انفجار مواد منجره در این حادثه را قوی‌تر می‌کند.[۲]. ماموران تحقیق دادستانی روسیه روز شنبه در بیانیه ای گفتند بقایای بمبی را در محل خارج شدن قطار مسکو-سن پترزبورگ پیدا کرده‌اند[۳].

مسافران سرشناس[ویرایش]

  • کشته ها
    • باریس یفستراتیکوف و مهدی انصاریف مدیران آژانس فدرال ذخایر دولتی روسیه روس رزرو[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «سانحه قطار روسیه در اثر انفجار بمب بود». وب‌گاه بی بی سی. ۷ آذر ۱۳۸۸.
  2. «احتمال انگيزه سياسي در حادثه قطار مسكو – سن‌پترزبورگ قوت گرفت». خبرگزاری فارس. ۷ آذر ۱۳۸۸.
  3. «اروسیه؛ کشف بقايای بمب در محل حادثه قطار». ایران پرس نیوز. ۷ آذر ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ دسامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۰۹.
  4. «ایک مقام ارشد روسی در بین کشته شدگان حادثه قطار». ایران پرس نیوز. ۷ آذر ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ دسامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۰۹.