جان پیرو گاسپرینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جیان پیرو گاسپرینی)
جان پیرو گاسپرینی
Gasperini while as آتالانتا manager in 2019
اطلاعات شخصی
نام کامل Gian Piero Gasperini
زادروز ۲۶ ژانویهٔ ۱۹۵۸ ‏(۶۶ سال)
زادگاه گرولیاسکو, Italy
قد ۱٫۷۷ متر (۵ فوت ۹ ۱۲ اینچ)
پست هافبک
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی آتالانتا (manager)
باشگاه‌های جوانان
۱۹۶۷–۱۹۷۶ Juventus
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۷۶–۱۹۷۷ یوونتوس ۰ (0)
۱۹۷۷–۱۹۷۸رجانا (قرضی) ۱۶ (۰)
۱۹۷۸–۱۹۸۳ پالرمو ۱۲۸ (۱۱)
۱۹۸۳–۱۹۸۴ Cavese ۳۴ (۲)
۱۹۸۴–۱۹۸۵ Pistoiese ۳۴ (۴)
۱۹۸۵–۱۹۹۰ دلفینو پسکارا ۱۶۰ (۲۱)
۱۹۹۰–۱۹۹۱ سالرنیتانا ۳۵ (۱)
۱۹۹۱–۱۹۹۳ Vis Pesaro ۶۱ (۳)
مجموع 468 (42)
دوران مربیگری
۱۹۹۴–۲۰۰۳ یوونتوس (جوانان)
۲۰۰۳–۲۰۰۶ کروتونه
۲۰۰۶–۲۰۱۰ جنوا
۲۰۱۱ اینتر میلان
۲۰۱۲–۲۰۱۳ پالرمو
۲۰۱۳ پالرمو
۲۰۱۳–۲۰۱۶ جنوا
۲۰۱۶– آتالانتا
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

جان پیرو گاسپرینی (به ایتالیایی: Gian Piero Gasperini) متولد ۲۶ ژانویه ۱۹۵۸، بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل ایتالیا است. او هم‌اکنون هدایت تیم آتالانتا را بر عهده دارد.

دوران بازی[ویرایش]

گسپرینی در سن ۹ سالگی وارد تیم جوانان یوونتوس شد و در طول این مدت توانست به قهرمانی‌هایی از جمله قهرمانی در لیگ جوانان دست یابد. او پس از بازی انگشت شماری در تیم اصلی در کوپا ایتالیا به رجینا قرض داده شد و پس از آن در سال ۱۹۷۸ به پالرمو در سری بی فروخته شد و ۵ سال در آنجا ماند و با پالرمو به فینال کوپا ایتالیا رسید اما در مقابل میلان شکست خورد.[۱]

پس از دو فصل در کاوسه در سری بی و پیستویس در سری سی او سرانجام به پسکارا در سری آ نقل مکان کرد.او اولین بازیش در سری آ را در مقابل پیسا بازی کرد که تیمش توانست با نتیجه دو بر یک پیروز شود و یکی از گل‌های تیمش را نیز به ثمر برساند.

در سال ۱۹۹۰ او پسکارا را ترک کرد تا به سالرنیتانا بپیوندد سپس او در سال ۱۹۹۳ و در سن سی و پنج سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.

دوران مربی‌گری[ویرایش]

در سال ۱۹۹۴ گاسپرینی بار دیگر به تیم جوانان یوونتوس ملحق شد اما این بار در سمت مربیگری که دو سال آنجا ماند و در سال ۱۹۹۸ او مربی تیم پریماورا شد.

در سال ۲۰۰۳ گسپ یوونتوس را ترک کرد و به تیم کروتونه در سری سی ۱ پیوست جایی که بی‌درنگ تیمش را به سری بی رساند.[۲]

او در طول سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ در هیچ سمتی فعالیت نکرد اما خیلی زود به میادین برگشت و در سال ۲۰۰۶ به جنوا پیوست و تیمش را به سری آ رساند و در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ او جنوا را به مقام پنجم سری آ رساند و برای اولین بار به لیگ اروپا راه یافت.[۳] پس از جنوا و پس از کش و قوس‌های فراوان او مربی اینتر شد تا در فصل ۲۰۱۱-۱۲ هدایت قهرمان سال ۲۰۰۹-۱۰ اروپا و جهان را بر عهده داشته باشد.[۴]
او با بازیکنانی نظیر میلیتو و موتا کار کرده‌است و شیوه مورد علاقه او ۳-۴-۳ می‌باشد و گاسپرینی با شیوه‌های مختلفی در جریان بازی تیمش را هدایت می‌کند که می‌تواند برای هر تیمی مشکل ساز باشد.

گاسپرینی قراردادی یک ساله با اینتر امضا کرد.او در سال ۲۰۱۶ هدایت آتالانتا را برعهده گرفت و توانست در این تیم انقلابی ایچاد بکند که در تاریخ این تیم ماندگار خواهد ماند.او توانست آتالانتا را ۳ بار به لیگ قهرمانان اروپا ببرد.آنها دوبار به مرحله حذفی رسیدند و یک بار هم در همان مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفتند.البته عادت های او در مربیگری باعث شده تا در قامت سرمربیگری عقاب های برگامو نتواند در بازی ها مهم نتایج خوبی به دست بگیرد. [۵]

منابع[ویرایش]

  1. (ایتالیایی) تاریخچه‌ای از بازی‌های گاسپارینی
  2. «L'opera struggente di un formidabile Genoa». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱.
  3. رضایت مندی گاسپارینی: "شجاعت و ریسک توانست ما را به موفقیت برساند»
  4. Ibra-Boateng: Inter a terra, Festa Milan in Supercoppa - La Gazzetta dello Sport
  5. http://www.inter.it/aas/news/reader?N=53057&L=it%7Ctitolo=Gasperini[پیوند مرده]: "عنوان مقاله:برای شروع لحظه شماری میکنم"

پیوند به بیرون[ویرایش]