جنگی که نجاتم داد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنگی که نجاتم داد
The War that Saved My Life
نویسنده(ها)کیمبرلی بروبیکر بردلی
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
گونه(های) ادبیداستان تاریخی
ناشرDial Books for Young Readers
تاریخ نشر
۲۰۱۵
گونه رسانهچاپی
شمار صفحات۳۱۶
پیش ازجنگی که بالاخره نجاتم داد 

جنگی که نجاتم داد (به انگلیسی: The War that Saved My Life) یک رمان تاریخی نوشته شده توسط کیمبرلی بروبیکر بردلی است.[۱] این کتاب در سال ۲۰۱۵ توسط "Dial Books for Young Readers" منتشر شد. جنگی که نجاتم داد، کتاب افتخاری نیوبری در سال ۲۰۱۶ بود و اولین کتاب افتخار کیمبرلی بردلی بود.[۲]

داستان[ویرایش]

آدا یک دختر ده ساله است که هرگز آپارتمان خود را در لندن ترک نکرده‌است. مادر مضطربش «مام» بیش از اندازه خجالت زده شده‌است تا اجازه دهد او را به خاطر پای چنبری (پا پیچیده) بیرون ببرد، اگر چه برادرش جیمی آزاد است که در هر زمانی که بخواهد بازی کند و بازی کند. آدا مجبور است روزهای خود را در یک آپارتمان یک خوابه صرف کند و تنها با یک پنجره که به او اجازه می‌دهد دنیا را ببیند. او تمام عمر خود را می‌کشد و می‌تواند به سختی ایستاد. او آشپزی می‌کند و از برادر شش ساله اش جیمی مراقبت می‌کند.

سال ۱۹۳۹ است و جنگ جهانی دوم آغاز شده‌است. دولت شروع به از بیرون بردن کودکان از لندن، برای فرار از جنگ، ارسال آنها به حومه شهر. مادر آدا نمی‌داند که آیا او جیمی را می‌فرستد اما نمی‌خواهد آدا را بفرستد. او به آدا می‌گوید که هیچ‌کس نمی‌خواهد از او مراقبت کند و از او دور نمی‌شود. آدا تمام تابستان را صرف آموزش نحوه راه رفتن و تصمیم‌گیری برای رفتن با جیمی بدون مادری دانست.

وقتی آنها به حومه می‌روند، هیچ‌کس نمی‌خواهد آدا و جیمی را مراقبت کند، بنابراین آن‌ها برای زندگی با یک زن به نام سوزان اسمیت فرستاده می‌شوند. سوزان تنها در خانه دو طبقه زندگی می‌کند و کاملاً واضح است که او بچه‌ها را نمی‌خواهد، فکر می‌کند که مناسب نیست برای مراقبت از آن‌ها. تجربه آدا در حومه شهر بسیار متفاوت از زندگی او در لندن است. او قادر به رفتن به خارج است، با کمک سوزان اسمیت، مراقبت کننده مراقبتی که در مقابل او زندگی می‌کند در لندن جایی که از نظر جسمی و ذهنی مورد آزار قرار گرفته‌است، چیزهای جدیدی را یاد بگیرد. عزت نفس کم آدا مانع از قدردانی از همه چیز است که سوزان برای او انجام می‌دهد. در حومه شهر، آدا خود را به سوار شدن بر تسویه حساب می‌آموزد، و خواندن و نوشتن را می‌آموزد.

بعد از چند ماه سوزان سعی می‌کرد با مادر آدا تماس بگیرد تا مجوز عمل پا آدا را داشته باشد، مادر آدا به نظر می‌رسد که بچه‌ها را دور کند. او آن‌ها را به لندن می‌فرستد، جایی که او به یک آپارتمان جدید نقل مکان کرده، و کوره آدا را دور می‌اندازد. در ادامه سوء استفاده از آدا و عدم اجازه دادن به او در خارج، او علاقه‌مند به مراقبت از او یا جیمی نیست و تنها آن‌ها را نقل مکان کرد، زیرا برای او ارزان‌تر بود. آدا با مادرش مقابله می‌کند و راه خود را برای او و جیمی به‌طور دائم با سوزان حرکت می‌دهد. داستان به پایان می‌رسد با آدا و جیمی ناخواسته بازگشت اولیه کمک به اینکه قادر به زندگی با سوزان، به عنوان یک بمب زده خانه سوزان در حالی که آن‌ها دور بودند، به‌طور کامل از بین بردن آن.
داستان به پایان می‌رسد و آدا می‌گوید: «پس حالا بی‌حساب شدیم».

