جی دولوپر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جی دولوپر
توسعه‌دهنده(ها)اوراکل
انتشار پایدار
۱۱جی (۱۱٫۱٫۲٫۰٫۰)
۶ ژوئن ۲۰۱۱؛ ۱۲ سال پیش (۲۰۱۱-۰۶}})
نوشته‌شده باجاوا
سیستم‌عاملچند سکویی
بن‌سازه رایانشسکو جاوا
گونهمحیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار
پروانهمخصوص اجازه‌نامه اوتی‌ان جی دولوپر
وبگاه

جی دولوپر نرم‌افزاری رایگان برای محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار است که از سوی اوراکل منتشر و پشتیبانی می‌شود. این محیط توسعه، ویژگی‌های مختلفی مانند جاوا، اکس‌ام‌ال، اس‌کیوال و پی‌ال/اس‌کیوال، اچ‌تی‌ام‌ال، جاوا اسکریپت، بی‌پی‌ایی‌ال و پی‌اچ‌پی را به کاربرانش عرضه می‌نماید. جی دولوپر چرخهٔ کامل تولید نرم‌افزار از زمان طراحی تا کد نویسی، خطایابی و بهینه‌سازی را تا زمان ارائه را فراهم می‌آورد.

اوالکل قصد داشت تا با رارایهٔ جی دولوپر زمینهٔ را برای تمرکز بر ارائه ویژگی‌های بصری را به سادگی فراهم نماید. از طرفی محیط توسعهٔ قدرتمندی را برای کدنویسی ایجاد نماید. اوراکل این نرم‌افزار را با چارچوب توسعه کاربردی اوراکل یکپارچه نمود (این چارچوبی نرم‌افزاری مبتنی بر جاوا سازمانی را برای ساده‌سازی توسعهٔ برنامه‌های کاربردی را ارائه می‌دهد).

هستهٔ اصلی این محیط توسعه ای‌پی‌آی که سایر تیم‌های اوراکل افزونه‌هایی را به کمک آن می‌سازند. بی‌پی‌ال‌ایی، پرتال، بی‌آی و سایر اجزای سکوی اوراکل از زمان طراحی تا پیاده‌سازی از جی دولوپر استفاده نموده‌اند.

ویژگی‌های[ویرایش]

پیش از زمان جی دولوپر ۱۱جی، این محیط در سه نسخه ارائه می‌شود، نسخهٔ جاوا، نسخهٔ جاوای سازمانی و نسخهٔ استودیو. هریک ویژگی‌هایی را ارائه می‌نمایند. جی دولوپر ۱۱جی تنها دارای دو نسخه‌است: استودیو و جاوا. در جیذدولوپر ۱۱جی، ویژگی‌هایی جاوای سازمانی به داخل نسخهٔ استودیو برده‌شده‌است. فهرستی از ویژگی‌های برتر شامل:

نسخهٔ جاوا

ویژگی معادل انگلیسی
پشتیبانی از جاوای استاندادر نگارش ۵ Java SE 5 Support
ویرایشگر کد Code Editor
راهیابی کد Code Navigation
اعمال تغییرات Refactoring
سوینگ Swing
تست واحد Unit Test
کنترل نسخه Version Control
خطایابی Debugging
پروفایل Profiling
واحدها و حسابرسی Audit & Metrics
پشتیبانی از انت Ant Support
پشتیبانی از ماون Maven Support
پشتیبانی از اکس‌ام‌ال XML Support
پشتیبانی از ای‌پی‌آی و افزونه‌ها Open API & Extensions
کمک به کاربرا User Assistance

نسخهٔ جاوا سازمانی

ویژگی متن عنوان
جی‌اس‌پی JSP
آپاچی اشتاتز Apache Struts
جی‌اس‌اف JSF
فساتز Facelets
جابینز حرفه‌ایی Enterprise JavaBean
تاپ لینک TopLink
خدمات وب Web Services
یوام‌ال UML
پیاده‌سازی پایگاه‌داده Database Development
استقرار و مدیریت Deployment and management
هادسون Hudson

نسخهٔ استودیو

متن عنوان متن عنوان
اتقیاد داده‌ای‌دی‌اف ADF Databinding
ای‌دی‌اف فیسز ADF Faces
ویرایشگر پوستهٔ ای‌دی‌اف فیسز ADF Faces Skin Editor
ای‌دی‌اف همراه ADF Mobile
اجزا تجاری ای‌دی‌اف ADF Business Components
ای‌دی‌اف سوینگ ADF Swing
استقرار ای‌دی‌اف ADF Deployment
ای‌دی‌اف سوینگ ADF Swing

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۱۹۹۸ اولین نسخهٔ جی دولوپر بر اساس اجازه‌نامه جی‌بیلدر، محصویل در بورلند، توسعه داده‌شد. جی دولوپر برای آن‌که کاملاً براساس جاوا نوشته شود، در سال ۱۳۸۰ مورد بازبینی قرار گرفت تا نگارش ۹آی منتشر شود.

نگارش ۱۰جی در واقع نوشدهٔ ۹٫۰٫۵ بود و اولین نمایش از چارچوب توسعه کاربردی اوراکل بود. در سال ۱۳۸۴ اوراکل جی دولوپر به عنوان نرم‌افزار آزاد اعلام و منتشر نمود. در سال ۱۳۸۵، بدون تغییر شماره نسخه و همچنان تحت لوای ۱۰جی، اوراکل نگارش ۱۰٫۱٫۳ را بعد از مدتها تاخیز منتشر نمود.

در آبان ۱۳۸۵ اورامل نگارش ۱۰٫۱٫۳٫۱ را با هدف پشتیبانی از آخرین نگارش ای‌جی‌بی نسخهٔ ۳٫۰ را که مخصوص ای‌بی‌پی‌ال بود ارائه شد.

در بهمن ۱۳۸۶، اوراکل نگارش ۱۰٫۱٫۳٫۲ را در وبینار اوراکل پرده‌برداری نمود که قادر به ایجاد و مصرف پورتلت‌ها، پل پورتلت/جی‌اس‌اف و نیز مخزن محتوای کنترل داده بود. اوراکل و بیش از ۱۵۰ نفر بر روی نقش‌های مختلفی از محصول کار می‌کردند. افرادی مانند مانند توسعه‌گران، مدیریت توسعه، مهندسی بیمه کیفیت، مهندسان ساخت، مستندات نویسان، مدیران محصول و تبلیغات. در ۴ مرداد ۱۳۸۸ آخرین نگارش جی دولوپر با شماره ۱۱ و حرف g و نام رمزی بوکسور در دسترسی قرار گرفت[۱]

در سال 1393 نسخه 12c را ارائه داده است که امکاناتی نظیر واکنشگرایی به آن اضافه شده‌است.

اجازه‌نامه[ویرایش]

جی دولوپر نرم‌افزار اختصاصی است که به صورت رایگان برای توسعه و استقرار توسعه می‌یابد. اورامل دارای اجازه‌نامه مخصوص برای استقرار و اجرای برنامه خارج از سروهای کاربردی اوراکل است.[۲]

بنگرید به[ویرایش]

پیوند[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. تاریخچهٔ جی دولوپر
  2. «اجازه‌نامه توسعه برای جی‌دولوپر». بایگانی‌شده از اصلی در 15 اكتبر 2008. دریافت‌شده در 26 اوت 2011. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)