جین و تونیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جین و تونیک
کوکتل
جین و تونیک با لیموترش
نوعنوشیدنی مخلوط
حجم الکل اولیه
ترئین سنتییک برش لیمو ترش
مواد تشکیل‌دهنده‌ای که معمولاً استفاده می‌شوندجین و آب تونیک به مقدار لازم
تهیهجین و تونیک را در یک لیوان پر از تکه‌های یخ اضافه کنید.

جین تونیک یک کوکتل هایبال است که با آب تونیک و عرق جین بر روی مقدار زیادی یخ ریخته می‌شود.[۱] نسبت جین و آب تونیک بسته به طعم مد نظر، شدت جین، و باقی مخلفات متفاوت است اما اکثر دستور العمل‌ها از نسبتی بین ۱:۱ یا ۱:۳ استفاده می‌کنند. معمولاً برای تزئین به آن یک برش لیمو ترش اضافه می‌کنند.[۲] یخ در این نوشیدنی، جین را خنک می‌کند، طعم الکل را در دهان کم می‌کند و نوشیدنی را خوش‌طعم‌تر و با طراوت‌تر می‌کند.[۳]

معمولاً در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند و ایرلند به آن TوG می‌گویند. در برخی از نقاط جهان (به عنوان مثال در آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن (ジン・トニック، از نظر آوایی «جین تونیکو»)، هلند، اسپانیا، ترکیه) آن را جین تونیک می‌نامند. همچنین در بلژیک و هلند به آن «جینتو» و در کشورهای اسکاندیناوی «GT» می‌گویند.

تزیین و سرو[ویرایش]

تصویر نوشیدنی حاوی لیمو

جین و تونیک به‌طور سنتی با یک تکه لیمو ترش مزین می‌شود که اغلب قبل از قرار دادن در لیوان کمی در نوشیدنی چکانده می‌شود.[۴] اگرچه منشأ استفاده از لیمو ناشناخته است، تاریخچه استفاده از آن حداقل به اواخر دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد.[۵]

این کوکتل زمانی ابداع شد که انگلیسی‌ها در هند مستعمره انگلیس تونیک کینین‌دار دارویی خود را با جین ترکیب می‌کردند تا طعم تلخ آن را بهبود بخشند. در شبه‌قاره هند و سایر مناطق گرمسیری، مالاریا یک مشکل دائمی برای اروپایی‌ها بود و در قرن هجدهم، جرج کلهورن پزشک اسکاتلندی، چگونگی استفاده از کینین، یک درمان سنتی مالاریا، را برای پیشگیری از این بیماری مورد مطالعه قرار داد.[۶][۷] کینین در آب تونیک نوشیده می‌شد اما طعم تلخ آن ناخوشایند بود.[۷] افسران ارتش انگلیس در هند در اوایل قرن نوزدهم تصمیم گرفتند مخلوطی از آب، شکر، لیمو ترش و جین را به کینین اضافه کنند تا نوشیدنی را خوش‌طعم‌تر کنند و بدین ترتیب کوکتل جین و تونیک متولد شد.[۸][۹] از آنجایی که این آب دیگر به عنوان ضد مالاریا استفاده نمی‌شود، امروزه آب تونیک حاوی کینین بسیار کمتری است، معمولاً شیرین می‌شود و در نتیجه بسیار کمتر تلخ است.

در فرهنگ عامه[ویرایش]

در دنیای رمان معروف داگلاس آدامز به نام «رستوران آخر جهان» توصیف می‌شود که چگونه «۸۵ درصد از تمام جهان‌های شناخته شده در کهکشان، چه بدوی و چه بسیار پیشرفته، یک اختراع مشترک داشته‌اند. نوشیدنی به نام جینان تانیکس، یا جی-نأن-تأن-یکس، یا جینوند-او-نیکس، یا یکی از هزاران واژه مشابه آوایی که لزومن نوشیدنی‌های یکسانی نبودند. طیفی از نوشیدنی‌ها بین «چینانتو/منیگ»، نوشیدنی سیولوها که آب معمولی است که کمی بالاتر از دمای اتاق سرو می‌شود تا «تزجین آنتونی‌کس» گاگراکاچکان‌ها که آنقدر قویست که گاوها را می‌کشود. و در واقع تنها عامل مشترک بین همه آنها، فراتر از این که نام‌ها یکسان به نظر می‌رسند، این است که همه آنها قبل از تماس با جهان‌های دیگر اختراع و نامگذاری شده‌اند».

از سال ۲۰۱۰ روز جهانی جین و تونیک در ۱۹ اکتبر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.[۱۰]

تصاویر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "This is how you make the perfect G&T". Good Housekeeping. 31 July 2017.
  2. Bombay Sapphire Global (18 July 2017). "03 Ultimate G&T 1". YouTube. Archived from the original on 11 August 2022. Retrieved 11 August 2022.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  3. "7 mistakes that are ruining your gin and tonic". Good Housekeeping. 5 June 2017.
  4. Knoll, A & Smith, D (2013). The Craft of Gin. Hayward: White Mule Press. p.69. شابک ‎۹۷۸−۰−۹۸۳−۶۳۸۹۶−۴.
  5. "Gin and Tonic as served at the Shepheard's in Cairo" Gilbey's Gin advert from Punch magazine, April 1938
  6. The Malaria Site. Retrieved 18 August 2019.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "From Charles Mackintosh's waterproof to Dolly the sheep: 43 innovations Scotland has given the world". The independent. 30 December 2016.
  8. Tonic water: sweet, bitter medicine. Retrieved 30 December 2009.
  9. Raustiala, Kal (2013-08-28). "Gin and tonic kept the British Empire healthy: The drink's quinine powder was vital for stopping the spread of malaria". Slate.com. Retrieved 2014-06-25.
  10. "International Gin & Tonic Day - 10/19/2013". liquor.com. Archived from the original on 20 October 2013. Retrieved 2013-10-19.