جنگ چارلی ویلسون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنگ چارلی ویلسون
کارگردانمایک نیکولز
تهیه‌کنندهتام هنکس
فیلمنامه‌نویسآرون سورکین
بر پایهجنگ چارلی ویلسون
اثر جرج کریل
بازیگرانتام هنکس
جولیا رابرتز
نوید نگهبان
فیلیپ سیمور هافمن
اوم پوری
امیلی بلانت
امی آدامز
شیری اپلبی
ند بیتی
ریچل نیکولز
اریک آواری
مکس ثیر
آهارون ایپاله
موسیقیجیمز نیوتن هاوارد
فیلم‌برداراستیون گولدبلات
تدوین‌گرجان بلوم
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ (۲۰۰۷-۱۲-۲۱)
مدت زمان
۱۰۰ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۷۵ میلیون دلار
فروش گیشه۱۱۹٬۰۰۰٬۴۱۰ دلار[۱]

جنگ چارلی ویلسون (انگلیسی: Charlie Wilson's War) فیلمی آمریکایی در سبک زندگی‌نامه‌ای و کمدی-درام به کارگردانی مایک نیکولز است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.

فیلم زندگی سیاسی و حواشی نمایندهٔ دموکرات مجلس ایالات متحده، چارلی ویلسون را در زمان جنگ شوروی در افغانستان را روایت می‌کند. او با افزایش بودجه برای کمک به جنگ با کمونیست‌ها در افغانستان نهایتأ باعث خروج شوروی ازاین کشور شد. فیلم نامزد پنج جایزهٔ گلدن گلوب و یک اسکار بود ولی هیچ‌یک را ازآن خود نکرد.

داستان[ویرایش]

دز ۱۹۸۰، چارلی ویلسون بیشتر از قانون‌گذاری به پارتی کردن علاقه داشت. او اکثرا جشن‌های عظیم با کارمندان کنگره و با زنان جوان جذاب برگزار می‌کرد. زندگی اجتماعی او سرانجام موضوع بازرسی فدرالی شد، که توسط دادستان فدرال رودی جولیانی در باره بازرسی بزرگتری در باره رفتار‌های نادرست در کنگره انجام می‌شد گشت. این بازرسی‌ها اتهامی را متوجه ویلسون نکرد.

دوست و معشوقه رومانتیک او، جووان هرینگ، چارلی را ترغیت به کمک بیشتر به پشتون‌های افغانستان و دیدار با مقامات پاکستانی نمود. پاکستانی‌ها همواره از عدم کمک کافی ایالات متحده به پاسکتان برای مقابله با شوروی شاکی بودند و آنها ویلسون را مجاب کردند تا از یک کمپ آوارگان افغانی دیدار نماید. نماینده کنگره از این بازدید و شرایط زندگی آوارگان افغانی شدیدا متاثر شد و از اشتیاق آن‌ها به جنگ با شوروی متهیر شد در عین حال از دیدن تاکید سی ‌آی ای بر عملکرد و حمایت محدود از مجاهدین افغان در برابر شوروی ناامید شد. در بازگشت به ایالات متحده ویلسون تلاش‌های زیادی را برای افزایش حمایت از مجاهدین افغان رهبری نمود.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Charlie Wilson's War (2007)". Box Office Mojo. Retrieved 2010-12-19.

پیوند به بیرون[ویرایش]