شخصیت‌ها[ویرایش]

شخصیت‌های اصلی[ویرایش]

  • آدا اسمیت: شخصیت اصلی داستان. آدا یک دختر ده ساله است که هرگز آپارتمان خود را در لندن ترک نکرده‌است و یک پا پاچنبری (پا راست) است. او توسط مادرش به صورت فیزیکی و ذهنی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌است. او یادمی‌گیرد که راه برود پس از فرار از خانه مادرش به خانه سوزان اسمیت می‌رود، و یادمی‌گیرد چگونه بخواند، بنویسد و با باتر (یکی از اسب‌های بکی) سوارکاری کند.
  • سوزان اسمیت: او سرپرست تعین شده آدا و جیمی است. او در ابتدا بچه‌ها را نمی‌خواست اما با گذشت زمان به آنها علاقه پیدا می‌کند.
  • جیمی اسمیت: برادر آدا. او یک پسر شش ساله است که قبل از فرار از لندن خواهرش آدا از او مراقبت می‌کرد، او پسری پرشور و هیجان و علاقه‌مند به هواپیما است. یک گربه دارد به اسم بوریل

شخصیت‌های فرعی[ویرایش]

  • النور تورتون: مادر مگی
  • مادر آدا و جیمی: مادر بی رحم، سوءاستفاده کننده که به‌طور مداوم آدا را به خاطر «پا زشت» اش سرزنش می‌کند. در سراسر کتاب با عنوان «مام» شناخته شده‌است.
  • مگی: دوست آدا که به مدرسه شبانه‌روزی می‌رود. آدا با مگی ملاقات کرد وقتی اسب مگی بیرون زد و آدا به او کمک کرد تا به خانه برود و به زخمش کمک کرد.
  • فرد گرایمز: دوست آدا. مسئول اسبهای لیدی تورتون.
  • لیدی تورتون:رئیس خدمات داوطلبانه زنان. در کتاب به عنوان «خانم صورت اتویی» شناخته می‌شود. همچنین مادر مگی.
  • بکی:بهترین دوست سوزان، که سه سال پیش از ذات الریه فوت کرده‌است.
  • دکتر گراهام: دکتر آدا و جیمی اسمیت.
  • استیون وایت:دوست آدا؛ و به آدا در ایستگاه قطار کمک می‌کند و او را به قطار می‌برد. او همچنین به سرهنگ مک فرسون اهمیت می‌دهد و با مادرش ترک نمی‌کند، برادرش یکی از دوستان جیمی است.
  • کلنل رابرت مک فرسون: سرپرست جدید استیون وایت. او کلنل نیروی زمینی بریتانیا است.
  • بیلی وایت:از دوستان جیمی او برادر کوچکتر استیون است و مدتی بعد با مادر و خواهران خود روستا را ترک می‌کند.
  • باتر:اسب سوزان که هدیه ای از طرف بکی به سوزان بود. آدا خیلی زود عاشقش شد و یادگرفت چگونه او را براند.
  • بوریل:گربه جیمی. جیمی وقتی از مدرسه به خانه می‌آمد پیدایش کرد.
  • جاناتان: برادر مگی، پسر خانم النور تورتون (معروف به خانم صورت اتویی) و پسر لرد تورتون

منابع[ویرایش]

  1. Bradley, Kimberly. "Home - Kimberly Brubaker Bradley". www.kimberlybrubakerbradley.com. Retrieved 2016-04-11.
  2. "The War that Saved my Life | Awards & Grants". www.ala.org (به انگلیسی). Retrieved 2018-05-25.