جنبش عدالت‌خواه دانشجویی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی اتحادیه دانشجویی با رویکرد کلی عدالت‌خواهی، انتقاد و مطالبه‌گری از مسئولان و نهادها و توجه به مشکلات و معضلات سیاسی و اجتماعی ایران است.

مانیفست[ویرایش]

این جنبش خود را فراجناحی می‌داند و به تقسیم‌بندی‌های سیاسی و جناحی کشور اعتقادی نداشته و رفع مشکلات اجتماعی و کارآمدی نظام اسلامی را از اهداف خود می‌شمرد.[۱] جنبش عدالت‌خواه در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی دارای فعالیت است. فقر، دفاع از مستضعفین و قشرها ضعیف، معضلات اجتماعی، فسادهای اداری و اقتصادی در ارکان حکومتی، حرکت‌های ضد امپریالیست و دفاع از نهضت‌های آزادی‌بخش و پایان اسراییل و مسائل و برنامه‌های اقتصادی از جمله سرفصل مواردی بوده که جنبش عدالت‌خواه به آن‌ها اهتمام داشته‌است. این تشکل الگوی خود را تفکر و منش خمینی و رهبر جمهوری اسلامی و اصول انقلاب اسلامی می‌داند و با این‌حال بنابر شاخصه‌هایی متمایز، مدعی جریانی نو در فضای دانشجویی و سیاسی است. انتقاداتی از سوی دو جریان سیاسی کشور و هم‌چنین جریان مستقل به جنبش عدالت‌خواه وارد می‌گردد. بسیاری از این انتقادات به عدم هم‌خوانی برخی ادعاها و عمل این اتحادیه برمی‌گردد.

هسته اصلی[ویرایش]

دبیران کل قبلی[ویرایش]

  • محمد صادق شهبازی
  • مرتضی فیروزآبادی
  • مسعود براتی
  • سید حسن موسوی فرد (فغان نوملی)
  • مجتبی رییسی[۲]
  • علی جعفری (فرشید)
  • سلمان کدیور
  • حسین شهبازی زاده
  • محمدجعفر نژاد
  • محمد جواد معتمدی نژاد
  • محمد حسین صبوری[۳]
  • دانیال یادگاری
  • علی اسکندری[۴]
  • محمد اسکندری
  • محمدصالح ترکمان

حواشی[ویرایش]

احکام قضایی برای برخی اعضا[ویرایش]

حسین شهبازی زاده، سلمان کدیور، هادی مسعودی، مصطفی پورخسروانی به دلیل انتقاد به قوه قضاییه و انتقاد به اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز به دادگاه فراخوانده شده و به ممنوعیت از فعالیت سیاسی و حبس تعلیقی محکوم شدند.[۵]

استیضاح برخی اعضا[ویرایش]

۱۸ بهمن ۹۸، شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی که متشکل از ادوار این اتحادیه است، برخی از اعضای این اتحادیه را به دلیل ناکار آمدی و مغایرت با افکار ولایت فقیه استیضاح و برکنار کردند.[۶]

وحید اشتری[ویرایش]

وحید اشتری، عضو «جنبش عدالتخواه» و افشاگر «سیسمونی گیت»، بخاطر افشای سفر خانواده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه و خیریه حسین طائب (رئیس سابق اطلاعات سپاه) و مطالب مرتبط با ⁧هولدینگ یاس⁩، به دو سال حبس تعزیری ‏و ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مکتوب و سخنرانی محکوم شد.[۷]

فعالیت‌ها[ویرایش]

تحصن وزارت علوم[ویرایش]

در اسفند ۸۶ و در اعتراض به فضای بسته دانشگاه‌ها و محدودیت‌های انجام گرفته در مورد فعالان و تشکل‌های مربوط به جنبش، تجمعی روبروی وزارت علوم صورت گرفت. در نتیجه عدم پاسخگوئی مسئولان مربوطه و اتفاقات حین تجمع، دانشجویان به زور وارد وزارت شده و تحصنشان را شروع کردند. این رویداد که به تسخیر یک شبه وزارت علوم توسط دانشجویان انجامید در ادامه به تحصن مقابل نهاد ریاست جمهوری منجر شد. در نهایت با دیدار چند ساعته با هاشمی ثمره، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دیدار کوتاه با رئیس‌جمهور تحصن به پایان رسید.[۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲]

تحصن در رابطه با دانشجویان پولی[ویرایش]

این تحصن در اعتراض به پذیرش دانشجویان پولی در دانشگاه‌های دولتی، از دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز گردید. پس از حدود یک هفته به مجلس شورای اسلامی کشیده شد که با همراهی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف همراه بود. در نهایت موجب لغو پذیرش دانشجوی پولی در غالب رشته‌های دانشگاه صنعتی اصفهان و برخی دانشگاه‌های دیگر شد.[۱۳][۱۴]

کارتن خوابی در آذر سال ۸۳[ویرایش]

در اعتراض به مرگ بیش از ۴۰ کارتن خواب در آذرماه سال ۸۳ شروع به کارتن خوابی در مقابل نهادهای متخلف حاکمیت کردند.[۱۵] جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شرق کشور نیز در حمایت از حرکت جنبش عدالتخواه دانشجویی برای ساماندهی خیابان خواب‌ها در بیانیه‌ای اعلام داشتند بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بیرجند، بسیج دانشجویی پیام نور قائن، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قائن، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور فریمان، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور تربت حیدریه، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تربت حیدریه، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مشهد، کانون قرآن و عترت دانشگاه بیرجند و کانون قرآن پیام نور قائن و کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی شاهرود امضا کنندگان این بیانیه هستند.[۱۶]

