جنگ ساوی-والدوسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنگ ساوی-والدوسی
بخشی از جنگ‌های مذهبی اروپا

سربازان ساوی یک زن والدوسی را در عید پاک سال ۱۶۵۵ به چوب می‌کشند
تاریخ۲۴ آوریل ۱۶۵۵ – ۴ ژوئن ۱۶۹۰
موقعیت
نتایج

وضع موجود قبل از جنگ

  • برگشت امکان اسکان والدوسی‌ها در دره‌های خود
  • ساوی-والدوسی با هم علیه فرانسه متحد شدند؛ ساوی به اتحاد بزرگ پیوست
  • فرمان ادغام مجدد در ۱۶۹۴
طرف‌های درگیر
شورشیان والدوسی
فرماندهان و رهبران
قوا
  • ۴٬۵۰۰ نیروی ساوی (1686)[۲]
  • ۴٬۰۰۰ فرانسوی (1686)[۲]
  • ۳٬۰۰۰ شورشیان والدوسی (1686)[۲]

جنگ ساوی-والدوسی (انگلیسی: Savoyard–Waldensian wars) مجموعه‌ای از درگیری‌ها بین مردم والدوسی‌ها که مذهب پروتستان داشتند و سربازان ساوی در دوک‌نشین ساوی که مذهب کاتولیک داشتند این درگیری‌ها از سال ۱۶۵۵ تا ۱۶۹۰ ادامه داشت. عید پاک پیدمونتی در سال ۱۶۵۵ باعث درگیری شد. که بخش عمده آن آزار و اذیت و شکنجه‌های کلیسای والدوسی بود، و درگیری نظامی محسوب نمی‌شد. درنهایت جاشوا ژاناول (۱۶۱۷–۱۶۹۰) یکی از رهبران نظامی والدوسی بود که در برابر نیروهای دوک ساوی قرار گرفت.

درنهایت ۲۳ مه ۱۶۹۴ دوک ساوی رسماً فرمان‌های سال ۱۶۸۶ مبنی بر آزار و شکنجه والدوسی‌ها را لغو کرد. با فرمان ادغام مجدد به والدوسی‌ها اجازه داد بدون مزاحمت در مکان‌های سابق خود زندگی کنند. با این حال، این آشتی قرار بود مدت زیادی پایدار نباشد. در ۲۹ ژوئن ۱۶۹۶، ساووی صلح جداگانه ای با فرانسه منعقد کرد، با این شرایط که وال پروس تنها در صورتی به قلمرو ساوی ضمیمه می‌شد که هیچ پروتستانی در آنجا زندگی نکند و تمام مسیحیان اصلاح طلب متولد فرانسه از دوک نشین ساووی-پیه مونته اخراج شوند. دو سال بعد، در ۱ ژوئیه ۱۶۹۸، ویکتور آمادئوس فرمانی مبنی بر اخراج همه پروتستان‌های فرانسوی الاصل از ساووی-پیه مونته صادر کرد، که حدود ۳۰۰۰ نفر از آنها را مجبور به ترک دره‌های والدوسی طی دو ماه بعد از آن کرد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Lovisa, Barbro (1994). Italienische Waldenser und das protestantische Deutschland 1655 bis 1989 (به آلمانی). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. pp. 30–31. ISBN 978-3-525-56539-1. Retrieved 9 June 2018.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Symcox, p. 98