جنی معکوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنی معکوس
کشور تولید کنندهایالات متحده
زمان تولید۱۰ مه ۱۹۱۸ (۱۹۱۸-05-۱۰)
کمیابیخطای چاپ معکوس
شمار موجود۱۰۰
ارزش اصلی۲۴ سِنت آمریکا
ارزش برآورد شدهدلار آمریکا۹۷۷٬۵۰۰[۱]

جنی معکوس (انگلیسی: Inverted Jenny) همچنین شناخته شده با نام‌های دیگر از جمله جنی وارونه یا جنی برعکس، یک تمبر پستی از کشور ایالات متحده است که نخستین بار در تاریخ ۱۰ مه ۱۹۱۸ چاپ شد تصویر منقش در این تمبر یک هواپیمای مدل کرتیس جی. ان ۴ است که در مرکز طرح به نظر می‌رسد وارونه است و این تنها یک اشتباه چاپی بود. در حقیقت، خطای چاپ معکوس بود که باعث شد این تمبر تبدیل به گرانقیمت‌ترین تمبر دنیا گردد. نخستین خریدار، این تمبر را به صورت یک برگهٔ ۱۰۰ عددی از باجهٔ تمبرفروشی یکی از دفاتر پستی واشنگتن به قیمت اصلی آن یعنی از قرار هر عدد ۲۴ سنت خرید.

از این تمبر تنها یک ورق ۱۰۰ عددی پیدا شده و خطای چاپی آن به عنوان یکی از مهمترین خطاهای ارزشمند یاد شده است. در سال ۱۹۸۰ یک بلوک آن به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد. در جدیدترین حراجی، یک تمبر تکی از جنی معکوس در یک حراج توسط رابرت سیگل در نوامبر ۲۰۰۷ به مبلغ ۹۷۷۵۰۰ دلار آمریکا فروخته شد.[۱][۲] در حراجی اکتبر ۲۰۰۵ ایالات متحده یک بلوک چهار عددی از جنی وارونه به مبلغ ۲/۷ میلیون دلار فروخته شد.[۳] در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ قیمت‌های برآورد شده از جنی معکوس نیز فروکش کردند.

در سال ۲۰۱۶ یک قطعه از جنی معکوس با ۱،۱۷۵،۰۰۰ رکورد گرانترین تمبر اشتباه دنیا را شکست.[۴][۵]

زمینه[ویرایش]

در طی دهه ۱۰‏۱۹ خدمات پستی ایالات متحده آمریکا تعدادی از محموله‌های پستی را به طور آزمایشی با هواپیما می‌فرستاد.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "The 1918 24¢ Inverted "Jenny"". Sale 946a. Robert A. Siegel. 2007-11-14. Retrieved 2014-11-13.
  2. Weber, Paul J. (2007-12-27). "Rare 'Jenny' Stamp Sells for $825,000". The Huffington Post. Retrieved 2014-03-08.
  3. "Inverted "Jenny" Plate Block Sells for $2.7 Million hammer!" (PDF). 2005-10-19. p. 32. Retrieved 2013-09-28.
  4. «اشتباه گرانبها!». شبکه خبر. دریافت‌شده در جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶. از پارامتر ناشناخته |تاریخ انتشار خبر= صرف‌نظر شد (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  5. «تمبر کمیاب در آمریکا یک و نیم میلیون دلار قیمت گذاری شد». خبر‌آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶. از پارامتر ناشناخته |تاریخ انتشار خبر= صرف‌نظر شد (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]