جهاد تبیین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جهاد تبیین اصطلاحی است که به دنبال سخنرانی سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در آذر ۱۴۰۰[۱]، به کلیدواژه‌های عمومی ایران اضافه شده‌است.[۲] این کلیدواژه برای تبلیغات فرهنگی، مذهبی و سیاسی همگانی در جهت چیزی است که سید علی خامنه‌ای آن را «مفاهیم عالی اسلامی» می‌نامد.[۳] در همین راستا برنامه‌ها و همایش‌ها و طرح‌های مختلفی زیر عنوان این عبارت برگزار و اجرا شد[۱]، کتابی تحت عنوان «جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار خامنه‌ای منتشر شد[۴][۵] و وزارت جهاد کشاورزی قرارگاه جهاد تبیین تشکیل داد.[۶]

مجلس ایران در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، یکصد میلیارد تومان برای «مقابله با جنگ نرم و جهاد تبیین» به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اختصاص داد. در پی تصویب این بودجه که واکنش‌های منفی گسترده‌ای در پی داشت، سید علی خامنه‌ای اعلام کرد تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است[۳] و تجربه‌های گذشته نشان داده‌است «این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود.»[۷] در نهایت نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، بند مربوط به اختصاص بودجه برای جهاد تبیین در سال ۱۴۰۱ را حذف کردند.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «خامنه‌ای: کوتاه آمدن در مقابل آمریکا در ازای رفع تحریم‌ها خطای بزرگ است». ایران اینترنشنال. ۱۱ مارس ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۲۲.
  2. علی سودایی (۱۱ مارس ۲۰۲۲). «آیت‌الله خامنه‌ای و میلیاردها تومانی که پذیرفت در جنگ نرم 'هدر می‌رود'». بی‌بی‌سی فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۲۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «خامنه‌ای تخصیص بودجه سنگین توسط مجلس برای «جهاد تبیین» را تأیید نکرد». رادیو فردا. ۱۹ اسفند ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۲۲.
  4. «نسخه الکترونیکی کتاب «جهاد تبیین» منتشر شد». ایمنا. ۳ اسفند ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۲۲.
  5. ««جهاد تبیین» رونمایی می‌شود». ایبنا. ۲۵ دی ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۲۲.
  6. «اقدام وزارت جهاد کشاورزی در تشکیل قرارگاه جهاد تبیین». وزارت جهاد کشاورزی. ۲۴ بهمن ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۲۲.
  7. «خامنه‌ای با رد تخصیص بودجه سنگین برای «جهاد تبیین» می‌گوید این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود». صدای آمریکا. ۱۹ اسفند ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۲۲.
  8. «بودجه مربوط به جهاد تبیین حذف شد». ایسنا. ۲۵ اسفند ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۶ مارس ۲۰۲۲.