سفر به کنفرانس آب و هوا در بولیوی[ویرایش]

در سال ۱۳۸۹ محمدصالح مفتاح، سید علی موسوی و فاطمه دلاوری پاریزی به نمایندگی از این تشکل به کنفرانس تغییرات آب و هوا و حقوق مادر زمین بولیوی رفتند.[۱۷]

تعیین جایزه برای قتل مقامات اسرائیل[ویرایش]

در مراسمی با عنوان «قصاص جالوت» یا «مراسم تعیین جایزه برای اعدام انقلابی طراحان تروریسم دولتی» که از طرف جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و برخی گروه‌ها و سازمانهای مردمی، از جمله ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام در اسفند ۸۶ برگزار شد، اعلام شد که ۴۰۰ هزار دلار برای قصاص ایهود باراک (وزیر جنگ اسرائیل)، ۳۰۰ هزار دلار برای قصاص مئیر دوگان (رئیس موساد) و ۳۰۰ هزار دلار دیگر برای قصاص آموس دیالین (فرمانده اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل) به عنوان جایزه در نظر گرفته شده‌است.[۱۸]

نامه به خامنه‌ای[ویرایش]

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران با نامه‌ای از خامنه‌ای درخواست حضور در دانشگاه را کرد.[۱۹] بعد از این نامه بود که مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه‌های شیراز هم با نامه‌ای چند سؤال را از خامنه‌ای کرد.[۲۰] که با واکنش اتحادیه مواجه شد و خواستار حذف این مجمع شدند.[۲۱]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «جنبش عدالت‌خواه دانشجویی». اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها - پرسمان. ۱۳۹۴-۱۱-۱۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  2. «مجتبی رئیسی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی شد». پایگاه اطلاع‌رسانی خانه خشتی رفسنجان. ۴ مهر ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  3. «صبوری دبیر جدید جنبش عدالتخواه دانشجویی شد +سوابق تحصیلی». خبرنامه دانشجویان ایران. ۱۳۹۷-۰۶-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  4. «متن سخنرانی نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در محضر رهبر انقلاب / اسکندری: برخی ساز و کارهای موجود مانع مشارکت فعال مردم است / «سربازی» تبدیل به مانعی برای ازدواج و تهدیدی برای اقتصاد شده‌است». خبرگزاری دانشجو. ۱۳۹۹-۰۲-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  5. ها، اخبار استان (۱۳۹۷-۰۱-۳۰). «چرا منتقدان به امام جمعه و قوه قضاییه محکوم شدند؟». تابناک. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  6. «دبیر و اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی استیضاح شدند/ فشار ادوار بر اعضای اتحادیه». www.iscanews.ir. ۲۰۲۰-۰۲-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  7. «حکم صادره علیه افشاگر «سیسمونی گیت»؛ دفتر آیت الله خامنه‌ای می‌گوید شکایتی نداشته و ندارد». BBC News فارسی. ۳ مرداد ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  8. «تجمع دانشجویان عدالتخواه پشت درب اتاق وزیر علوم». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹.
  9. «خاتمه تحصن عدالتخواهان با دیدار با رئیس‌جمهور». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹.
  10. «تحصن دانشجویان عدالتخواه پشت در اتاق وزیر». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹.
  11. «گزارش تکمیلی تحصن جنبش عدالت‌خواه دانشجویی مقابل وزارت علوم». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹.
  12. «تحصن جنبش عدالتخواه دانشجویی به روز دوم کشیده شد». خبرگزاری فارس. ۱۳۸۶-۱۲-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  13. «بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در خصوص بازگشت طرح دانشجوی پولی». snn.ir. ۱۳۸۹-۰۴-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  14. «تحصن جنبش عدالتخواه در رابطه با دانشجویان پولی». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۹.
  15. «بازخوانی یک حرکت اجتماعی که ابتدای دهه 80 عدالت خواهان را به صدر اخبار کشاند؛ ماجرای پُردرد کارتن‌خواب‌ها و دانشجویانی که با آنها در خیابان‌ها ماندند/ واکنش مشایی، خادم، ابوطالب و… + فیلم مستند». rajanews.com. ۲۰۱۷-۰۹-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۳.
  16. «اعلام حمایت تشکل‌های دانشجویی کشور از اعتراض جنبش عدالتخواه دانشجویی به وضع کارتن خواب ها». خبرگزاری مهر. ۲۰۰۴-۱۲-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۳.
  17. ««در میان سرخپوست‌ها» رونمایی شد». خبرگزاری تسنیم. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۲.
  18. «تعیین جایزه یک میلیون دلاری برای قصاص سران جنایتکار رژیم صهیونیستی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۳ مه ۲۰۰۸. (سایت رسمی گروه، ۲۰ اسفند ۱۳۸۶)
  19. «دعوت یک تشکل دانشجویی از خامنه‌ای برای پاسخ به عملکرد چهل ساله نظام». رادیو فردا. ۱۳۹۷-۰۹-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  20. «یک تشکل دانشجویی در شیراز از رهبر ایران خواست تا به افکار عمومی پاسخ دهد». العربیه فارسی. ۲۰۱۸-۱۲-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.
  21. «جنجال دعوت از خامنه‌ای برای "پاسخ به عملکرد ۴۰ ساله نظام"». dw.com. ۱۳۹۷-۰۹-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۵.