جنگل باغ شادی هرات

مختصات: ۲۹°۴۸′۱۴″شمالی ۵۴°۰۸′۳۵″شرقی / ۲۹٫۸۰۳۹۲۴۸°شمالی ۵۴٫۱۴۳۰۵۵۲°شرقی / 29.8039248; 54.1430552
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنگل باغ شادی[۱]
جغرافیا
مکانشهرستان خاتم در استان یزد[۲]، شهرستان خاتم در استان یزد[۲]
بوم‌شناسی
گونه‌های درختی غالببادام کوهی، بنه، پسته کوهی
زیاگانگوزن زرد ایرانی،[۳] سمور، قرقاول، کبک، عقاب طلایی، مارال، گرگ، روباه، خوک وحشی، خرگوش، خرس قهوه ای

جنگل باغ شادی هرات در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان خاتم واقع شده‌است.[۴] این جاذبه طبیعی از شهر هرات در حدود ۳۸ کیلومتر فاصله دارد. شهر هرات مرکز شهرستان خاتم بوده و در جنوبی‌ترین نقطهٔ استان یزد قرار گرفته‌است.

شهر هرات قطب کشاورزی استان یزد به‌شمار می‌رود که بخش عمدهٔ آن زیر پوشش جنگل است. این منطقهٔ وسیع جنگلی که در بین دو استان فارس و استان یزد واقع شده، مساحتی در حدود ۳۴۰۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده که ۲۰٫۰۰۰ هکتار از این مساحت درخت و ۱۴٫۰۰۰ هکتار آن مزارع غیر درخت است. این مناطق جنگلی پوشیده از درخت‌های جنگلی بوده که شامل جنگل‌های چاه منج، بختیاری، قناتو، باغ معدن و باغ شادی است.[۵][۶]

مساحت[ویرایش]

از مساحت کل استان یزد که معادل ۱۲٬۸۴۶٬۳۲۹ هکتار می‌باشد سطحی برابر ۱۸۳٬۹۲۳ هکتار را جنگل اعم از طبیعی و دست کاشت تشکیل می‌دهد. «جنگل: عبارت‌ است از یک جامعه زیستی متشکل از درختان و درختچه‌ها و گیاهان علفی و جانواران که تحت تأثیر محیط ایجاد شده و قادر به ادامه حیات به‌طور مستقل می‌باشد» با توجه به شرایط اقلیمی گرم و خشک و کویری حاکم بر استان یزد درصد زیادی از مساحت آن را اراضی لخت و فاقد پوشش گیاهی پوشانده‌است و بخش کمی از آن را اراضی جنگلی تشکیل می‌دهد. جنگل باغ شادی (بنه و بادام) هرات: در جنوبی‌ترین نقطه استان یزد در شهرستان خاتم منطقه جنگلی باغ شادی وجود دارد که از لحاظ نوع و ترکیب و وسعت در استان منحصر به فرد است ولی به جهت شرایط اکولوژیک حساس و شکننده منطقه و فشار بی‌امان و بسیار زیاد دام خسارات جبران ناپذیری به گونه‌های با ارزش بنه و بادام منطقه وارد آمده‌است. مساحت محدوده جنگلی هکتار می‌باشد. که در ۲۵ کیلومتری مرکز دهستان چاهک از توابع بخش مرکزی شهرستان خاتم قراردارد. از طرف شمال به محدوده سامان کندر و باغ شادی از طرف غرب به کوه سربره از طرف جنوب به روستای باغ معدن و از طرف شرق به جاده فرعی بختیاری باغ شادی محدود می‌گردد. این محدوده در بین عرض‌های جغرافیایی ۵۵ ۴۸ ۲۹ و ۴۷ ۲۹ و طول جغرافیایی ۳۳ ۰۶ ۵۴ و ۵۰ ۰۹ ۵۴ واقع می‌باشد. فاصله منطقه تا مرکز شهرستان حدود ۳۰ کیلومتر و تا مرکز استان ۲۷۰ کیلومتری می‌باشد.

پوشش جانوری منطقه[ویرایش]

زیستگاه‌های پستانداران در منطقه حفاظت‌شده باغ شادی شامل جنگلی کوهستانی با شیب تند، دشتی بیابانی، تپه‌ماهوری و کوهپایه، باغات و… می‌شود و تاکنون در آن، تعداد ۱۸ گونه پستاندار از ۱۳ خانواده شناسایی شده‌است. بسیاری از پستانداران گوشت‌خوار منطقه بنا بر ارجحیت فراوانی غذا و پناه، زیستگاه‌های متنوعی در محیط‌های جنگلی، دشتی، کوهپایه‌ای، کوهستانی، کشتزار و بیابانی دارند. خرس قهوه‌ای به‌عنوان شاخص‌ترین و مهم‌ترین پستاندار تیپ کوهستانی جنگلی منطقه از خانواده خرس‌ها، کاراکال از گربه‌سانان، کفتار از خانواده کفتارها، روباه معمولی و شنی، شغال و گرگ از خانواده سگ‌سانان، گراز و خوک وحشی از مهم‌ترین گونه‌های حیات‌وحش این منطقه هستند و اخیراً، گوزن زرد ایرانی نیز در حال تکثیر می‌باشد. قوچ و میش، اصلی‌ترین پستاندار تیپ تپه‌ماهوری کوهپایه‌ای است که در این منطقه منقرض شده و گله‌های گراز جای آن‌ها را گرفته‌اند. بیشترین پستاندارانی که در مناطق استپی جنگل باغ شادی زیست می‌کنند، شامل گونه‌های کاراکال، روباه شنی، رودک عسل خوار و کفتار می‌شوند.[۷][۸]

منابع[ویرایش]

  1. جنگل باغ شادی هرات بزرگترین جنگل استان یزد
  2. «منطقه گردشگری باغ شادی یزد_هرات». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۲۱.
  3. گوزن زرد ایرانی در جنگل باغ شادی هرات
  4. «سفر به خاتم؛ نگین شهرهای کویری ایران / از ظرفیت‌های کشاورزی تا محرومیت‌های صنعتی | خبرگزاری فارس». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۲.
  5. «جنگل باغ شادی خاتم، بزرگترین جنگل طبیعی استان کویری یزد». ایسنا. ۲۰۱۶-۰۹-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۲.
  6. 2139 (۲۰۲۱-۰۷-۱۱). «فرماندار: طرح تفرجگاهی خاتم در ۲۰۰ هکتار جنگل باغ شادی اجرا می‌شود». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۲.
  7. «2 هزار متر از جنگل باغ شادی استان یزد در آتش سوخت+فیلم | خبرگزاری فارس». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۲.
  8. 2139 (۲۰۱۹-۰۹-۱۳). «آتش‌سوزی جنگل‌های باغ شادی خاتم مهار شد». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۲.