جیک سالی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جیک سالی
شخصیت آواتار
نخستین حضورآواتار (فیلم ۲۰۰۹)
پدیدآورجیمز کامرون
ایفاگرسم ورثینگتون
اطلاعاتِ درون‌داستانی
لقب‌هارویای واکر
تسئیک سولی (توسط ناویان)
جنسیتمرد
عنوانسرجوخه (قبلا)
توروک ماکتو
اولویکتان (قبلا)
پیشهتفنگدار دریایی (قبلا)
اخترزیست‌شناسی (قبلا)
جاسوس (قبلا)
اولویکتان (قبلا)
وابستگیگردان شناسایی یکم تفنگداران دریایی ایالات متحده (سابق)
اداره توسعه منابع (سابق)
خانوادهتام سالی (برادر دوقلو؛ متوفی)
همسرنیتیری (همسر)
فرزندنتیام ته سولی تسعیتان (پسر؛ متوفی)

لواک ته سولی تسئیکیتان (پسر)

توکتری «توک» ته سولی نیتیریت (دختر)
خویشاوندانکمون (پدربزرگ، متوفی)

ایتوکان ته تسکاها کمونیتان (پدرشوهر؛ متوفی)
معت (مادرشوهر)

سیلوانین ته تسکاها معتیت (خواهر زن؛ متوفی)

جیک سالی، (انگلیسی: Jake Sully) یا به زبان ناوی تسئیک سولی، یک شخصیت تخیلی و قهرمان اصلی مجموعه فیلم‌های علمی تخیلی آمریکایی آواتار (فرنچایز) است که توسط جیمز کامرون خلق شده‌است. جیک سالی در گردان شناسایی یکم تفنگداران دریایی ایالات متحده خدمت می‌کرد اما پس از جراحتی که باعث فلج شدن او از کمر به پایین شد، مرخص شد. جیک پس از اطلاع از مرگ برادر دوقلویش تام، موافقت می‌کند که جایگزین او در برنامه آواتار RDA در پاندورا شود، جایی که انسان‌ها از راه دور هیبریدهای انسان/ناوی را کنترل می‌کنند تا با خیال راحت در این سیاره حرکت کنند.

این شخصیت توسط سم ورثینگتون در آواتار (فیلم ۲۰۰۹) و دنباله‌های آن، از جمله آواتار: راه آب (۲۰۲۲) و آواتار ۳ که در حال حاضر نام‌گذاری شده‌است، به تصویر کشیده شده‌است. او همچنین در ادبیات، از جمله کتاب‌های کمیک منتشر شده توسط دارک هورس کامیکس، ظاهر می‌شود.

انتخاب بازیگر[ویرایش]

جیمز کامرون اول بار نقش را به مت دیمون پیشنهاد داد، با ۱۰ درصد سهم در سود فیلم، اما دیمون به دلیل تعهدش به فیلم اولتیماتوم بورن، بازی در این فیلم را رد کرد.[۱] دیگر بازیگران قابل توجهی که برای این نقش تست دادند عبارتند از کریس پرت، کریس پاین و جیک جیلنهال برای بازی در این نقش.[۲][۳][۴] در نهایت، سه فینالیست برای این نقش، چنینگ تیتوم، کریس ایوانز، و سم ورثینگتون بودند، و کامرون در نهایت بر اساس خواندن او از سخنرانی اوج، با ورثینگتون همراه شد. و در نهایت ورثینگتون برای بازی در فیلم آواتار، جایزه زحل را برای بهترین بازیگر مرد برای بازی در نقش جیک سالی در سی و ششمین جوایز ساترن دریافت کرد.[۵] در سال ۲۰۲۲، ورتینگتون برای بازی در آواتار: راه آب، نامزد جایزه انجمن منتقدان فیلم منطقه واشینگتن دی سی برای بهترین اجرای فیلمبرداری حرکتی شد. با این حال، جایزه در نهایت به زوئی سالدانیا، همبازی او رسید.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. Grater, Tom (July 9, 2021). "Matt Damon Talks Turning Down 'Avatar', Almost Directing 'Manchester By The Sea' & Diversity In His Films At Engaging Cannes Masterclass". Deadline Hollywood. Retrieved February 26, 2022.
  2. Eisenberg, Eric. "Chris Pratt Auditioned For 'Star Trek' And 'Avatar' Before 'Guardians Of The Galaxy'". Cinema Blend. Retrieved February 26, 2022.
  3. Oldenburg, Ann. "Chris Pine says he cries 'all the time'". USA Today. Retrieved February 26, 2022.
  4. Wigler, Josh. "Jake Gyllenhaal Talks about Almost Being in 'Avatar'". MTV News. Retrieved February 26, 2022.
  5. "Saturn Awards open Pandora's box". Variety. June 25, 2010. Retrieved February 27, 2022.
  6. Neglia, Matt (December 10, 2022). "The 2022 Washington DC Area Film Critics Association (WAFCA) Nominations". Next Best Picture. Retrieved December 11, 2022.