جمهوری سلا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمهوری سلا
Republic of Bouregreg

República de Salé
República de las Dos Orillas

سلا
c. 1624–۱۶۶۸
پرچم سلا
پرچم
Rabat-Salé, where the republic was located
Rabat-Salé, where the republic was located
پایتختKasbah
زبان(های) رایجSpanish, Arabic, Spanish based lingua franca[۱][۲]
حکومتCorsair Republic
President/Governorate 
• c. 1624 – c. 1635
Jan Janszoon (Murat Reis the Younger)
تاریخ 
• بنیان‌گذاری
c. 1624
• فروپاشی
۱۶۶۸
مساحت
۰٫۹۱[۳] کیلومتر مربع (۰٫۳۵ مایل مربع)
جمعیت
• 
20,000[۴][۳]

جمهوری سلا یک دولت‌شهر بود که مدت کوتاهی در شهر سلا (مراکش کنونی) در خلال قرن ۱۷ حکومت کرد. این حکومت از دهانه رودخانه ابی‌رقاق توسط موریسکوها که از شهر هرناچس در غرب اسپانیا آمده بودند شروع شد. موریکسوها اعقاب و نوادگان مسلمانانی بودند که به صورت ظاهری به مسیحیت گرویده بودند و در طی تفتیش عقاید اسپانیایی تبعید شدند. فعالیت‌های تجاری اصلی این افراد تجارت برده و دزدی دریایی بود.[۵] این شهر اکنون بخشی از پادشاهی مراکش است.

تاریخ[ویرایش]

این جمهوری حرکت خود را در اوایل قرن هفدهم با رسیدن حدود ۳٬۰۰۰ موریسکو ثروتمند از هرناچس در غرب اسپانیا آغاز کرد. تفاوت‌های فرهنگی و زبانی بین مردم بومی سلا و مهاجران موریسکویی آن مهاجران را بر آن داشتند تا در شهر قدیمی در رباط واقع در ساحل مخالف ابی‌رقاق ساکن شوند. دزدان دریایی در ساحل غربی رشد کردند و عملیات خود را در سراسر مدیترانه و اقیانوس اطلس گسترش دادند. درسال ۱۶۲۴ دریانورد هلندی به نام جان جانزون که نام رئیس مراد شناخته می‌شود رئیس جمهوری سلا شد. پس از اینکه جانزون در سال ۱۶۲۷ آنجا را ترک کرد، مهاجران قدرت سلطان زیدان الناصر بن أحمد را به رسمیت نشناختند و و از پرداخت عشریه به سهم خود امتناع ورزیدند. حکومت خودخوانده آنان توسط یک دیوان که متشکل از ۱۲ تا ۱۴ نفر از افراد سرشناس تشکیل شده‌بود اداره می‌شد. اعضای این دیوان هر سال در ماه مه یک حاکم جدید برای یک سال انتخاب می‌کرد.

منابع[ویرایش]

  1. Coindreau 2006, p.43-44
  2. Barnaby Rogerson, " The Sallee Rovers " بایگانی‌شده در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine, in travelintelligence.com
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Maziane 2007, p.116
  4. (فرانسوی) Leïla Maziane, " Salé au XVIIe siècle, terre d’asile morisque sur le littoral Atlantique marocain ", in Cahiers de la Méditerranée, no 79, 2009
  5. Saïd Mouline (August 2008). "Rabat, Salé – Holy Cities of the Two Banks". In Salma K. Jayyusi (ed.). The City in the Islamic World, Volume 94/1 & 94/2. Vol. 1. Renata Holod, Attilio Petruccioli, Andre Raymond. BRILL. pp. 652–653. ISBN 90-04-16240-2.