جنگل‌های پهن‌برگ مرطوب گرمسیری و نیمه‌گرمسیری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جنگل‌های گرمسیری)
پراکندگی جنگل‌های پهن‌برگ مرطوب حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای

جنگل‌های پهن‌برگ مرطوب حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای یا جنگل‌های مرطوب حاره‌ای یا همان جنگل‌های استوایی که در جنوب شرق آسیا پراکنش دارند، به سبب بارش بسیار، خاک آبرفتی و هوای گرم و مرطوب به وجود آمده‌اند. همچنین دراین نوع پوشش گیاهی انواع زیادی از جانوران زندگی می‌کنند.

ویژگی‌ها[ویرایش]

ویژگی اصلی جنگلهای گرمسیری یا حاره‌ای این است که بیشترین تنوع گونه‌های زیستی جهان را دارند. این جنگل‌ها با تنوع زیستی غنی و خارق‌العاده خود، حداقل دو پنجم کل گونه‌های گیاهی و جانوری زمین را در خود جای داده‌اند. جنگل‌های گرمسیری، در نزدیکی استوا در ناحیه محدود شده به عرض‌های جغرافیایی ۵/۲۳ درجه شمالی و ۵/۲۳ درجه جنوبی واقع شده‌اند. یکی از ویژگی‌های این جنگل‌ها وجود فصل‌های مشخص و محدود در آنهاست. زمستان در این جنگل‌ها وجود ندارد و فقط دو فصل (بارانی و خشک) در آنها دیده می‌شود. در جنگل‌های گرمسیری، طول روز ۱۲ ساعت است و تغییرات اندکی در طول سال دارد. میانگین دمای آنها ۲۵–۲۰ درجه سانتیگراد است و در طول سال، تغییرات اندکی را نشان می‌دهد. دمای میانگین گرمترین ماه‌ها و سردترین ماه‌های سال در این جنگل‌ها بیش از ۵ درجه سانتیگراد تفاوت ندارند. بارندگی در طول سال پراکنده شده‌است و میزان بارندگی سالیانه بیش از۲۰۰۰ میلی‌متر می‌باشد. خاک این جنگل‌ها از نظر مواد غذایی نسبتاً فقیر و اسیدی است. تجزیه و فساد بقایای گیاهی و اجساد جانوری در خاک‌ها زیاد و سریع است و این خاک‌ها در معرض شستشوی سنگین توسط بارندگی‌ها قرار دارند. سایه‌بان یا چتر گیاهان در این جنگل‌ها چند لایه و پیوسته‌است و به همین دلیل نور کمی می‌تواند به اعماق آن و سطح زمین نفوذ پیدا کند.

پوشش گیاهی[ویرایش]

یک کیلومتر مربع از این جنگل‌ها می‌تواند ۱۰۰ گونه درخت مختلف را دربرداشته باشد. درختان غالباً بین ۲۵ تا ۳۵ متر ارتفاع دارند و دارای تنه‌های ستبر و تنومند و ریشه‌های سطحی می‌باشند. اکثر این درختان، همیشه سبز هستند و برگهای آنها بزرگ و به رنگ سبز تیره‌است. گیاهانی از جمله ارکیده‌ها یا ثعلب‌ها، گیاهان خانواده آناناس، تاک‌ها، سرخس‌ها، خزه‌ها و نخل‌ها در جنگل‌های حاره‌ای دیده می‌شوند.

پوشش جانوری این جنگل‌ها شامل پرندگان گوناگون و فراوان، خفاش‌ها، پستانداران کوچک و انواع حشرات است.

جنگل‌های گرمسیری در یک تقسیم‌بندی ریزتر، بر اساس توزیع فصل بارندگی به جنگل‌های بارانی همیشه سبز، جنگل‌های بارانی فصلی، جنگل‌های نیمه همیشه سبز و جنگل‌های برگ ریز بارانی، خشک تقسیم می‌گردند.

بیش از نیمی از جنگل‌های حاره‌ای تاکنون از بین رفته‌اند.

منابع[ویرایش]

جغرافیای دوم راهنمایی ص۱۶